Ugyanaz, mégis más
Megvolt: Toyota Land Cruiser VX Executive 60th Edition
Amikor közel másfél éve beültem a Land Cruiser háromliteres dízel változatába, nem is gondoltam, hogy ilyen hamar látom újra. Persze, mivel szívemnek igen kedves volt, nem kapálóztam ellene.
Amikor megláttam, kénytelen voltam a PR-eshez fordulni, vajon mi a változás. Kiderült, hogy ez ugyanúgy 3 literes, négyhengeres D-4D, csak euro 5-ös. Ja, és mivel az LC most ünnepli a 60. születésnapját, így jubileumi kiadás.
Ez mit is takar? Nem vitték túlzásba, kívülről pár feliratot kapott, azt is leginkább hátulról lehet észrevenni, hiszen a hátsó lámpa burája színtelen lett. Belülről még ennyi se látszik, a titok a talpunk alatt rejtőzik, ugyanis a szőnyegbe nyomták a 60th anniversary feliratot. Persze mivel a csúcsmodellről van szó, ebbe is bekerült minden extra, mint navigáció vagy lenyíló monitor a tetőn. Még mindig nagyon kényelmes, jó az úttartása, az általam megszokott útvonalakon lévő kanyarokat ezzel is pont olyan lendülettel tudtam bevenni, mint bármelyik alacsonyabb építésű kocsival.
Fontos különbség, hogy míg a korábbi modellen lévő Bridgestone gumik meg se nyikkantak, a most kapott Michelin M/S-ek elég sokat zajongtak, a parkolóházban úgy mentem fel, hogy a hang alapján mindenki azt gondolhatta, lapjával fordulok. Sajnos a terepezés most kimaradt, pedig lehet, hogy épp ott tudott volna bizonyítani, ahol korábban a másik elvérzett. Azt már a számtalan pick-up tesztem során is észrevettem, hogy ezeknél a nagy, alvázas dögöknél a kényelem szinte kizárólag gumiválasztás kérdése. Ha nem akarunk sokat terepezni, és egy simább, apróbb mintás aszfaltgumit rakunk fel, akár egy D-Maxra, mindjárt sokkal kényelmesebb lesz az utazás.
Csak hátul van légrugó, amit a nehéz orral és a terepen azt érő erőhatásokkal lehet leginkább magyarázni. Így az érzékenyebb és drágább futóműalkatrésznek több esélye van a túlélésre. Egyébként intelligensen működik, például ha a rendszer a szintén dinamikusan változtatható karakterisztikájú lengéscsillapítók mozgásából arra következtet, hogy terepezünk, feljebb emeli a fenekét, hogy növelje a hátsó terepszöget. Ami amúgy se kicsi, hiszen a hátsó 25 fokkal, az első 32-vel meg a 21,5 centis hasmagassággal simán lekörözi az elvileg sokkal inkább terepre szánt pick-upok nagy részét.
A másik újdonság se látszik, annál inkább érezhető. Az új motor jót tett a kocsi dinamikájának, a korábbi egész halványan gyengén gyorsította a kocsit, bár ebbe az összkerékhajtás, az automata és a 2200 kiló körüli önsúly is komolyan beleszólhatott. A Toyota mérnökeinek sikerült áthidalni ezt a problémát. A váltó ugyanaz az ötsebességes automata, a hajtáslánc is ugyanaz a torsenes központi rendszer maradt, csak a motor lett kicsit zöldebb, és kapott 17 lóerőt meg 10 Nm nyomatékot. Ezzel pont sikerült annyival erősebbnek lennie, hogy elmúlt a kis erőtlenség, és brutális hegyomlásként lódul meg, ha lepadlózzuk. A gyorsulás a gyári adatok szerint konkrétan 1 másodpercet javult. Amikor kicsit tájékozottabb ismerősöknek mondtam, hogy erősebb lett a háromliteres, mindjárt az volt a kérdés: elérte a 200 lovat? Nos nem, de jó ütemben halad, most 190, talán az euro 6-ra megjön a kétszáz.
Ennek ellenére a fogyasztás nem lett rosszabb. Mondjuk jobb se, maradt 10 liter körül, de ha sokat járunk országúton egyenletes tempóban, lecsúszhat 9 alá is. Városban inkább 12 környékére mászik fel, ami ekkora batártól nem rossz eredmény. A korábbi verzióban se volt nagy zaj, de most mintha a hidegen kerregés is csökkent volna, persze lehet, hogy csak új hangszigetelést kapott az utastér. Így maradéktalanul tudtam élvezni a tizensok hangszóróból áradó Derwiche Tourneurt Cheb Khaledtől. Bár ő algériai, így nem teljesen a célközönség közül került elő, de a zenéje azért illik a kocsihoz: bevallottan a Közel-Kelet a legnagyobb felvevőpiaca. Ezt olyan apróságokból is észre lehet venni, hogy például a háromzónás klíma hátsó részéhez egy teljesen különálló klímarendszer tartozik a hatékonyabb hűtés érdekében.
Úgy tűnik, a Land Cruiser azon kevés autók közé tartozik, amelyeknek nem csak a népszerűségét, de a megbízhatóságát is sikerült megtartani. A szokásos szöveg, hogy ez már nem a régi, a régiben még volt anyag és hasonlók ellenére a Népítéletben az előző szériának a legrosszabb értékelése is 4,5 csillag volt.
A kocsi ugyanaz a VX Executive nevű karácsonyfa edition, mint a korábbi 3.0 D-4D, csak persze erősebb. Ez másfél éve még 18 155 000 forint volt, azóta kicsit mélyült a válság, romlott a forint, így most éppen kicsit több mint 800 ezerrel drágábban, 18 965 000 forint listaáron tudjuk megvenni. És a Toyota számomra igen szimpatikus felszereltségfilozófiája miatt ebben az árban tényleg benne van minden, ami a tesztautóban volt, nem úgy, mint egyes márkák igazából nem létező tesztmodelljeiben.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
