Királylány, csókold már meg!

Bemutató: BMW 1-es, 2011

2011.07.24. 14:40

A már rendelhető 1-esek felhozatala nem sokkal bonyolultabb: a benzines ugyanannak az 1,6-os, turbós, valvetronic-os motornak, amit a Miniből, illetve Citroënekből is ismerhetünk, egy kicsit áthangolt változata, amit kétféle teljesítményszintben, 136 (116i, 6,69 M Ft), illetve 170 lóerővel (118i, 7,795 M Ft) árulnak. Hasonlóképpen lehet kérni a jól ismert kétliteres dízelmotort 116-tól (116d, 7,59 M Ft) 184 lóerő (120d 8,64 M Ft) teljesítményig. Hatgangos kézi váltó mindegyikhez jár alapból, extraként pedig a remek nyolcsebességes ZF automata rendelhető, amiről nem gondoltam volna, hogy ilyen kis autóba is bekerül egyszer.

Százhetven ló, kéziváltó, hátsókerék: jól hangzik, nem? 7,4 alatt van százon? Őrületes. Csak mindebből a 118i-ben nem sokat érezni. Ultrafinom, aranypapírba csomagolt édesség, de nincs csoki íze. De ez nem is baj, mert az 1-est nem élményautónak szánták. Ez egy rendkívül csendes, kényelmes prémiumautó, amely mellesleg elég jól megy: így kell felfogni. Hogy az elég jól menés manapság ilyen elismerést méltó adatokat takar, az már korunk átka, belülről egyáltalán nem drámai az előadás.

Ha akarták volna, csináltak volna ennek a motornak olyan hangot, hogy nyüszítenénk a kéjtől. A BMW nagy mestere a sound design-nak, hiszen tudják, hogy az élmény meghatározó része. Az 1-esnél lehúzott ablakkal odafigyelve hallhatunk egy szuszogó lefújószelepet, egyébként éppen csak annyi motorhang jut be az utastérbe, hogy tudjuk, mikor kell váltani. Egyébként sokkal hamarabb, mint érzésből tennénk: a négyhengerest egyszerűen lehetetlen zavarba hozni, hatvannál hatodikba kapcsolhatunk, alapjárattól rezgésmentesen húz, mint egy szimulátor.

Klasszikus turbólyuk gyakorlatilag nincs, a kettős megfúvású feltöltő és a gondosan felprogramozott elektronika olyan ügyes átmeneteket képez, aminél egy gyengébb szívómotornál egy tohonyább rángatásgátló rutin is rosszabb tud lenni. A karakter turbódízeles, csak éppen fent nem gyengül el, bele lehet forgatni a hétezerbe. Ilyenkor előjön ugyan egy kis opelhang, de ez jól passzol a diszkrét előadásmódhoz.

A legerősebb dízel, amit automata váltóval próbáltunk, érzésre sokkal nagyobbat tol. Már unalmas, annyiszor dicsértük, de nincs mit tenni, a BMW-nél jobb dízelt nem ismerek. Nemcsak a nagy csúcsteljesítmény ellenére kellemes karakter miatt, hanem azért is, mert morgós hangja egy kis jóindulattal akár sportosnak is mondható. A ZF automata pedig összeszokott párost alkot a dízellel, pontosan tudja, mikor szereti, ha pörgetik, mikor jobb lassítani.

Csodálkozhatunk rajta, hogy a BMW ennyire mellőzi a duplakuplungos váltókat, de többszöri faggatásra is mindig azt a választ kapjuk a gyári szakemberektől, hogy a nyolc fokozat egyszerűen hatékonyabb, mint a hat vagy hét, amit a modernebbnek mondott szerkezet tud. Nehéz lenne vitatkozni velük, főleg, mivel olyan szemtelenül jó ez az automata, és ha kell, öt sebességet kapcsol vissza egyszerre, amire egy duplakuplungos nem képes, de lehet, egyszerűen akkora tételben vásárolnak a ZF-től, hogy ez jobban megéri.

Hogy az új futómű tudását ne közúton próbálgassuk a Berlin környéki, fasorokkal szegélyezett országutakon, egy ADAC-s vezetéstechnikai pályát is útba ejtettünk, ahol végigzongoráztuk az extraként elérhető változtatható csillapítású futómű állásait, komforttól sportig. Jól tette a BMW, hogy az 1-esnél nem túlozta el az állítási tartományt, így ugyan nincs ordító különbség a két végállás között, viszont nem jelentkeznek a túl-, illetve alulcsillapításra jellemző ügyetlenségek, mint például az 5-ösnél.

Ennek ellenére ugyanúgy fölösleges játéknak érzem itt is, nem utolsó sorban azért, mert a széria futómű egyszerűen annyira jó. Nekem a régi 1-essel sem volt semmi bajom, a gyáriak viszont szemlesütve bevallották, a közönség túl keménynek ítélte. Ezért az újban lágyítottak a csillapításon, cserébe kicsit erősítettek a rugón, így komfortosabb. A felfüggesztésben egyébként egyedül a toronycsapágyak nevezhetők valódi újdonságnak, mégpedig azért, mert szétválasztják a rugó, a lengéscsillapító és az ütközőbak rögzítését, ami szintén jót tesz a kényelemnek.

Miközben a futóműmérnököt faggattam, döbbentem rá, miért bírom a BMW-s brigádot. Mert nem kormoznak. Megkérdeztem, mi új a futóművön, és kerek perec elmondta, hogy ez ugyanaz, mint az előző 1-esé, csak a finomhangoláson változtattak. Az említett toronycsapággyal meg átdolgozott szilentekkel. Különben is, ez a váltás inkább evolution, mint revolution. Szeretem a tiszta beszédet – mások egy gyenge fészliftnél is teljesen új autót emlegetnek.

Érezhető különbség van egyébként a Sport Line és az Urban Line rugózása között. Előbbinek nem tett jót a keményítés: mintha Friedrichék valami bóvli ültetőszettet toltak volna alá, kis túlzással. Német viszonylatban nagyon rossznak, minimum Hitler előttinek kell lennie az útnak, hogy megérezzük, de van benne egy kellemetlen frekvenciájú rázás, ami a magyar átlagos útminőségnél már elég zavaró lehet.

Nagyjából ennyi a kritika, amivel az 1-est illetni lehet. Máskülönben kompaktra méltatlanul csendes, bőven az itthon legális sebességek felett is: a hivatalos 225 km/h-s végsebességet a 118i könnyedén hozza, de ha plattnerezünk, országúton akár hat liter alá is be lehet csúszni a fogyasztással. Ez ugyan még mindig messze van a gyári 4,9-es városon kívüli adattól, de ha a vegyes értéket nézzük, az 5,9-hez hozzáadva a szokásos 1,5 liter pluszt már közel járunk a valósághoz. A benzines persze jobban kinyitja a torkát, ha tiporják, de okosan használva nincs olyan óriási hátránya a dízelhez képest.

Mivel Münchenben is jól tudják, a vezetési stílus legalább akkora hatással van a fogyasztásra, mint egy új piezoelektromos injektor, ha már nincs nagyon hová fejlődni a motorokkal, megpróbálják ők is takarékosságra ösztönözni a sofőrt, de persze csak saját kérésére. Ezért minden 1-eshez szériában jár a Fahrerlebnisschalter, magyarul élménykapcsoló, amivel választhatunk a sport, komfort, illetve eco pro élmények közül.

Talán nem kell már magyarázni, hogy a kapcsoló alapesetben egy másik kormányrásegítési, illetve gázpedálprogramot aktivál, vagyis az autó élénkebben fog reagálni vezetői aktivitásra, ha sportra kapcsoljuk. Az eco pro viszont már hangzásra is hízelgő: profi skótnak érezteti a sofőrt, ezért a fogyasztásjelző átvált ökonométerre, és ha a kábé hetven százalékig elég tohonya gázpedált tövig nyomjuk, javasolja, vegyünk vissza. A jutalmat a BMW nem csészelevélben, hanem kilométerben méri: kiírja, mennyivel többet mehetünk hatékony spórolásunknak köszönhetően – csak azt nem tudni sajnos, mi a viszonyítási alap.

Olyan érzésünk támad az új 1-es BMW láttán, hogy már nincs nagyon hová továbbfejlődni. Az összes kapható motorja takarékos turbós, a saját meglátásuk szerint legjobb váltókat adják hozzá, futóműből is legfeljebb egy kettős keresztlengőkart lehetne elöl erőltetni, de az sem biztos, hogy jobb lenne. Benne van szinte minden elérhető elektronikus kütyü, az Efficient Dynamics is ott díszeleg mindegyiken.

Akárhogy is nézzük, a BMW stréberként unatkozik az első padban. Ennél a tanító néninél neki már nincs kihívás, inkább hajtogat a pad alatt egy i3-ast meg i8-ast, hogy mégis valahogy agyonüsse az időt. Ha felelni kell, majd benyögi a hamarosan várható háromhengeres 114i-t, az 1,6-os 116d Efficient Dynamics Editionre se kell már sokat várni, és a négyhengeres, turbós, kétliteres 128i is valószínűleg készen várja a bemutatóját. A fura orrot pedig majd megplasztikázzák a fészliftnél.

Az oldalról ajánljuk

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
  • Hírek

Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal

Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.

március 19., 14:31
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
  • Hírek

A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal

Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.

március 19., 17:09
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
  • Hírek

Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona

Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.

március 19., 18:18
Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y
  • Hírek

Európába is eljön az 588 lóerős Smart, ami akkora, mint egy Tesla Model Y

A legnagyobb Smart hatalmas akkumulátorral, nagy hatótávval érkezik, és Európában is kapható lesz.

tegnap, 16:04
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
  • Hírek

Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal

Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.

március 19., 12:32
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
  • Hírek

Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet

Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.

március 19., 16:22
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
  • Hírek

Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója

A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.

március 19., 11:43
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogod
  • Tesztek

Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.

Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.

március 19., 17:44
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
  • Hírek

Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem

A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.

március 19., 07:55
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
  • Közélet

A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz

A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.

március 20., 05:59
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
  • Hírek

Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása

A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.

március 20., 06:54
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

március 19., 09:48
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
  • Hírek

F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?

Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.

március 20., 05:59
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
  • Hírek

500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek

A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.

március 20., 08:26
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Reboot Buggy
  • Hírek

Reboot Buggy

március 19., 14:15
Mercedes 500 SEL AMG Blueberry
  • Hírek

Mercedes 500 SEL AMG Blueberry

március 19., 10:15