Óvatosan röhögj a benzinkutason!
Egy csapásra megértettem, miért a vihar sújtotta Portugáliában villanyautóztatta az újságírókat a Renault. Itt már most sem gond a lemerült akkumulátor. Először arra gyanakodtam, hogy a gps-en előre beállított tesztútvonal a tengernyi töltőoszlop az óceán partján munkacímet viseli, ám amikor elvesztettük a műhold jelét és mindenféle vicces városi körökön suhantunk fel s alá, szintén láttam az autókonnektorokat.
A lakótelepek parkolóin kívül már ott sorakoznak néhány benzinkúton, sőt az óceán partján is. Az egyiket kipróbáltuk, és képzeljék, működött. Előhúztuk a kábelt az autó csomagtartójából, majd összekötöttük a Fluence két csatlakozójának egyikét a töltőállomással, és vártunk. Na jó, baromi sokat vártunk. De ha szép az idő és jut szabad csatlakozó, a családi strandolás végére visszanyerjük a hazaúthoz szükséges akkukapacitást.
A fizetés szintén nagyon egyszerű és amíg a kőolaj-lobbi észbe nem kap, sokkal olcsóbbak is lesznek a villannyal megtehető kilométerek, mintha beállnánk egy benzinkúthoz és hagyományos autónk tankját telenyomnánk a Lisszabon környékén literenként 1,7 eurós benzinnel. A gond csak a bérleti díj, jut eszembe megint, de ez a villanyautózás már csak ilyen, az embernek túl sok ideje van gondolkodni.
A Renault Fluence Z.E. ugyanabban a törökországi gyárban készül mint ugyanez Z.E nélkül. Célcsoport-meghatározását hallva alig tudtam visszatartani a nevetést. Az alapmodellnél tizenhárom centivel hosszabb lépcsőshátút olyan családoknak szánják, akiket nem zavar a forintban számolva hat-hétmilliós ár, szemük sem rebben a mindössze 135 kilométeres végsebesség hallatán, és napirendre tudnak téri afölött, hogy az utastér mögött ott tornyosul az akkumulátor. Ennek a kertvárosi szemmel tekintélyes méretű autónak mindössze 317 literes a csomagtartója, szemben a rövidebb, köznapi változattal, amelyben fél köbméternyi csomag elfér. Viszont a Z.E. nagyon megy, mondják renaulték. Nulláról ötvenre majdnem két másodperccel jobban gyorsul (5,9 helyett 4,1) mint benzines társa. Közben semmilyen káros anyag nem jut a környezetbe, és a benne ülők csak a kerék súrlódását hallják.
Takarékoskodj, javasolják a bemutató minden pillanatában. A hatótávolságot a villanyautón is sok minden befolyásolja. Két alföldi település közt, száraz nem túl meleg időben, kevés gyorsítással, a lassításkor a kigurulást választva a rendszer visszatölt, így talán tartható a 180 kilométeres hatótáv. Ha borul a képlet, jön az emelkedő, és sportos a vezetési stílus, nagyjából 80 kilométer után jönnek a fenyegető jelzések a műszerfalon.
Időközben rájövök, rengeteget számítanak az elektromos fogyasztók is. Már a rádió felhangosítása is fájdalmat okoz, és mivel nincs veszteséghő, a fűtéssel is okosan kell bánni, hiszen a hatótávolságot csökkenti, nem beszélve a lámpákról, a GPS-ről, és az ablaktörlőről. Kegyelemdöfés: rontja a légellenállást, ha lehúzott ablakokkal közlekedünk.
A központ a fejedre koppint
A Kangoo Z.E.-ből flottát üzemeltető cégeknek lehet ideális a Renault távfelügyeleti rendszere a MY Z.E. Connect szolgáltatás. A GSM hálózaton kommunikáló fedélzeti egység a Renault szerverére továbbítja a villanyautók aktuális adatait, például az akkumulátor állapotát, vagy a korábban megtett út vezetési stílusából kalkulált maradék távolságot. Így a központból a sofőr fejére koppinthatnak, vezetési tanácsokat adhatnak neki, vagy elvezethetik egy közeli töltőoszlophoz, ha nincs GPS-e. Akinek okostelefonja van, a készülék kijelzőjén követheti a fejleményeket, akinek pedig buta, sms-ben kapja meg a legfontosabb információkat, de mindez elérhető a MY Z.E. honlap egyéni felhasználói profiljában is.
Hogy a füstgázmentes élet ígérete, vagy a villanymotorok csalóka működése teszi-e, már nem tudom, mindenesetre észrevettem, hogy néhány tíz kilométer után egyik elektromos Renault-val sem akartam már finoman haladni. Hadd lengjen a műszerfal terhelésmérője! A hatvan lóerős Kangoo Z.E. rakomány nélkül is húsz másodperc alatt van százon és a kilencvenöt lőerős Fluence sem sportautó a maga 13 másodpercével. Így azért nehéz őszintén aggódni az élővilág jövőjéért. Minél vadabb tempóban vezettem, annál többször derült ki, hogy a Z.E. modelleken használt alacsony súrlódású abroncsok esőben nincsenek a helyzet magaslatán. A Kangoo csak akkor forgatta el a kerekeit, ha sietősre vettem az elindulásokat, a Fluence Z.E. elektronikus kipörgésgátlója viszont rengetegszer közbelépett amikor a két első kerék alatt teljesen megszűnt a tapadás. A motor nyomatéka mindkét modellben 226 newtonméter, azonnal, késlekedés nélkül.
A bemutató végére mégiscsak megnyugodtam. A kijelölt útvonalak egyike sem távolodott el túlságosan a biztonságot jelentő szállodai töltőállomásoktól. Megtudtam, hogy a Renault-nál már azt is kitalálták, hogyan érheti el úti célját a Fluence Z.E.-vel nyaralni induló mintacsalád. Mire tippelnek? Na jó elárulom. Példamutató villanyautósként kedvezményesen bérelhetnek hagyományos motorral hajtott csereautót Európa két legnagyobb kölcsönzőjétől. Azzal bárhol találnak benzinkutat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
