Iso Grifo, Bizzarrini Strada, DeTomaso Pantera, az olasz–amerikai házasságnak nagy hagyományai vannak, és az eredmények sem hagynak sok kívánnivalót maguk után. De vajon meg lehet-e ismételni a trükköt 2011-ben is?
Hiányzik a nagy autó az olaszoknak, mint egy falat kenyér. A 166-os Alfa és a Lancia Thesis megszűnésével lehúzták előttük a felsőközép-kategória függönyét, az előadás már évek óta nélkülük zajlik. Szerencsére nem hagyták annyiban. Igen, jól olvasták: szerencsére.
A Chrysler a Mercedes kivonulása után jóformán anyátlanul tengődött, végül a Cerberus Capital befektetőcsoport tette rá a kezét a cégre, nem egész másfél évig. Aztán beütött a gazdasági válság, és a GM példáját követve új céget alapítottak, míg a régit hagyták csendben kimúlni. Ebből a vásárlók semmit nem érzékeltek, talán csak az az információ ugrotta meg az ingerküszöböt, hogy az amerikai kormány négymilliárd dolláros mentőcsomagot szavazott meg a cégnek, és szakmai befektetőnek adta át az irányítást.
Ez a szakmai befektető pedig nem más, mint a Fiat, mely időközben több mint 52 százalékos részesedést szerzett, így ma már messze többségi tulajdonosként irányít. Az amerikai állam és a szakszervezetek kezében van még egy kisebb részvénycsomag, de az olaszok diktálnak.
Ez nem is baj, hiszen szinte azonnal felkapták a néhai Chrysler kezéből régen kicsúszott fonalat, és folytatták a fejlesztéseket ott, ahol jó pár évvel ezelőtt abbamaradtak. Talán emlékeznek még, annak idején már mutattak rajzokat az új 300-asról, a Grand Cherokeeról, mára mindkettő piacra került (nemsokára bemutatjuk a SUV-ok ősanyját is). Fókuszáljunk a 300-as második generációjára, melyből ez a Lancia is lett. Ehhez azonban el kell oszlatni pár tévhitet, melyek már most körüllengik, ok nélkül.
1. Technológiailag elmaradott, levedlett Mercedes-technikát használó autó
Ez az egyes számú csúsztatás. Ez az autó a néhai 300C második generációja, és teljesen új. Kerek egymilliárd dollárjába került a Fiat/Chryslernek a fejlesztés. Tény és való, hogy a hátsó többlengőkaros futómű még a W210-es (első pápaszemes) E-osztályból származik, az első – kettős keresztlengőkaros – pedig az előző S-osztályból, de ezeket elmaradottnak nevezni olyan, mintha felrónánk a fakanálnak, hogy lassan 15 ezer éves. Egy laprugós, merevhidas futómű lehet elmaradott, ez nem az. Futómű csak rossz van, vagy jó. Ez egy igényes, rendesen megcsinált és működő dolog.
2. Sokat fogyasztó, régi motorok
A második hülyeség javarészt annak köszönhető, hogy az elődmodell a Mercedes turbódízeleit használta sokáig, vagy a jól ismert V8-as HEMI-motort. Előbbiek mára túlhaladottak, utóbbi pedig naná, hogy többet fogyaszt, mint egy négyhengeres. Hazánkban kétféle motorral lesz kapható a Thema. A benzines 3.6 literes V6-os Pentastar motor tervrajzain még szinte meg szem száradt a festék. A 286-290 lóerős, Euro V-ös motor 340 newtonméter nyomatékot ad le és tökéletesen tudja, amit egy ilyen V6-osnak tudnia kell. Vegyes fogyasztása 10 liter körül alakul a gyár szerint, természetesen ez inkább több, csak úgy, mint a konkurenciánál.
Keresettebb lesz azonban a VM Motori által tervezett vadonatúj háromliteres, V6-os turbódízel. 240 lóerő, meggyőző 550 newtonméteres nyomaték, ezzel ugyanazt tudja, mint az etalonnak számító német turbódízelek. Egy változó geometriájú Garrett turbó, 1800 baros befecskendezőnyomás. Hol itt az őskövület?
A BMW-ben már dicsőített nyolcsebességes ZF váltót egyelőre csak a benzinmotor kapja meg, de hamarosan érkezik a dízelhez is, hogy leváltsa a mostani ötsebességes automatát.
Ha mindez nem lenne elég, jegyezzük meg, hogy méreteiben is különbözik az előző generációtól. Széltében-hosszában megnőtt, a tengelytáv is érezhetően nagyobb. Utóbbi 3052 millimétere túlmutat az Audi A8-on is, direkt konkurenseit, az ötös BMW-t, az A6-ost és az E-Mercedest mindenben túlnövi, ez talán legnagyobb aduásza. Egyedül Nagy-Britanniában árulják majd Chrysler márkajellel, Európa többi részén Lanciaként kapható.
A több mint ötméteres karosszéria elsőre megtévesztő, a változások nem feltűnőek, pedig nincs egyforma lemez az elődmodellhez képest. A formaterv a gyönyörű és légies Thesishez képest 180 fokot fordult, de ez a top-choppolt, korai izomautókra emlékeztető erős kiállás sem rossz, karakteresnek elég karakteres, de az olaszok kicsit finomítottak az rajta az első (még) Chrysler-vázlatokhoz képest.
A szépség ízlés kérdése, nekem kifejezetten tetszett a krumpliszeletelő maszk és a sok (ám épp elég) króm. A formaterv alapja a Chryslert dicséri és mi sem mutatja jobban azt, hogy az olaszoknak is bejön, mint a tény: a folyamatos járókelő-érdeklődés mellett csupán egy ember volt, akinek nem tetszett. De a következő pillanatban ő is összeveszett a feleségével, akinek viszont igen. Torino környéke elég jól szituált és kifinomult ízlésű, nehéz bevágódni, ebben biztosak lehetnek. Bejött nekik, ahogy nekem is.
Mondjuk a hátsó lámpatesteknél már kicsit besokalltam, hiába hivatkozott a Lancia a Flaminiára, én valahogy nem láttam meg benne, könnyes szemmel sírtam vissza a Thesis gyönyörű bumerángjait.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
