…festi azt a fránya fehér csíkot az oldalára. Eredetileg nem is akarta, csak jófajta izomautónak indult a Gran Torino. Ha nem volna csík az oldalán, a szokásos amerikai árokásó autó lenne, amit csak imádni vagy utálni lehet; jaj, az a futómű, bezzeg a motor, de hát a fogyasztás, hű, de mekkora... A fehér csík mindent megváltoztat. Karöltve rajong tuninghondás, dízelmercis és menedzsermondeós.
Lehetne benne ezres dízelmotor, akkor is körülállnák, de a felújításnál nem csak a látvány számított. Több mint két év kemény munka, temérdek pénz, csalódások és balhék után kapott FIVA-minősítést, lett forgalom- és rajongásérett. A teszt napján még bejáratós volt, úgyhogy az esztelen gyilkolás, a starskysan esetlen rendőrkanyarok elmaradtak.
Teszem hozzá, izomautó-léptékkel nagyon kell rúgkapálni, hogy a kanyarvétel tényleg esetlen legyen. Meglepően kezes, és cseppet sem ideges. Itt most ne sínautóra tessék gondolni, de figyelembe véve, hogy ezerkilencszáz kiló, hátul merevtengellyel, a maga nemében igazi kanyarvadász. Ezt pedig csak fokozza a részlegesen önzáró differenciálmű.
A közel kéttonnás súly nem véletlen, a Gran Torino hatalmas. Két méter széles és majdnem öt és fél méter hosszú. Viszont nem csak ehhez képest, de egy Astrához mérten is szűkös. A mai napig nem tudom, hogy sikerült olyan szögbe forgatni a lábam, hogy beférjen a kormány alatt. Pedig nem a gyári van benne, hanem egy sokkal kisebb, korabeli Grant sportkormány, csodás fogással. A hátsó ülést célzó beszállási kisérleteim rendre kudarcba fordultak. Itt tört rám a felismerés, hogy rendőrautónak tényleg kiváló. Egyrészt ugyanis a gyanúsított beültetése hátra felér egy rosszzsarus kihallgatással, másrészt az életben nem menekül onnan.
A barlangászás amúgy nem zavart, mert bent ülni jó. Egybefüggő, kényelmes pad, olyan hutch-osan csúszdás, hárompontos övvel. Utóbbi igen ragaszkodó típus. Bal csípőhöz lenyúlok, elkezdem húzni. Félúton elkalandozik az agyam, az öv megakad. Tovább nem jön. Visszaengedem. Húzom újra. Majdnem a csatnál van. Megint elbambulok. Megint elakad. Megint visszaengedem. Megint húzom. Koncentrálok. Elérem a csatot. Becsatolom. Kiengedném a levegőt. Az öv nem enged. Gyorsítok. Belepréselődöm az ülésbe. Az öv szorul. Gyorsulás vége. Öv nem áll vissza. Levegőt nem kapok többet. Az autó piros, én kék vagyok. Csak ebben az évjáratban volt ilyen az öv mechanikája. Éljen!
A motor viszont egy csoda. Az alapjárat olyan, mintha száz mobiltelefon vibrálna egy olajoshordóban. A padlógáz meg mint amikor Bruce Bannerre rájön az ötperc. Eredetibb a sorozatban hallott hangorkánnál, ugyanis a Los Angeles-i törvények igen szigorúan szabályozták a zajszennyezést. Ezért a forgatáson használt autókat csúnyán lefojtották, az erőteljes motorhagot csak utólag keverték alá.
A 460 köbhüvelykes, azaz 7500 köbcentis V8-as gyárilag 216 lóerőt és 481 newtonmétert teljesített. A hatvanmérföldes sprintet 8,4 másodperc alatt teljesíti. A végsebesség 191 km/h, üldözött hiányában ezt nem próbáltam ki. A fogyasztás járőr üzemmódban 18 liter, míg üldözés közben 25 fölött jár. De még az utóbbi is eltarthat Grazig is, lévén a tank százliteres.
A wartburgosan konduló ajtó becsapása után igen szórakoztató amúgy Pesten autózni. Stabil, kezes, tényleg könnyű vezetni. Precízen fordul és a fék is megbízhatóan fogja meg. Egyedül a sávváltások kalandosak. Hátra jóindulattal is csak behatárolt a kilátás. A B oszlop még egy anyahajót is kitakarna. Az oldalsó tükrökről pedig csak annyit, hogy majd' tíz centit beljebb vannak, mint mondjuk a hátsó sárvédők. Gond persze egy szál se, a sávváltás kiváló kifogás a padlógázhoz. Kinéztem a helyet valahol messze elöl, önfeledten fruttiztam a gázpedált, a Gran Torino boldogan megemelte az orrát, és kisebb-nagyobb drámával már be is férkőztem a megcélzott sávba.
A dráma a közlekedőtársak reakciójából adódhat. Míg egy pénzbehajtómerci vagy zugvállalkozóbmw elől lehúzódnak a többiek, a Gran Torinónál leblokkolnak, mint egyszeri nyuszi az éjszakai országúton. Ilyenkor máshogy irigykednek a többi autóban. Valahogy tiltott gyümölcs az izomautó, amit észérvekkel nem tud az ember igazolni. Emellett olcsó. Na nem ma, de újkorában. Nullmérföldesen 4400 dollárt kértek érte, ami az inflációt és a napi árfolyamot figyelembe véve ma olyan három és félmillió forint. Az izomautó egyszerűen csak jó, mint a koleszterinszintet leköpve betolni egy olcsó, cupákos steaket. Ha ráadásul még filmsztár is…
Köszönjük Tominak az autót!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
