Óvatosan röhögj a benzinkutason!

2011.11.04. 06:07

Adatlap Renault Fluence ZE - 2011

  • 0 cm3-es, hengeres elektromos
  • 95 LE @ 3000 rpm
  • 226 Nm @ 400 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    13.0 másodperc
  • Végsebesség:
    135 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Különleges élmény vezetni és nagyon könnyű megszokni a Renault akkumulátoros modelljeit. Mit szólna egy autóhoz, amely hangtalanul gyorsul, aprópénzért tankolható, ráadásul nem szennyezi a környezetet? Nekünk tetszett, kár, hogy van vele néhány apró probléma.

A villanyautós Európának sajnos nem része Magyarország. Míg a francia kormány úgy döntött, ötezer euró ártámogatást ad a Z. E. vagyis Zero Emission sorozatba tartozó Renault Kangoo és más zöld autók árából, addig nálunk semmilyen hasonló akcióról nem hallani, sőt jövőre az autózás összes költségét emelni fogják.

Mi még ott tartunk, hogy egy elektromos autó után ugyanúgy 190 ezer forint regisztrációs adót kell fizetni, mint egy olyan kamuhibridért, amely villanymotorral egy métert sem tud megtenni. Amíg a Kossuth téren működő törvénybarkácsoló szakkör töri a fejét egy jobb megoldáson, facsarok még egyet a szívükön: Svédországban és más északi országokban állítólag közel tízezer euróval támogatják majd a villanyautó-vásárlást.

A Renault Z. E. rendszere némi módosítással rengeteg, már létező autótípusba beépíthető. A Renault egyelőre a Fluence és a Kangoo család villanyváltozatán kívül a nehezen besorolható Twizy 45-be, illetve a jövő év közepén érkező kisautóba, a ZOE-ba szerel majd villanymotor-akkumulátor párost. A csillogó szemű stáb nagyon hisz az apró részletekig kitalált megoldásban. Még egy egyedi akkumulátor-csereállomást is kifejlesztettek, és a működését bemutató animációk alapján nem is tűnik túlzásnak a Quick drop elnevezés.

Amíg a Fluence Z. E. vezetője elszalad vécére, egy ügyes szerkezet abuzálni kezdi az autó farát. Alulról kiliftezi a négyszáz voltos lítiumion telepet, betesz a helyére egy feltöltött cseredarabot, a lemerült akkut pedig futószalagon a helyi töltőhöz szállítja. Most hunyják be a szemüket és képzeljék el, hány köbméter akkumulátort kellene tárolni egy ilyen csereállomáson, hogy ki tudja szolgálni a napi forgalmat. A háromperces csere lehetőségével egyelőre csak Fluence-tulajdonosok élhetnek. Abba állítva építették be az akkumulátort, míg az elektromos Kangoo Z. E.-ben a padló alá fektették, így nem csökkent a raktér, viszont az akku sem cserélhető.

A Kangoo Z. E.-tulajdonosok havi hetvenöt, a Fluence Z. E.-vásárlók pedig nyolcvan euróért bérelhetnek majd akkumulátort. Így autójukba mindig élettartamuk elején járó példányok kerülnek, az újrahasznosítást pedig a Renault intézi. A bérleti díj assistance szolgáltatást is tartalmaz. Ha lemerül az akkumulátor, ingyen megmentenek. A franciák nem árulták el, mit tehetnek azok, akik nem akarnak bérelni, de több mint valószínű, hogy ők is beszédülnek majd a rendszerbe, ha megtudják, mennyibe kerül egy ilyen akkumulátor. Mire mindezt elmesélték, teljesen beleéltem magam a villanyautózásba.

Most mégis le kell lomboznom a lelkükben ujjongó Jedlik Ányost. Egy csereállomás felépítése egymillió euróba kerül. Ez nagyjából háromszázmillió forint, bár ma még nem néztem az árfolyamot. Az elektromos autókért felelős menedzser szerint az ár idővel négyszázezer euróig is lemehet, hurrá. Aztán szégyellősen megjegyezte, ehhez az is kell, hogy az Európában 2012 első felében felállított ötvenezer nyilvános töltőoszlop mellett ezeket a cserepontokat is szorgosan építeni kezdjék.

Van még egy gond Quick drop megoldással, ez pedig a megtérülési idő. A villanyautó sikerének egyik kulcsa, hogy olcsó lehet vele a közlekedés. Ezért ahhoz, hogy belátható időn belül megtérüljön egy Quick drop csereállomás építésének költsége, kígyózó sorok kellenek, ahhoz pedig az, hogy a Renault ötletét több gyártó átvegye, és az elektromos autók ára is elinduljon lefelé. Ahhoz, hogy az autósok ne rettegjenek többé a kimerült akkumulátoros vesztegléstől, a töltő- és csereállomások számának el kell érnie egy kritikus szintet. Mindez következetes állami, és ezekben a napokban félve írom le, EU-s támogatás nélkül biztosan álom marad.

Szerintem nekünk közép-európaiaknak inkább az egyszerűbb, otthoni konnektoros töltésre és a szervezett munkahelyi áramlopásra kéne specializálódnunk. A Wall-Box, vagyis a falra szerelhető töltő ára nyolcszáz euró, de olyan kábelt is árusítanak majd, amelynek végén sima 230 V-os csatlakozó fityeg. A két megoldás ugyanazt tudja. Az otthoni hálózat terhelését érzékelik, és ettől függően 10 vagy 16 amper áramerősséggel töltik az akkumulátorokat. A házi feltöltés az üzemmódtól függően lehet 6-8 óra, de elhúzódhat úgy 10-12 óráig is. Higgye el, van az a benzinár, ahol már ön is szívesen végigvárja ezt az időt, ha cserébe hatszáz forintért autózhat 180 kilométert. Villanyautózni akkor lesz igazán kellemes, ha elterjednek a német RWE áramszolgáltató 400 voltos gyorstöltői. Azokkal 30 perc alatt regenerálható lesz egy lemerült ZOE, vagyis az első gyorstöltésre alkalmas Renault.

A töltési folyamat a technológiából adódóan nem lineáris. Az elején és a végén alacsonyabb az energiaigény, így már egyórányi otthoni töltéssel is nyerhetünk 20 kilométer hatótávolságot. És akkor még nem beszéltünk arról, milyen sokféle trükkel lehet spórolni az energiafogyasztáson. Másfelől nem kell ahhoz apokalipszis-kutatónak lennünk, hogy eszünkbe jusson, Németországban a fukusimai atomkatasztrófa hatására eldöntötték, 2020-ig leállítják az ország összes atomerőművét. Ha így lesz, maradnak a szén- és szél-, illetve vízierőművek. Persze addig még ott is lesznek választások.

Népítélet - Renault Fluence

7,8
Nép
8
6.6
7.9
8.3
8.7

Az oldalról ajánljuk

Vágó úr, én itt beszállnék!
  • Szerelem

Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.

Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.

március 23., 13:47
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
  • Nepperűző

Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?

Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.

március 23., 11:03
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
  • Hírek

Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban

Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.

március 23., 16:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

1 órája
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
  • Hírek

A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat

A harmadik hely a Mercedesé lett.

március 23., 10:07
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?
  • Belsőség

Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!

Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.

március 23., 17:01
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
  • Hírek

Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról

A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.

március 23., 12:51
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
  • Hírek

Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját

Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.

március 23., 12:03
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
  • Hírek

A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél

A piaci helyzetük ezt követeli.

március 24., 06:05
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
  • Hírek

Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort

A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.

március 23., 15:00
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
  • Hírek

A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?

Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.

március 23., 06:27
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
  • Közélet

Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4

Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.

március 23., 06:26
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
  • Hírek

Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját

Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.

március 23., 08:49
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

március 22., 16:04
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
  • Hírek

Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte

Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.

március 22., 14:23
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerében
  • Szerelem

Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész

A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.

március 22., 16:03
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Smart #5 - Európa
  • Hírek

Smart #5 - Európa

március 22., 15:59