Óvatosan röhögj a benzinkutason!
Különleges élmény vezetni és nagyon könnyű megszokni a Renault akkumulátoros modelljeit. Mit szólna egy autóhoz, amely hangtalanul gyorsul, aprópénzért tankolható, ráadásul nem szennyezi a környezetet? Nekünk tetszett, kár, hogy van vele néhány apró probléma.
A villanyautós Európának sajnos nem része Magyarország. Míg a francia kormány úgy döntött, ötezer euró ártámogatást ad a Z. E. vagyis Zero Emission sorozatba tartozó Renault Kangoo és más zöld autók árából, addig nálunk semmilyen hasonló akcióról nem hallani, sőt jövőre az autózás összes költségét emelni fogják.
Mi még ott tartunk, hogy egy elektromos autó után ugyanúgy 190 ezer forint regisztrációs adót kell fizetni, mint egy olyan kamuhibridért, amely villanymotorral egy métert sem tud megtenni. Amíg a Kossuth téren működő törvénybarkácsoló szakkör töri a fejét egy jobb megoldáson, facsarok még egyet a szívükön: Svédországban és más északi országokban állítólag közel tízezer euróval támogatják majd a villanyautó-vásárlást.
A Renault Z. E. rendszere némi módosítással rengeteg, már létező autótípusba beépíthető. A Renault egyelőre a Fluence és a Kangoo család villanyváltozatán kívül a nehezen besorolható Twizy 45-be, illetve a jövő év közepén érkező kisautóba, a ZOE-ba szerel majd villanymotor-akkumulátor párost. A csillogó szemű stáb nagyon hisz az apró részletekig kitalált megoldásban. Még egy egyedi akkumulátor-csereállomást is kifejlesztettek, és a működését bemutató animációk alapján nem is tűnik túlzásnak a Quick drop elnevezés.
Amíg a Fluence Z. E. vezetője elszalad vécére, egy ügyes szerkezet abuzálni kezdi az autó farát. Alulról kiliftezi a négyszáz voltos lítiumion telepet, betesz a helyére egy feltöltött cseredarabot, a lemerült akkut pedig futószalagon a helyi töltőhöz szállítja. Most hunyják be a szemüket és képzeljék el, hány köbméter akkumulátort kellene tárolni egy ilyen csereállomáson, hogy ki tudja szolgálni a napi forgalmat. A háromperces csere lehetőségével egyelőre csak Fluence-tulajdonosok élhetnek. Abba állítva építették be az akkumulátort, míg az elektromos Kangoo Z. E.-ben a padló alá fektették, így nem csökkent a raktér, viszont az akku sem cserélhető.
A Kangoo Z. E.-tulajdonosok havi hetvenöt, a Fluence Z. E.-vásárlók pedig nyolcvan euróért bérelhetnek majd akkumulátort. Így autójukba mindig élettartamuk elején járó példányok kerülnek, az újrahasznosítást pedig a Renault intézi. A bérleti díj assistance szolgáltatást is tartalmaz. Ha lemerül az akkumulátor, ingyen megmentenek. A franciák nem árulták el, mit tehetnek azok, akik nem akarnak bérelni, de több mint valószínű, hogy ők is beszédülnek majd a rendszerbe, ha megtudják, mennyibe kerül egy ilyen akkumulátor. Mire mindezt elmesélték, teljesen beleéltem magam a villanyautózásba.
Most mégis le kell lomboznom a lelkükben ujjongó Jedlik Ányost. Egy csereállomás felépítése egymillió euróba kerül. Ez nagyjából háromszázmillió forint, bár ma még nem néztem az árfolyamot. Az elektromos autókért felelős menedzser szerint az ár idővel négyszázezer euróig is lemehet, hurrá. Aztán szégyellősen megjegyezte, ehhez az is kell, hogy az Európában 2012 első felében felállított ötvenezer nyilvános töltőoszlop mellett ezeket a cserepontokat is szorgosan építeni kezdjék.
Van még egy gond Quick drop megoldással, ez pedig a megtérülési idő. A villanyautó sikerének egyik kulcsa, hogy olcsó lehet vele a közlekedés. Ezért ahhoz, hogy belátható időn belül megtérüljön egy Quick drop csereállomás építésének költsége, kígyózó sorok kellenek, ahhoz pedig az, hogy a Renault ötletét több gyártó átvegye, és az elektromos autók ára is elinduljon lefelé. Ahhoz, hogy az autósok ne rettegjenek többé a kimerült akkumulátoros vesztegléstől, a töltő- és csereállomások számának el kell érnie egy kritikus szintet. Mindez következetes állami, és ezekben a napokban félve írom le, EU-s támogatás nélkül biztosan álom marad.
Szerintem nekünk közép-európaiaknak inkább az egyszerűbb, otthoni konnektoros töltésre és a szervezett munkahelyi áramlopásra kéne specializálódnunk. A Wall-Box, vagyis a falra szerelhető töltő ára nyolcszáz euró, de olyan kábelt is árusítanak majd, amelynek végén sima 230 V-os csatlakozó fityeg. A két megoldás ugyanazt tudja. Az otthoni hálózat terhelését érzékelik, és ettől függően 10 vagy 16 amper áramerősséggel töltik az akkumulátorokat. A házi feltöltés az üzemmódtól függően lehet 6-8 óra, de elhúzódhat úgy 10-12 óráig is. Higgye el, van az a benzinár, ahol már ön is szívesen végigvárja ezt az időt, ha cserébe hatszáz forintért autózhat 180 kilométert. Villanyautózni akkor lesz igazán kellemes, ha elterjednek a német RWE áramszolgáltató 400 voltos gyorstöltői. Azokkal 30 perc alatt regenerálható lesz egy lemerült ZOE, vagyis az első gyorstöltésre alkalmas Renault.
A töltési folyamat a technológiából adódóan nem lineáris. Az elején és a végén alacsonyabb az energiaigény, így már egyórányi otthoni töltéssel is nyerhetünk 20 kilométer hatótávolságot. És akkor még nem beszéltünk arról, milyen sokféle trükkel lehet spórolni az energiafogyasztáson. Másfelől nem kell ahhoz apokalipszis-kutatónak lennünk, hogy eszünkbe jusson, Németországban a fukusimai atomkatasztrófa hatására eldöntötték, 2020-ig leállítják az ország összes atomerőművét. Ha így lesz, maradnak a szén- és szél-, illetve vízierőművek. Persze addig még ott is lesznek választások.

Az oldalról ajánljuk
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Közélet
Kétmillióért vonzó taposóaknát, vagy sokat futott biztonságot? Esetleg kis-Volvót? – Murvaélet #4
Kétmillióval a zsebben kerestük a tökéletes használt autót, de nem volt minden darab kegyes hozzánk.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.
- Hírek
Piastrié a pole Kínában, a sprintfutamot Hamilton nyerte
Hamiltonnak megvan az első győzelme a Ferrarival, és Piastri is behúzta az F1-es karrierje első pole-pozícióját.
- Szerelem
Mélymerülés a legkirályabb Nissan Skyline-ok tengerébenNagyon menő Skyline-ok – Első rész
A 700 millióstól kezdve, a világverőn át, egészen a legritkább rendszámos darabig. Szuperérdekes Skyline-ok következnek.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
