A BMW, ami nem múlik

Használtteszt – BMW 1602 (1975)

2011.10.05. 07:15

Adatlap BMW 02 1602 - 1975

  • 1766 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 106 LE @ 5800 rpm
  • 145 Nm @ 4500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.0 másodperc
  • Végsebesség:
    165 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Életem leghálátlanabb autótesztje ez. Érzelmileg ugyanis több szinten is kapcsolódok a kocsihoz, így előttem a választás: vagy rózsaszín vattacukrot írok róla, vagy valami orbitális, sértő, csatornaszagú szemétséget. Ez van, ettől még meg kell írni… Munkára fel.

Az életben nem akarta még semmilyen autó ennyire kikapni a kezemből a kormányt – leszámítva a saját, régi 02-es BMW-met, mert az még rosszabb volt. Olyan, mint ahogy az Edék (Rába kamion) voltak az emelkedővel: ha csak távolról is megérzi a nyomvályú szagát, máris idegesen vonaglani kezd a kormánya, a tett helyszínén pedig sávszéltől sávszélig kígyózok vele. Ennél jobban nem tudom irányban tartani, így is pattanásig feszülnek az izmaim és az idegeim, a szervótlan kormány ugyanis dög nehéz. És nem, nem megyek gyorsan, csak araszolok a lusta, délutáni forgalommal a Róbert Károly körúton. Hiába, a széles kerék és a kicsi kormány borzalmakat művel a 02-es egyenesfutásával. Viszont a kocsi így néz ki jól...

Eleve kicsit kínlódok a váltóval, amely előre-hátra finoman moccan ugyan, de a lötyögésben sehogy sem érzem, hol vannak a fokozatok síkjai. Minduntalan harmadikból akarok elstartolni, aztán korrekcióként rükit szúrok, majd hirtelen fékezés, némi matatás után megvan az egyes. Kíváncsi lennék, mit él át a mögöttem jövő ilyenkor, de nem merek a tükörbe nézni, csak intek jobb kézzel – bocs haver.

No meg azt is egészen konkrétan érzem, hogy egy kilencvenkilós ember tényleg szélesebb egy hetvenkilósnál. A Recaro szorít, mint a rosszul választott Május 1 áruházas cipő, de legalább segít a zabszem benntartásában a nyomvályú-effekt átélése közben – hogy nézzem inkább a dolgok jó oldalát. Kikapcsolnám a rádiót, mert zavar a folyamatos, 70 százalék sistergésből és 30 százalék értelmes infóból szóló koktél, de hiába nyomkodom a gombokat a gyönyörű, kétrészes, fém előlapos, régi hifi előlapján, semmi nem történik. Két lámpával később jövök rá: a szép alatt, az utólagos műszerek dzsungelében lapít egy csúnya, modern fejegység is, azon kell variálni. Viszont a sok keresgélés közben észreveszem – ezt az autót is sújtja az örök 02-es betegség, a silányközépboksz-szindróma. Ide-oda lötyög az egész, kunkorodik róla a műbőr. Ejnye.

És a motor hiába befecskendezős, hiába nagyobb kicsit az eredetinél, mégis kelletlennek érzem, nem akarja a dolgot, és ebben nem segít sokat az sem, hogy a gázpedál hiányzik, helyette a rudazat csonkját tiprom jobb lábbal. Hátulról koppanások jönnek – mintha a csomagtér papundekli álpadlója vergődne a helyén, vagy talán a hulla tért magához? Meg van egy folyamatos surrogás is, ami egyértelműen sebességfüggő. Bevallom, pöttyet kínlódok én ezzel az öregautó-teszteléssel.

Kiszállok otthon, leparkolok az öreg Mercik mellé az utcában, a szomszéd felesége kiszúrja a BMW-t – de szép új autód van! – jegyzi meg. Nem az enyém – mormogom mosolyra erőltetett szám összezárt fogai közül – csak tesztelem, egy kollégámé, ideadta kipróbálni. Bezzeg az előttünk álló Mercikre még sose mondott ilyet senki az utcában, pláne nem nő...

Pedig a karosszéria közel sincs a topon, még a fényezés sem. A csomagtérfedél fele karcosan matt, fele fényes, a vezetőajtó sarka eláll, rozsda-isiász görbíti karikába, s minden becsapásnál vasoxid-törmeléket öklendez a flaszterre. Tisztára, mint az öreg Bazegem tette, hiába, a tizenhat év az utcán, az mégiscsak tizenhat év. És becsapásnál a küszöbdíszléc is leesik néha, mert a hatból csak két patent tartja, de azok legalább a végein. A küszöb is megindult már, miként a sárvédőívek is, vannak buborékok a tetőoszlopokon, az első ütközőéhez hasonló formát utoljára a Vidámparkban láttam, és ott hullámvasútnak hívták, de a hátsó is legalább két helyen nyomott. City warrior – igen, ez írja körül a BMW-t.

Látod, látod, Bandi, kellett neked odaadni legkedvesebb autódat egy szőrös szívű kollégának tesztelni. Aki akár irigy is lehetne, hiszen az ő teljes autó- és motorparkját a legtöbb olvasó en bloc odaadná ezért az egy szem, foltos, kicsit sánta, kicsit kehes öreg lóért. Mert ezt a BMW-t szeretik. Mindenki szereti. Mosolyognak rá az utcán, amikor leparkolsz vele. Mosolyognak rá a szomszéd autóból a dugóban állva. Mosolyog rá a szomszéd felesége. És mosolyognak rá, amikor hetvennel, két sávban keresztben, bömbölő motorral befordulsz vele a Szentendrei sarkán. Erre a BMW-re senki sem haragszik, de annál jobban kívánja. Nem számítanak a foltok.

Az a húsz évvel ezelőtti 02-es, az kéne

Nekem is volt ilyen BMW-m, PX-es rendszámú, az egy gyári 1802-es volt, fekete, a Turbo (ínyenceknek: obruT) sárvédőszélesítéseivel. Lux-kivitel, kurblis Webasto tolótetővel, fabetéttel az ajtókban, gyári fordulatszámmérővel, BMW-emblémás, fa váltógombbal, szörnyűséges, a Kipufogó Klinika korai korszakából származó, kétcsöves dörrentővel középen, elöl ütközőtlenítve, sárga, versenybicikli-kormányra való szalaggal betekert, mállott bőrű és szivacsú, körülbelül tenyérnyi sportkormánnyal, sok-sok visszaszívott kipufogófüsttel az utasterében.

A motorban ugyanis négyszázezer volt, a csomagtér-tömítés, valamint az utastérből a kocsi oldalához az elhasznált levegőt kivezető két gumicső hiányzott, ezért a kocsi farába folyamatosan beáramló füst precíz égéstermék-csermellyel látta el a kabint. Fél óra után már fájt benne a fejem, másfél után meg akartam halni.

És egyszer, egy teljes napnyi, vidéki autózás után rommá törtem a Thököly úton egy parkoló Ford Fiesta hátuljában. Nem, nem mentem gyorsan – a villamossín kikapta a kezemből a kormányt, mert a futómű rosszul állt, le volt kötve a fékszervóm, levegős volt amúgy is a fék, én nem láttam a fejfájástól, öten ültünk bent... Elég volt a mutatványhoz a negyvenes tempó is a havas villamossínen, a macskakövön. Azóta visszasírom azt a kocsit. És érdekes, azt már 1992-93-ban nagyon öreg autónak tartottam, alig volt a városban másik, erre most, húsz évvel később ezt a liláskék 02-est egészen friss, fiatal kocsinak vélem. A 02-es meggörbíti az időhálót. Mindenesetre az enyémet nagyon szerettem, és sajnos kettő közül az az egyik autóm, amiről egy szem kép nem készült – valahová Esztergomba került akkor.

Erre Bandi ideadja az övét. És – bár zömmel sokkal jobb állapotú, mint az enyém volt – rájövök, hogy vagy sokkal rosszabbul vezetek azóta, vagy az igényeim szálltak el az égbe. Mert ez a kocsi kvázi ugyanolyan, mint az enyém. Igaz, ennek egymilliószor jobb a fékje, finomabb a kuplungja, kicsit kevésbé pocsék a futóműbeállítása, ugyanolyan könnyed a váltója, de ugyanúgy – vagy talán még jobban – lötyög a bot jobbra-balra, és emiatt nem lehet benne egykönnyen megtalálni a fokozatokat. Ugyanúgy rángat a kormánya. Ugyanolyanok a mechanikai hangjai. Ugyanúgy dobbant. A középkonzol-betegség az enyémben ennél sokkal előrehaladottabb volt, és igen, hátul koppant valami abban is. A kipufogóm kicsit hiányzik, annak a moraját nagyon szerettem (bár, mint minden ember, a korom előrehaladtával én is egyre kevésbé tolerálom a zajt), a tolótető rettenetesen (de olyan csak minden kábé századik 02-esben van), de azért ez ugyanaz a feeling.

És mégis nehezen találjuk a közös hangot. Ez fáj.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - BMW 02

7,0
Nép
5.6
6.2
7.2
8.6
9.2

Az oldalról ajánljuk

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13