Óvatosan röhögj a benzinkutason!
Egy csapásra megértettem, miért a vihar sújtotta Portugáliában villanyautóztatta az újságírókat a Renault. Itt már most sem gond a lemerült akkumulátor. Először arra gyanakodtam, hogy a gps-en előre beállított tesztútvonal a tengernyi töltőoszlop az óceán partján munkacímet viseli, ám amikor elvesztettük a műhold jelét és mindenféle vicces városi körökön suhantunk fel s alá, szintén láttam az autókonnektorokat.
A lakótelepek parkolóin kívül már ott sorakoznak néhány benzinkúton, sőt az óceán partján is. Az egyiket kipróbáltuk, és képzeljék, működött. Előhúztuk a kábelt az autó csomagtartójából, majd összekötöttük a Fluence két csatlakozójának egyikét a töltőállomással, és vártunk. Na jó, baromi sokat vártunk. De ha szép az idő és jut szabad csatlakozó, a családi strandolás végére visszanyerjük a hazaúthoz szükséges akkukapacitást.
A fizetés szintén nagyon egyszerű és amíg a kőolaj-lobbi észbe nem kap, sokkal olcsóbbak is lesznek a villannyal megtehető kilométerek, mintha beállnánk egy benzinkúthoz és hagyományos autónk tankját telenyomnánk a Lisszabon környékén literenként 1,7 eurós benzinnel. A gond csak a bérleti díj, jut eszembe megint, de ez a villanyautózás már csak ilyen, az embernek túl sok ideje van gondolkodni.
A Renault Fluence Z.E. ugyanabban a törökországi gyárban készül mint ugyanez Z.E nélkül. Célcsoport-meghatározását hallva alig tudtam visszatartani a nevetést. Az alapmodellnél tizenhárom centivel hosszabb lépcsőshátút olyan családoknak szánják, akiket nem zavar a forintban számolva hat-hétmilliós ár, szemük sem rebben a mindössze 135 kilométeres végsebesség hallatán, és napirendre tudnak téri afölött, hogy az utastér mögött ott tornyosul az akkumulátor. Ennek a kertvárosi szemmel tekintélyes méretű autónak mindössze 317 literes a csomagtartója, szemben a rövidebb, köznapi változattal, amelyben fél köbméternyi csomag elfér. Viszont a Z.E. nagyon megy, mondják renaulték. Nulláról ötvenre majdnem két másodperccel jobban gyorsul (5,9 helyett 4,1) mint benzines társa. Közben semmilyen káros anyag nem jut a környezetbe, és a benne ülők csak a kerék súrlódását hallják.
Takarékoskodj, javasolják a bemutató minden pillanatában. A hatótávolságot a villanyautón is sok minden befolyásolja. Két alföldi település közt, száraz nem túl meleg időben, kevés gyorsítással, a lassításkor a kigurulást választva a rendszer visszatölt, így talán tartható a 180 kilométeres hatótáv. Ha borul a képlet, jön az emelkedő, és sportos a vezetési stílus, nagyjából 80 kilométer után jönnek a fenyegető jelzések a műszerfalon.
Időközben rájövök, rengeteget számítanak az elektromos fogyasztók is. Már a rádió felhangosítása is fájdalmat okoz, és mivel nincs veszteséghő, a fűtéssel is okosan kell bánni, hiszen a hatótávolságot csökkenti, nem beszélve a lámpákról, a GPS-ről, és az ablaktörlőről. Kegyelemdöfés: rontja a légellenállást, ha lehúzott ablakokkal közlekedünk.
A központ a fejedre koppint
A Kangoo Z.E.-ből flottát üzemeltető cégeknek lehet ideális a Renault távfelügyeleti rendszere a MY Z.E. Connect szolgáltatás. A GSM hálózaton kommunikáló fedélzeti egység a Renault szerverére továbbítja a villanyautók aktuális adatait, például az akkumulátor állapotát, vagy a korábban megtett út vezetési stílusából kalkulált maradék távolságot. Így a központból a sofőr fejére koppinthatnak, vezetési tanácsokat adhatnak neki, vagy elvezethetik egy közeli töltőoszlophoz, ha nincs GPS-e. Akinek okostelefonja van, a készülék kijelzőjén követheti a fejleményeket, akinek pedig buta, sms-ben kapja meg a legfontosabb információkat, de mindez elérhető a MY Z.E. honlap egyéni felhasználói profiljában is.
Hogy a füstgázmentes élet ígérete, vagy a villanymotorok csalóka működése teszi-e, már nem tudom, mindenesetre észrevettem, hogy néhány tíz kilométer után egyik elektromos Renault-val sem akartam már finoman haladni. Hadd lengjen a műszerfal terhelésmérője! A hatvan lóerős Kangoo Z.E. rakomány nélkül is húsz másodperc alatt van százon és a kilencvenöt lőerős Fluence sem sportautó a maga 13 másodpercével. Így azért nehéz őszintén aggódni az élővilág jövőjéért. Minél vadabb tempóban vezettem, annál többször derült ki, hogy a Z.E. modelleken használt alacsony súrlódású abroncsok esőben nincsenek a helyzet magaslatán. A Kangoo csak akkor forgatta el a kerekeit, ha sietősre vettem az elindulásokat, a Fluence Z.E. elektronikus kipörgésgátlója viszont rengetegszer közbelépett amikor a két első kerék alatt teljesen megszűnt a tapadás. A motor nyomatéka mindkét modellben 226 newtonméter, azonnal, késlekedés nélkül.
A bemutató végére mégiscsak megnyugodtam. A kijelölt útvonalak egyike sem távolodott el túlságosan a biztonságot jelentő szállodai töltőállomásoktól. Megtudtam, hogy a Renault-nál már azt is kitalálták, hogyan érheti el úti célját a Fluence Z.E.-vel nyaralni induló mintacsalád. Mire tippelnek? Na jó elárulom. Példamutató villanyautósként kedvezményesen bérelhetnek hagyományos motorral hajtott csereautót Európa két legnagyobb kölcsönzőjétől. Azzal bárhol találnak benzinkutat.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
