Bandi a Totalcar legjobb pszichológusa, igazából egy keleti bölcs. Rendszeresen megjósolja, kinek, mik a szándékai, amikor autót vesz/elad/javíttat/álmodozik róla a szerkesztőségben. Belelát a vesénkbe is. Csak mosolyog, amikor egynapnyi tesztelés után sorolom a problémákat, és nyugtat – maradjon nálad, használd még pár napig. És tudod: rúgjad - teszi hozzá.
Mint mindig, most is igaza lett. Rám nőtt az autó, mint aligai stégre a hínár. Délután már otthonosan szálltam – mit szálltam, tekeregtem – be a Recaróba, erővel huppantam a mélyére. Agyam extrapiramidális tekervényei egy nap alatt megtanulták a fokozatsíkokat, helyből megtaláltam az egyest, a kettest... végig az ötödikig. Nem mondtam eddig? Ebben az autóban már az E21-esből származó váltó van, nem a kínosan rövid négyes, mint eredetileg. És ez az ötödik az ég és a föld közti különbséget jelenti itt. Éppen annyit, hogy már országúton is bömböl-e a motor, vagy pályán még csak kellemesen dorombol. De kellett volna ez az enyémbe is...
Rájövök a motor nyitjára is. Az eredeti 02-es motorok nagyon nyomatékosak, alig moccan a fordulatszámmérő, és már tolnak is. Aztán fent viszonylag hamar kifulladnak – volt hasonló korú Alfa Giuliám, az például sokkal jobban szerette a pörgetést, igaz, 120 ezernél esett is rajta egy motorgenerál. Ez a Bandi által betett, befecskendezős motor viszont jó egy-másfélezer fordulattal följebb él, mint az én 1802-esemé, anno. Ehhez azért nehéz hozzászoknom, mert a hangja – a kipufogót leszámítva – pont olyan, mint azé volt. "Keep it on the boil" – mondja az angol a sportmotorokra, és így járok el innentől én is. A BMW megelevenedik, nini, szájon csókoltam Csipkerózsikát, aki, ez esetben egy liláskék fémdoboz. Kinek, mi az ízlése.
Nem mondanám, hogy sebészi szemüvegvillanással, de a szemem hazafelé már egészen jól felméri a nyomvályúkat, a kormányt előfeszítem, ezzel már nem táncol a BMW-orr. Annyira. Így, hogy a kezem rááll a fokozatokra, hogy a fülem hallja, hol van jó erőben a motor, hogy a nyomvályú már nem halálos rém, hanem mellékkörülmény, még valahogy a Recaróban is jobban elférek. Sőt, a hátulról jövő dobbanást is megszokom – érezni nem lehet a hatását, tehát valószínűleg csak a kipufogó, akkor meg kit érdekel?
És máris nem én tartom fel a forgalmat, hanem a forgalom engem. Repesztek, huligán vagyok, mert ez az autó kihozza az emberből a huligánt. Ha így vezetnék egy későbbi E21-est, egy erőlködő szánalomgyár lennék. Ha így vezetnék egy még későbbi E30-ast, pattanásos boyracer lennék. Ha így vezetnék egy még utána jövő E36-ost, leköpött BMW-s hülye lennék. Ha így vezetnék bármit, ami még újabb, és BMW, a társadalom kollektív gyűlöletét érezném sújtólégként a gyomromban. A 02-essel viszont nyomulásom sodrában Olaszországgá válik a Csömöri út, a járókelők barátságosan intenek, már szinte tapsolnak, az autós társak megértően nyugtázzák – szilaj az a szép paripa, hadd fusson, nem lehet megzablázni.
A 02-es azt tudja, amit az utána jövő BMW-k nem – kedves autó, ezért nemcsak a BMW-buzik szeretik, hanem mindenki. Emellett van valami annyira ügyes az arányaiban, hogy képtelen megöregedni: a díszlécein, a tizenhármas kerekein, a vicces, magas cápaorrán látszik ugyan, hogy régi darab, de ahogy terpeszt, ahogy szélesedik, az annyira vagány, hogy nem vesszük észre a ráncait. Majdnem olyan szépen öregszik, mint az Alfa Bertone kupé, nem kétlem, hogy rövidesen igen drága lesz – hiszen már most sem olcsó.
Bandi előrelátóan sperrt szerelt be hátra, és így, hogy érzem már az erőt, egy-egy kietlen kanyarban elteszem az autót. Érdekes, azért nehezen indul meg, de amikor végre, akkor szépen, finoman megfogható – nem úgy, mint az én régi, sperr nélküli kocsim. De azért többet vártam ennél, meg is osztom Bandival másnap – persze, már öreg a diffi, valószínűleg nem zár rendesen – mondja.
Miért e teszt?
A tulajdonos – aki kollégám, Stump "Telós" Bandi – most utoljára használja ezt a kocsit ebben a formában. 1995 óta nála van, azóta gyűri. Volt már eredetihez nagyon közeli, szinte restaurált állapotú, aztán kapott mindenféle tuningokat, lassan érte el ezt a mostani állapotát. Közben napi autóként is funkcionált, manapság inkább csak örömgép, de így sem megy keveset, még külföldet is lát olykor.
De a rozsda annyira előrehaladt rajta, olyan sok apróság kopott, lötyög, zörög, hiányzik, hogy rövidesen szét lesz szedve. Bandi kifejezett kérése volt, hogy én mint korábbi 02-es tulaj, írjak tesztet róla ebben az állapotában. Ő már nem is veszi észre egy csomó hibáját, annyira megszokta őket a tizenhat év alatt, kell hát egy külső szem, amelyik szpottolja a neki fel se tűnő dolgokat.
Még jó, hogy nem hagyta nálam tovább, mert még egy hét, és én se vettem volna észre semmit. Valahol itt válik el a sz... a májtól (ó a fenébe, ez a sok szépelgés, ha leírom, tizennyolcas karika kell a cikk elejére, mert megbüntet a hatóság, mintha nem használnák ezt a szót az óvodások is...).
Az oldtimerek hibáit – amellett, hogy ezeket a hozzá nem értő restaurátorok és tulajdonosok a "mit vársz tőle, hiszen öreg" megjegyzéssel szokták elintézni – ugyanis meg tudja szokni az ember. Ssssz, itt nem szabad megnyomni..., úgy indítod, hogy először ezt felkapcsolod..., fékezésnél ne ijedj meg, picit húz, de... – hallotta mindenki ezeket a kifogásokat, ugye?
Valahol akkor szokás befejezettnek nyilvánítani egy valóban használatra szánt veteránautót, amikor a hibák már csak akkorák, és annyian vannak, hogy egy tulajdonosi szűrő közbeiktatásával már nem szólnak bele az illúzióba. Egy szörnyű zaj, húzó fék, ferde kormány, fényezetlen elem, nem működő világítás, le-leálló, erőtlen motor nem olyan, amit kiszűr az agyunk.
De a kicsit pontatlan váltó, az egyenesre belőtt, de geometriájában rossz futómű, a dobbanás innen-onnan viszont abszolút kidolbyzható a rendszerből pár nap megszokással, ezek a hibák aztán már csak akkor tűnnek fel, ha a tulaj beleül egy hibátlan állapotú, hasonló gépbe. Vagy ha odaadja a babát egy idegennek, hogy vigyázzon rá kicsit. Hát ez az idegen voltam én a képletben. Lesz megint teszt – majd megújulás után. Remélem, azt is én írom majd.
Este a gyerekeket összeszedem a nagyinál, sikoltoznak, amikor rájönnek, hogy az előző nap még csak a ház mellett, kintről megbámult BMW ma a rendes transzport lesz, haza. Ez egy raliautó? – kérdezi Bálint, amikor a szokásosnál némiképp erőteljesebb svunggal kikanyarodunk a főútra, ők meg egymás ölében találják magukat Norbi öccsével. Hiába, Bandinak nincs még gyereke, ezért itt öv sincs hátul. Akkor meg nem jár gyerekülés sem, a fiaim viszont nem szokták meg, hogy kapaszkodni kell.
Nem, dehogy, miből gondolod? – válaszolom faarccal, de titkon örülök, hogy észrevette: valami különlegesben ül. Hát a hangja, meg, meg ezek az ülések, és a kormány, meg hogy milyen gyors... – mondja.
A sebmérőre pillantok, naja, hetvenötöt mutat, a zaj sem elhanyagolható. Bálint nem tudja, amit én igen – az az óra még városban is hússzal többet mutat a valósnál, tudom, mert kimértem GPS-sel. Előző nap ugyanis egyszerűen nem akartam elhinni, hogy az egész Árpád-híd kilencvennel hasít a délutáni csúcsban, ezért elővettem a navit, és a döbbenettől leszakadt a pofám. Ennyit még az olasz motorok órája se csal... Naja, a házi építés, legyen az mégoly profi is, szül olykor kisebb bakikat.
Jó nagy körrel zúzunk haza, kések a vacsorával, kések a fürdetéssel, a mesével, de a gyerekek izgatottak, Norbi is magyarázza – és akkor, büjííí, így bekanyarodtunk (utánozza). Egy 02-es felforgatja a mindennapokat, és mindenki örül ennek.
Aztán utolsó nap még fotózom a kocsit, autózok is vele egy jóízűt. Tankolok bele pár lityit, mert tudom, hogy hiába mutat sokat a mutató egy óra használat után, ha kihűl az autó, megint lent lesz a pirosban. Forróság van, letekerem a keret nélküli ablakot, kicsavarom negatívba az elefántfület (a világ legjobb találmánya, és már csak ezért sem jó a 1502-es Sparmodell, mert annál ezt nem lehet), ezzel klíma a fullon van, zseniális. Itt sederintek, ott bőgetek, huligán vagyok a Reeperbahnon 1976-ban – és szól mindehhez a Boney M.
A fotózás alatt aztán többen is meg akarják venni a kocsit, a BMW-sek mind lelassítanak mellette, a tisztelet, avagy bírhatnék hullámai hömpölyögnek ki a résnyire letekert, sötétített ablakok bedobónyílásain. Fekete, elegáns, új Mercedes blokkol le mellettem, kiszól a vezető – szia, ismerem a Totalcarból az autót, eladod? De nem az enyém, egy kollégámé, és csak teszten van nálam - válaszolom, kicsit vörösödő képpel.
De szeretnék Bandi lenni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
