Ha teher a gyerek
Citroën Berlingo Multispace eHDI 1.6
A Berlingo nagyon jó autó, ezt most mégsem szerettem annyira: nem az autó a hibás, hanem a mondvacsinált spórolási igyekezet. Gyűlölöm, ha oktalanul fegyelmezni akarnak, pláne, hogy a gyári automatika se csinálja semmivel jobban, mint én.
A jól bevált egyterűre nem tudunk rosszat mondani. Formája kellemes, gyártási minősége korrekt, élhetősége kiváló. A Multispace verziós családi autót azonban utolérte a marketing munkacsoport keze, így megkapta a C4-ben megismert eHDI csomagot.
A franciák érzik ezt a bakancskülsőt. Még a hazai importőr sem próbál megtéveszteni azzal, hogy szépnek füllentik: „...formája bumfordi, de modern és dinamikus.” Oké, oké, ebben azért van egy zsíros ellentmondás, de a francia egyterű pont az, amit tényleg szeretni lehet bumfordiságáért. Ez már a Citroën C15 óta állandó: a Visán alapuló ős kisteher előzte meg a nagy sikerű Berlingo-generációkat.
Ahogy telnek az évek, egyre nagyobb az autó: akik tágas családi járművet keresnek, nem mehetnek el mellette. A belmagasság elöl egy méter felett, míg könyöklőtől könyöklőig 148 centi a távolság. Mivel ez nem a hétszemélyes verzió, hátul is bőséges a hely. Sokan máig teherautósággal vádolják ezeket az egyterűeket, de leszámítva a szimplább futóművet, már alig van nyoma a kisáruszállító géneknek. Ebbe dobozok helyett családot pakolnak, így a zajszigetelés pompás, a padlólemezt is rezgéscsökkentő réteggel vonták be – pedig a közös nyomócsöves dízelmotor felől sem jön sok vibráció.
Az üléskárpitok kellemesek, külön örültem az autó külső festésével harmonizáló színeknek, a gyerekeknek sem kell ingerszegény környezetben utazniuk. A 65 centis nyílással rendelkező tolóajtón egyébként könnyű a beszállás, nem kell forgatni a gyerekülést sem, fogjuk és betesszük. A háromszemélyes pad két ülése egyébként isofixes. A vezetőülések háttámláján masszív, lehajtható asztalt találunk: ha kell, ezen még el is játszik a csemete.
Keresztfiaim sajnálták, hogy nem lehet lehúzni a tolóajtó ablakát. Csak a kibillentéses szellőzés működik, amit egy ok miatt nem kedvelek: ha nem zárják be rendesen a fület és én is elfelejtem ellenőrizni, könnyen feltörhető az autó. A raktér ajtaján viszont külön is nyitható az üveg – ha nincs bent a kalaptartó, a csomagokat simán betehetjük így is; nem mindig van hely a hátsó ajtó kinyitására.
Elsőre tartottam a vezetőülés formájától, de hosszú úton sem vált kényelmetlenné. Jót kuncogtam viszont a könyöktámasz kiképzésén. Szemre jó a hossza, de a belső merevítő négy-öt centivel rövidebb, mint a külső szivacsos héj, így, ha csak a végén támasztunk, lefittyed a szivacs.
A műszerfal gombjait egész jól elosztották, minden érthető, előképzettség nélkül sem lesz gond senkinek a kétzónás klíma kezelése. A kormány mögötti kallantyúrengeteg viszont túlzás. Három jobbra, három balra, könnyen eltéved a kéz a tempomat, az index, az ablaktörlő, a multimédia meg a bohócváltó fülei között.
A Berlingo nagy előnye egy kombival szemben egyrészt az utastér bősége, másrészt a raktér mérete. A kalaptartó alatt 675 literes az űr, a plafonig viszont már 1350. Ha a kreatívan hajtogatható üléseket is kivesszük, máris befér 6000 söröskonzerv vagy háromezer pakk literes tej. Az autó négycsillagos EuroNCAP tesztje meggyőző, de nem csak a karosszéria erejében merül ki a biztonság: ABS, vészfékrásegítő, menetstabilizáló és kipörgésgátló segíti az életben maradást – emelkedőn indulásban is segédkezik egy ügyes automatika.
De mit takar az eHDI típusjelzés? Csikós már lejátszotta a maga harcát egy ilyen négyhengeressel, próbált gázolajat spórolni, félig-meddig sikerült is neki, igaz, éveket öregedett a teszthét alatt. A motor karakterisztikájához optimalizált, robotizált automata váltó és a start-stop rendszer áramfelvételét támogató fékerő-visszaforgatás papíron jó dolog. Kár, hogy olyan idegesítően viselkedik, hogy még a feleségem és a 12 éves keresztfiam is szóvá tette a bólogatást. Pedig Isten látja bokámat, igyekeztem folyamatos negyedgázzal haladni, hogy ne rázza a nagy testet a váltó – akármit csináltam, egyre csak bólogatott, a fogyasztás sem lett lelkesítően alacsony.
A legóvatosabb gázkezeléssel sem bírtam hat liter alá szorítani az étvágyát, de ha normálisan vezettem, néha kihasználva az önmagában rendkívül kellemes 1,6 HDI erejét, rögtön hét liter fölötti fogyasztást dobott ki a fedélzeti számítógép. A Börzsönyben autózva a feleségem megelégelte a hullámzást, és szigorú arccal rám nézett: „Sose vegyünk automatát, jó?” – hiába bizonygattam, hogy nem mindegyik ilyen, kénytelen voltam feltekerni a hangerőt, hogy legalább okunk legyen a bólogatásra.
Sajnos a hatfokozatú bohócváltó nem sikerült jól; már a nagyon kicsi emelkedőkön sem tolja fel magát lassan kettesben, középen megtorpan, megáll, majd lassan és rémülten visszagangol egyesbe, miközben a motor is akkorát csuklik, hogy majd' lefullad. Ha csak egy kicsit is szeretnek autózni, és legalább alapfokon elsajátították már a kuplungkezelésre és fokozatkapcsolásra alkalmas mozdulatsort, inkább egy kéziváltósat vegyenek: az 50 százalékos elégedettségi faktor biztos, hogy legalább 75-re ugrik fel.
Persze benne van a pakliban, hogy én vagyok a maradi, hisz az órám felhúzós, a telefonom buta, a kocsimban meg nincs légzsák – engem nagyon zavart, hogy a váltót egy kis forgótárcsával vezéreljük, amely még kézre sem esik. A teljes automatika mellett létezik ugyan pszeudomanuál is, úgy a kormány mögötti fülekkel kapcsolgatunk.
Persze akkor is visszapakolhatunk, ha a tárcsa A-ban van, és akkor is felkapcsol, ha M-ben pörgetjük túl – előzéskor érdemes is azonnal felülbírálni a sokat gondolkozó automatikát, s rögtön visszanyomni kettőt kézzel – kisebb lesz a bólogatás, és a manővert is be lehet fejezni, mielőtt szemből megjönne a bolgár kamion.
Meggyőződésem, hogy az eHDI fogyasztását sima kézi váltóval is teljesíteni tudom. A start-stop rendszerre nagy duzzogva igent mondok, a dugókkal rákosított nagyvárosban jól jöhet. Azonban ez a fajta látszatspórolás felesleges, rossz ízű marketingvakítás csupán. Ha erről az egyről elfeledkezünk a Citroën Berlingo Multispace esetében, egy jó autó áll előttünk – gyerekkel, kutyával, kis biciklikkel és nagy kufferekkel utazóknak tökéletes.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
7 millás, elektromos pickuppal (és kabrióval, SUV-vel, illetve furgonnal) támad Jeff Bezos cége
A legolcsóbb kivitelek annyira fapadosak, hogy még elektromos ablak sincs bennük.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
