Erődemonstráció

Menetpróba: Audi S8 (2011)

2011.10.24. 06:23 Módosítva: 2011.10.24. 09:40

Tíz évvel ezelőtt még csak-csak hihető volt a Ronin-sztori, de Jean Renónak ma már nem lenne sok esélye azzal a vén Mergával a csapatban az Audi S8-asok mellett Nizza környékén. A harmadik generációs S8 üt. Nagyot, még ha versenypályán kissé Brünhildának bizonyul is. Aki persze simogatni is tud.

Valamit motyogtam, tán annyit ki kell szállnom behúzottakat fotózni, aztán a jobb egyből kizuhantam a flaszterre. Kismartoni kolléga észre se vette mindezt, mert neki közben felrántották a kockás zászlót. Letaposta a zajos pedált, és a drabális S8-fenék négy kipufogó ijesztő dörömbölésének felhőjében eltűnt a kanyar felé. 4,2 másodperc múlva százon volt, nem sokkal később eltűnt a hipertérben. Csak egy szippantásnyi kesernyés, kókuszillatú kipufogógáz utalt arra, hogy másodpercekkel előbb itt még egy bazi autó állt.

Három durva utaskör után azért már nehezen szedtem össze magamat, mert egy 520 lóerős, összkerékhajtásos S8 minden motorizált üléstámasz, elektronikusan vezérelt futómű, dupla üvegezés és hőfokszabályzós klímaberendezés ellenére jobban összetöri az embert a versenypályán, mint egy kellemes félóra egy bazaltkövekkel teli betonkeverőben. A térdem remegett, a jobb karom sajgott, a gyomrom tartalma pedig a fülemen át kukucskálva akarta megszemlélni, milyen a navarrai pálya boxutcája. Pedig extra keveset ettem ebédre, épp csak csipegettem, mint egy gyomorfekélyes szerzetes, mert tudtam előre, mi történik majd.

A rajt utáni egyenest egy hosszú, padlógázas jobbos követte, majd jött egy szűkebb jobbos, végül visszafordítós jobbos, erre emlékeztem. Onnan egy hosszabbacska egyenes, majd szűkülő balkanyar: nekem, akinek gyalog ötven métert kellett csupán megtennem a kockás zászlótól, ezen a ponton volt esélyem lencsevégre kapni a nagyjából százötvennel felém repesztő S8-ast.

Elsőre nem kaptam el. A padlógázon hajtott S8 ugyanis időnként átugrik mindenféle zárványokat a téridő-kontinuumban, és hiába a sok kanyar, valószerűtlenül hamar ott terem, ahová mi még nem értünk. És utána elillan.

Aztán később én is lenyomtam a magam két gyakorló, majd három önálló körét az Audival. A pályán nem mondanám versenyautónak – ahhoz túl puha, civilizált, és elsősorban nehéz. Egy ekkora vastömb (bocsánat, alutömb) vergődését egy versenypályán Colin Chapman sírva röhögné végig. De becsületére legyen mondva az S8-asnak – ha nem is Katarina Witt stílusában, hanem egy borzalmasan kigyúrt grizzlymedve minden bájával, de végigcsinálja a gyakorlatokat. Vorsprung durch Technik und überquerung der Grenzen der Physik. Ennyi erővel, elektronikus segédlettel, diffivel, íróasztalnyi karbonfékekkel bármi lehetséges.

Nem hinném, hogy nagyon rossz időket futottam, bár meg kellett tanulnom az autót – a szűkebb visszafordítókban például rettentően tolta az orrát kifelé a fordulókból. Ott szinte állóra kellett fékezni a közel 5,2 méteres, majd' kéttonnás bálnát, hogy követni tudja a motorversenyekre méretezett, itt-ott igen keskeny pálya vonalát. És folyamatos padlóféken lassulva már az ESP se tud sokat kezdeni 1950 elszabaduló kilóval. Aztán fokozatosan rájöttem, hogy nagyot kell fékezni a kanyar előtt, majd a csúcson bátran rá kell tolni a gázt, és hagyni, hogy a középen önzáró, hátul aktív diffis hajtás rákanyarítsa a nagy alutestet az ívre.

Az utolsó, harmadik körömben már viszonylag sima ívű volt minden kanyar, elmaradt a cikis gumiradírozás, igaz, emiatt meg a fékem füstölt úgy megállás után, mint valami generálozás előtt álló IFA W50 kipufogója az Istenhegyi úti kaptatón. És hiába a kerámia tárcsák, volt olyan, hogy felpuhult a fékpedál. Ettől azért nem vált veszélyessé a szitu, nem volt több kellemetlenségnél – lehet ezt vezetni.

Ja, és láttam olyat is, hogy a szűk pálya egyetlen hosszú egyenesében a sebességmérő mutatója átlépi a kétszázas értéket. A newtoni fizika meghajol a négyliternyi turbófeltöltött bajor prés alatt. Nem érzi magát jól a pályán, de azért szenzációs egy dög ez, valahogy mindig kiadja a végén. Lázár…, bocsánat, lázálmaimban se vezettem ennél szörnyűségesebben teperő óriáslimuzint.

De vajon mi viszi rá az Audi rendezvényszervezőit, hogy egy extra méretű luxuslimuzint versenypályára vigyenek? Hm, talán csak nem a traffipaxok? Az S8 ugyanis az az autó, amely leszalad a térképről, ha valaki nem vigyáz, német autópályán lehet vele Lambókat üldözgetni, de ott sose tudjuk meg, mit tud, ha nem egyenes vonalú haladásról van csupán szó. És bűn lett volna egy ilyen kocsi bemutatóját a sebességkorlátozások által gúzsba kötött európai közúthálózatra szervezni.

Egyébként, ha valaki nem akarja eljátszani a Ronin autós jeleneteit – egyszersmind a jogosítványát is –, az S8 kivételes komfortú, meglepően gazdaságos utazóautónak bizonyul. Jól látják, leírtam a „gazdaságos” szót, és nem, nem vettem magamhoz tudatmódosító szereket, maximum némi jóféle Rioja vöröset tegnap este, de annak hatása már elmúlt. A pamplonai reptértől a pályáig vezető, bő hetven kilométeres utat 9,3-as fogyasztással tettük meg, javarészt autósztrádán. Ennél állítólag lehet lejjebb is menni – volt, akinek 9,1-es átlag jött ki. Az autózás történetében 520 ló még sosem volt ilyen étvágytalan. A meglepő adatok mögött komoly műszaki megoldások állnak, amelyek oly összetettek, hogy inkább külön keretes részben írom le őket.

Sok a trükk, de nini, egyik se látszik

Néhányan talán visszalépésnek érzik, hogy az új S8-ast már nem V10-es motor hajtja, de őket remélem, kárpótolja a tudat, hogy ezt a győri gyártású gyotort – khm, motort – két turbó tölti fel. Privát véleményem, hogy az igazi V8-as hangja is sokkal izgalmasabb a V10-esénél. Ráadásul a blokk így kisebb lehetett: hat egész centivel rövidebb a korábbinál, és csak 220 kilót nyom. A közvetlen befecskendezés természetesen adott, mint minden komolyan veendő Volkswagen-Audi-származék benzinmotornál. Eddig semmi kunszt.

Igen ám, de ebben a V8-asban fordítva közlekednek a gázok, mint a többiben. Általában ugyanis a két hengersor alkotta V külső felén távoznak a kipufogógázok, a belső felén pedig a keverékképző rendszer – legyen az karburátor, befecskendező –, valamint a szívócsövek laknak. A gyorsabb gázreakciók, könnyebb áramlás és jobb termikus hatásfok érdekében azonban az új, 4,0-s TFSI-nél ezt megfordították, már ezzel az egy fogással is bőséges megtakarítást érve el.

A szerényebb benzinfogyasztáshoz vezető út egy másik mérföldköve a start/stop rendszer – nem különös, de ekkora, sportosnak mondható motornál ritkán használt megoldás. A legfontosabb elem azonban a 10 l/100 km-es érték alá süllyedés folyamatában a hengerlekapcsolás. Bizony, az S8 motorja kis terhelésnél csak négy hengerrel működik. Hasonló megfontolásból a Cadillac, a Mercedes is készített már ilyen motort korábban, de az Audi most számos újítást bevezetett.

Egyrészt, ez a V8-as nem fixre nyitja a használaton kívüli hengerek szelepeit, ahogy azt a többi gyártó motorjai korábban tették, hanem bezárja őket. De hiszen így motorfék üzemben működik! – kiálthatnánk fel ijedten, az üzemmódváltásokkor fellépő, szörnyű bólintásokat vizionálva. Persze, motorfék üzem lenne, de csak akkor, ha mindig újabb adag levegőt szívnának be a hengerek. De mivel nem szívhatnak, így a hengerekben rekedt levegő afféle légrugóként működik: amikor a dugattyú jön felfelé a hengerben, valóban keletkezik ellenállás, ám ellenkező irányban a táguló levegő rásegít a főtengely forgatására.

A szeleplezárást egy elektronikusan vezérelt bütyökcsúsztató mechanizmus végzi, elég megfontoltan; pár fordulat erejéig nem kapcsol át, mert a rövid üzemmódváltások inkább túlfogyasztáshoz vezetnének, nem pedig megtakarításhoz, s csak némi nyugis autózgatás után meri megkockáztatni a lezárást. A hengerlekapcsolás 960–3500-as fordulatszámon, harmadik fokozattól fölfelé, minimum 30 fokos hűtővíz mellett működik. A gyáriak elmondása szerint simán előfordulhat, hogy 180-nal autózunk, mégis csak négy henger hajt. A hardcore gépészbuzikat talán érdekli, hogy a gyújtási sorrend ilyenkor 1-5-4-8-6-3-7-2 helyett 1-4-6-7.

Igen ám, de a négyhengeres motorok működése minden, csak nem kulturált. A V4-es motoroké – valaki emlékszik az első szériás Ford Caprik, vigyori-Taunusok, Matra 530LX-ek alapjárati vonaglására? – pedig kifejezetten pocsék. Spékeljük meg ezt négy, lezárt hengerben pumpáló passzív dugattyú szenvedésével, és lelki szemeink előtt máris felrémlik egy TFSI-feliratú, Trapper farmerrel full centrifugaprogramon birkózó orosz Evrika mosógép a motortérben.

A Mercedes V12-esénél ez a sok, furcsa vibráció nem jelentett problémát, mert a hathengeres motorok járása önmagában is sima, viszont négy hengerrel már sokkal cudarabb a helyzet. És itt az sem volt járható út, hogy puha motortartó bakokat alkalmazzanak, mint Fordék tették negyven évvel ezelőtt, a 650 newtonméternyi nyomaték ugyanis az első komolyabb gázadásnál kitekerné az összes lottyadt gumialkatrész nyakát.

Itt kellett megint egy megvilágosodás – az aktív motortartó bakok rendszere. A motor-váltó együttest elöl kettő, hátul három ilyen bak fogja a bölcsőhöz. Ezek úgy működnek, mint a hangszóró membránjai, tehát elektromosan rezegtethetők – a teljesítményük egyébként darabonként 60 watt.

Egy fordulatszám-jeladó figyeli, hogy mikor, egy amplitúdó-jeladó pedig, hogy mekkora lökések érkeznek a motortól, a rezgéskioltó rendszer vezérlője ezekkel a hullámokkal pont 180 fokkal eltolva, ugyanakkora amplitúdóval ellenrezegteti a motort. A kioltás egyébként nemcsak négy-, de nyolchengeres üzemben is működik, az eredmény pedig valószerűtlenül sima üzem, bármilyen körülmények között.

Igazából az ember sose hallja, de nem is érzi, mikor jár kevesebb hengerrel a motor. A vibrációkat kiszűri a már említett kioltórendszer, a V8-as hangját pedig úgyis csak megtaposva hallani, amikor – értelemszerűen – nyolc hengerrel dolgozik. Az audisok szerint azonban még így is maradt kiszűrnivaló zaj a kabinban. Ezt is hasonló szisztémával támadják, mint amilyet a motortartó bakoknál alkalmaznak: a mélynyomóból sugárzott ellenzajjal kioltják azt az adag kellemetlen hanghullámot, ami az aktív bakos kezelés után megmarad.

Sajnos az ember fiziológiája gonosz: a sok aktív és passzív rezgéscsillapítással, a dupla rétegű ablakokkal valóban kitakarították a kellemetlen hatások java részét az utastérből, ám a fül olyan, mint a diktafon: ha nincs elég zaj, még inkább felerősíti a maradék hangokat. Talán ennek tudható be, hogy az S8-asban 130-nál azért jól hallható a szélzaj, pedig mérőműszerrel nyilván alig létezik. Semmi se tökéletes.

A cikk második oldalán szó esik egy olyan épületről, amilyen talán nincs is. Ja, meg kábé 100 technikai részletről is, ami az S8-asban van.

Az oldalról ajánljuk

Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58