Nem kell mindig Csubakka
Teszt: Range Rover Evoque 2,2 SD4 – 2011.
Világautónak szánják, a nevét is úgy találták ki, hogy mindenhol jól hangozzon. A legjobban persze az Endor bolygón cseng. A nemzetközi bemutató idején viszont a sajtó leginkább azzal volt elfoglalva, hogy ez igazából egy felfullosított Freelander-e, és ha igen, mennyire.
Nem kenyerem a különcködés, de azért ajánlanék egy másik szempontot is: a Freelander rettenetesen jó autó. Magyarországon rendes forgalmazó híján nem futott be nagy karriert, de ez nem az ő hibája. Ha tehát az önmagában is épp elég jó Freelanderhez csinálnak új kasztnit, és belehajigálnak némi 2012-es műszaki tartalmat, már önmagában elég, hogy bárkinek vakon ajánljam az új mini-Range-et. Az Evoque alapja valóban a Freelander, ez már az azonos tengelytávon is látszik. A futóművön, ami egyébként a cicaterepjáró-kategória egyik legjobb futóműve, annyit variáltak, hogy az első MacPhersonokhoz tartozó lengőkarokat alumíniumra cserélték, ahogy a kerékagyakat is. Egyébként pedig azt állítják, csak a padlólemez középső sávja és a tűzfal maradt az eredetiből. Bocsánat, úgy értem, a Freelanderből. Felőlem áthegeszthették az egész padlót, az se lenne baj, a fő, hogy az Evoque formaterve méltó a Range Roverhez.
Az oldalnézet elég dögös. Nem látszik, hogy ez valójában lényegesen rövidebb, mint a hatályos Focus, ennek dacára sem hat aránytalannak, pedig átlátunk belőle egy átlagos szedán fölött. A tető vonala a Range Rover Sportéhoz hasonlóan egyenes vonalban lejt hátrafelé, a hátsó ülésen mégsem elégtelen a fejtér. Szemből talán még jobb. Hiába olyanok a szűkre húzott lámpák, mintha a Honda tervezte volna őket az FCX-hez, a hűtőrács és az ismert, szép tipográfiájú RANGE ROVER felirat épp elég britté és böszmévé teszi az orrot. Szeretnék rájönni, melyik nézete a legjobb, vagy legalább arra, melyik sikerült a legkevésbé, de sajnos hátulról is ugyanolyan állat. Az Evoque az utóbbi évek egyik legjobb formája.
Nézem az Evoque modern luxusdizájnját kívül, nézem az állítólag Victoria Beckham részvételével tervezett luxusdizájnt belül, és azt mondom: ennyi! Victoria Beckham egy nagyon jó ízlésű illető, csak szereti a fejénél háromszor nagyobb napszemüvegeket. De a csapat, amibe bevették, tökéletes munkát végzett. Szépek a bőrök önmagukban is, de a színösszeállítás is bejön – a szélvédő alatti rész fekete, ami szemben van velünk, fehér bőr, az ajtók nagy része is fehér. Így van egy olyan illúziónk, hogy világos a beltér, ami érzetre mindig kellemes, de mindaz, amihez gyakran érünk, az ülések és az ajtó fogantyú körüli részei barnák. Vagy mint itt, a középkonzol pereme, alumínium, így aztán az a benyomásom, hiába alapvetően világos ez az Evoque-belső, nem lehet olyan gyorsan lelakni. Sokat dobnak a minőségérzeten a valódi alumíniumok is, bár a középső érintőképernyő keretéért nem tenném tűzbe a kezem.
Szép a Range Rover-stílusban szögletes közepű kormány, bár kicsit sok rajta a gomb, a fő attrakció persze úgyis a korong-váltó. Bizony: évek óta gondolkozunk, minek az automatákba váltókar, amikor már a régi városi Ikarus buszokban is megfelelt egy PRIIIAN-gombsor. A padlóra rakott váltókar feleslegesen foglalja a helyet, a 7 BMW-Rolls-Royce Phantom stílusban kormányoszlopra helyezett kar feleslegesen növeli a valószínűleg amúgy is súlyos bajuszkapcsoló-káoszt. Az Evoque sem olyan radikális, hogy gombozna, de már majdnem ott tart: ha ráadtuk a gyújtást, a kardánalagútból kiemelkedik egy korong. Akkora, mint a BMW iDrive-ja, ezt tekerjük D-be, ha elindulnánk.
A belső hangulatvilágítást több színben és fényerőben is kipróbálhatjuk. Lehet vitatkozni, kinek melyik beállítás tetszik, de az sajnos egyértelmű, hogy amikor teljesen kikapcsoljuk, sokkal ridegebb és kellemetlenebb tud lenni egy autóbelső. Az oldalüvegek alacsonysága a hátsó ülésen már nyomasztóan hathat, ezen segít az üvegtető. Idegesítő apróság kategóriában azt tudja, hogy ha nem zártuk be rendesen valamelyik ajtót, nem engedelmeskedik a távirányítónak, csak sípol. De nem mondja meg, mi baja, ahhoz be kell ülnünk és ráadni a gyújtást, akkor egyből megmondja, hogy a csomagtérajtót szeretné velünk szorosabbra záratni. Az egyetlen kellemetlen minőségi inger a kesztyűtartó nyitása-csukása: ez nagyjából egy Pandában menne még el.
A hatfokozatú váltó szépen dolgozik, bár akár kiváló minősítést is kaphatna, hiszen a legnehezebb feladatot oldja meg flottul: dízel turbót gardíroz viszonylag nagy testben, összkerékhajtással. Ahhoz képest pedig, hogy itt turbónyomást kell építeni és egy alapvetően tohonya szerkezetnek felpörögni, és eltalálni a nyomatékcsúcsokat, egész civilizált az összhatás. Az elektromos rögzítőféket menet közben is be lehet húzni. Ha kétszer húzzuk meg, tehát az autó azt érzékeli, hogy komolyan gondoljuk, vagy legalábbis a velünk utazó cerkófmajom komolyan gondolja, rendesen befékez. Persze csak kézifékes stílusban, szolidan a hátsó féken. Csipog a figyelmeztető hang, de az autó lassul. Még nem dolgoztam ki, mi erről a véleményem, jó-e vagy rossz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
