Hogy miről beszélek? Például a mindössze 140 lóerőnyi teljesítményről – családi kompaktba ez bőségesen elég, sportos ferdehátúba már kevéske. Százra 9,8 másodperc alatt gyorsul a Hyundai – átlagos felhasználó tapsikolna örömében, de akit érdekel az autózás, elfordul. Oké, oké, a Veloster a kétszázat is megfutja, de nem hotheccs, az biztos.
A futóműve is inkább csak furcsa átmenet a sportosság és a komfortosság között: városi utakon ráz, olykor zötyög is, nagy bukkanókon a hátulja ijesztően dobál, de akkorát, hogy még én, a vezető is többször bevágtam a fejemet a tolótető szegélyébe. Ha fentiek azért lennének, hogy a kocsi úgy vegye a kanyarokat, mint valami sínautó, megbocsátanánk neki, de nem, kanyarban is megdől.
Még a kormányon is az óvatos kompromisszumkeresést éri tetten az ember: pontosnak pontos, de az elektromos szervó minden ízt kivesz a tekergetéséből, ráadásul középre visszatérni sem szeret túlságosan. A váltó is pontos, de az érzete mű – mintha a bot valami rettentő precíz kulisszában mozogna, aminek a túlsó végén viszont nincs szerkezet. És az áttételezés jó hosszú, autópályán ezért aztán lustán duruzsol az orrában a közvetlen benzinbefecskendezéses négyhengeres. Mivel a szélzaj is visszafogott, utazni igazán kellemes vele. Sportkocsi? Távolról sem. Még a hangja sem olyan.
De szeretni ettől még lehet. Ez az az autó, amire mindig visszanéz az ember, amikor otthagyja az utcán, és már messziről keresi az arcát, amikor dolga végeztével ismét feléje tart. Abszolút egyedi jelenség, e felismerésnek egyébként a külvilág is rendre hangot ad. Persze mindez inkább az elejére igaz, a hátulja inkább olyan - mi is a píszí megfogalmazás? – ja igen, karakteres. Leginkább a közértben parizerért sorban álló, aggódó nyugdíjas néni tekintete jut róla eszembe, bár tény, hogy a tető domborulatában meg van némi Porsche 356-utánérzés. Hát, a fene tudja, milyen ez a hát. Nénis párhuzamot félretéve: akinek Velostere lesz, nem unja meg egyhamar.
További egyedi ötlet, hogy a bal oldalon csak egy hosszú ajtaja van, a jobb oldalon viszont kettő, kisebb. Talán azért, hogy a szembe jövő autósoknak teljes legyen a kupéillúzió, járdán várakozó családunk viszont megkapja az ötajtós kompaktok minden beszállási kényelmét. Apuka ül a sportkocsiban, hosszú ajtón letekert ablakán át vállizmot villant az irigyek felé, anyuka csücsül a biztonságos és praktikus túloldalon, csemeték hátul. A világban rend van, ha Velosterben utazol.
Elöl még hely is jár mindenkinek, de ez az ülések számából adódóan csak összesen két főt érint. A többiek, akik innentől mind hátra kényszerülnek, nem járnak jól. Amennyiben kisebb termetűek, netán gyermekek, egyáltalán nem látnak az utcára a hátrafelé keskenyedő oldalablakokon át, ha nagyobbak, erősen görnyedniük kell, mert a lejtős tető alatt maximum lejtős koponyáknak és hátaknak jut hely. A csomagtartó sem dönt rekordokat a méretével: 320 literes.
Dicséretére legyen mondva a Velosternek – igen jó minőségű. Sehol egy zörej (leszámítva a gyilkos futómű rúgásai után meg-megnyekkenő elemeket), a műszerfal amolyan csillagokháborújákosan modern és színes, s itt a megvilágítás kék színének hullámhosszát is eltalálták, tehát nem zavarja úgy a szemet, mint anno a Golf 4-esé, igaz, olyan finom, puha műanyag sincs benne, mint a VW-kompaktban volt. Tisztességes tárolórekeszek azonban felbukkannak mindenütt, van USB- és iPod-csatlakozás is, igaz, utóbbi kicsit nehézkesen veszi fel a ritmust a beledugott készülékkel. Az ülést sokáig állítgattam, s végül csak sikerült eltalálnom benne a kényelmes pózt, nagyok a külső tükrök, jól látni belőlük hátra. Erre szükség is van, mert a belsőből nem látni szinte semmit, a kétrészes hátsó szélvédőt osztó pálca ugyanis éppen középen vágja ketté a látóteret. Nini, egy konkrét CRX-es megoldás – csak akad azért némi rokonság...
És végül a kocsi leglényegesebb vonásáról is szólok - a Veloster egyik legerősebb pontja a fogyasztás. A fedélzeti számítógép adatai szerint az én használatom alatt 8,5 liter ólmozatlant evett száz kilométerenként, de amikor visszavitelkor telitankoltam, szorzás-osztás után majdnem 9,5-re jött ki az átlag papíron. Vajon előttem nem tankolták tele? Vagy nem a tankolásnál nulláztak (kevéssé valószínű, mert tíz kilométer se volt a napi számlálóban, a benzinmérőnek pedig a legfelső szegmense is még hosszan világított, amikor hasznáni kezdtem), hanem előtte?
A fogyasztásmérők olykor tíz százalékot is meghaladó pontatlansága ismert dolog autós körökben, simán lehet, hogy a Hyundai többet eszik annál, amit állít. Meg az is lehet, hogy nem. Az mindenesetre biztos, hogy ennél lehet vele kevesebbet etetni, én ugyanis nyolcvan százalékban városban autóztam vele, s bevallom, eleinte kerestem a rétegek alatt szunnyadó Honda CRX-et benne - mint tudjuk, az efféle próbálkozás óhatatlanul felviszi a motor étvágyát. De ki azért nem tapostam a belét, a végén pedig – mondhatni – már kifejezetten nyugisan közlekedtem vele. A számítógép szerinti hét, hét és fél liter tehát reális lehet, de a műszaki adatok állította hatfelet nem hiszem el. Takarékos, de korántsem étvágytalan.
Alapban hatmillióba kerül, egyféle motor van hozzá, ez az egyhatos GDI, de rendelhető DSG-váltóval is, amit a Hyundai DCT-nek nevez. Hogy ez a hatmillió (extrákkal pedig jóval több) nem az autóra rá nem kapó, bicikliző-számítógépező fiatalok ársávja itthon, abban biztos vagyok. Az olyan vén hülyék, mint például én, akiknek esetleg lenne pénze rá, a CRX-et keresik benne, ezért nem veszik meg, mert nem szeretik a somlóit fújós, növényi alapú tejszínhabbal. Maradnak a családi kompaktok vásárlói – akiknek a hasonló pénzen mért, eszeveszetten jó 1,6-os dízellel szerelt i30 mérföldekkel jobb, mondhatni, tökéletes választás.
Amíg a rendes erejű, turbós Veloster meg nem érkezik, s az évtizedek óta Honda CRX-re váró tömegek meg nem kapják az ő autójukat, ilyen Hyundait csak az vásárol majd, aki a szemének vesz autót. Nem lesz ő sokan.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
