A már rendelhető 1-esek felhozatala nem sokkal bonyolultabb: a benzines ugyanannak az 1,6-os, turbós, valvetronic-os motornak, amit a Miniből, illetve Citroënekből is ismerhetünk, egy kicsit áthangolt változata, amit kétféle teljesítményszintben, 136 (116i, 6,69 M Ft), illetve 170 lóerővel (118i, 7,795 M Ft) árulnak. Hasonlóképpen lehet kérni a jól ismert kétliteres dízelmotort 116-tól (116d, 7,59 M Ft) 184 lóerő (120d 8,64 M Ft) teljesítményig. Hatgangos kézi váltó mindegyikhez jár alapból, extraként pedig a remek nyolcsebességes ZF automata rendelhető, amiről nem gondoltam volna, hogy ilyen kis autóba is bekerül egyszer.
Százhetven ló, kéziváltó, hátsókerék: jól hangzik, nem? 7,4 alatt van százon? Őrületes. Csak mindebből a 118i-ben nem sokat érezni. Ultrafinom, aranypapírba csomagolt édesség, de nincs csoki íze. De ez nem is baj, mert az 1-est nem élményautónak szánták. Ez egy rendkívül csendes, kényelmes prémiumautó, amely mellesleg elég jól megy: így kell felfogni. Hogy az elég jól menés manapság ilyen elismerést méltó adatokat takar, az már korunk átka, belülről egyáltalán nem drámai az előadás.
Ha akarták volna, csináltak volna ennek a motornak olyan hangot, hogy nyüszítenénk a kéjtől. A BMW nagy mestere a sound design-nak, hiszen tudják, hogy az élmény meghatározó része. Az 1-esnél lehúzott ablakkal odafigyelve hallhatunk egy szuszogó lefújószelepet, egyébként éppen csak annyi motorhang jut be az utastérbe, hogy tudjuk, mikor kell váltani. Egyébként sokkal hamarabb, mint érzésből tennénk: a négyhengerest egyszerűen lehetetlen zavarba hozni, hatvannál hatodikba kapcsolhatunk, alapjárattól rezgésmentesen húz, mint egy szimulátor.
Klasszikus turbólyuk gyakorlatilag nincs, a kettős megfúvású feltöltő és a gondosan felprogramozott elektronika olyan ügyes átmeneteket képez, aminél egy gyengébb szívómotornál egy tohonyább rángatásgátló rutin is rosszabb tud lenni. A karakter turbódízeles, csak éppen fent nem gyengül el, bele lehet forgatni a hétezerbe. Ilyenkor előjön ugyan egy kis opelhang, de ez jól passzol a diszkrét előadásmódhoz.
A legerősebb dízel, amit automata váltóval próbáltunk, érzésre sokkal nagyobbat tol. Már unalmas, annyiszor dicsértük, de nincs mit tenni, a BMW-nél jobb dízelt nem ismerek. Nemcsak a nagy csúcsteljesítmény ellenére kellemes karakter miatt, hanem azért is, mert morgós hangja egy kis jóindulattal akár sportosnak is mondható. A ZF automata pedig összeszokott párost alkot a dízellel, pontosan tudja, mikor szereti, ha pörgetik, mikor jobb lassítani.
Csodálkozhatunk rajta, hogy a BMW ennyire mellőzi a duplakuplungos váltókat, de többszöri faggatásra is mindig azt a választ kapjuk a gyári szakemberektől, hogy a nyolc fokozat egyszerűen hatékonyabb, mint a hat vagy hét, amit a modernebbnek mondott szerkezet tud. Nehéz lenne vitatkozni velük, főleg, mivel olyan szemtelenül jó ez az automata, és ha kell, öt sebességet kapcsol vissza egyszerre, amire egy duplakuplungos nem képes, de lehet, egyszerűen akkora tételben vásárolnak a ZF-től, hogy ez jobban megéri.
Hogy az új futómű tudását ne közúton próbálgassuk a Berlin környéki, fasorokkal szegélyezett országutakon, egy ADAC-s vezetéstechnikai pályát is útba ejtettünk, ahol végigzongoráztuk az extraként elérhető változtatható csillapítású futómű állásait, komforttól sportig. Jól tette a BMW, hogy az 1-esnél nem túlozta el az állítási tartományt, így ugyan nincs ordító különbség a két végállás között, viszont nem jelentkeznek a túl-, illetve alulcsillapításra jellemző ügyetlenségek, mint például az 5-ösnél.
Ennek ellenére ugyanúgy fölösleges játéknak érzem itt is, nem utolsó sorban azért, mert a széria futómű egyszerűen annyira jó. Nekem a régi 1-essel sem volt semmi bajom, a gyáriak viszont szemlesütve bevallották, a közönség túl keménynek ítélte. Ezért az újban lágyítottak a csillapításon, cserébe kicsit erősítettek a rugón, így komfortosabb. A felfüggesztésben egyébként egyedül a toronycsapágyak nevezhetők valódi újdonságnak, mégpedig azért, mert szétválasztják a rugó, a lengéscsillapító és az ütközőbak rögzítését, ami szintén jót tesz a kényelemnek.
Miközben a futóműmérnököt faggattam, döbbentem rá, miért bírom a BMW-s brigádot. Mert nem kormoznak. Megkérdeztem, mi új a futóművön, és kerek perec elmondta, hogy ez ugyanaz, mint az előző 1-esé, csak a finomhangoláson változtattak. Az említett toronycsapággyal meg átdolgozott szilentekkel. Különben is, ez a váltás inkább evolution, mint revolution. Szeretem a tiszta beszédet – mások egy gyenge fészliftnél is teljesen új autót emlegetnek.
Érezhető különbség van egyébként a Sport Line és az Urban Line rugózása között. Előbbinek nem tett jót a keményítés: mintha Friedrichék valami bóvli ültetőszettet toltak volna alá, kis túlzással. Német viszonylatban nagyon rossznak, minimum Hitler előttinek kell lennie az útnak, hogy megérezzük, de van benne egy kellemetlen frekvenciájú rázás, ami a magyar átlagos útminőségnél már elég zavaró lehet.
Nagyjából ennyi a kritika, amivel az 1-est illetni lehet. Máskülönben kompaktra méltatlanul csendes, bőven az itthon legális sebességek felett is: a hivatalos 225 km/h-s végsebességet a 118i könnyedén hozza, de ha plattnerezünk, országúton akár hat liter alá is be lehet csúszni a fogyasztással. Ez ugyan még mindig messze van a gyári 4,9-es városon kívüli adattól, de ha a vegyes értéket nézzük, az 5,9-hez hozzáadva a szokásos 1,5 liter pluszt már közel járunk a valósághoz. A benzines persze jobban kinyitja a torkát, ha tiporják, de okosan használva nincs olyan óriási hátránya a dízelhez képest.
Mivel Münchenben is jól tudják, a vezetési stílus legalább akkora hatással van a fogyasztásra, mint egy új piezoelektromos injektor, ha már nincs nagyon hová fejlődni a motorokkal, megpróbálják ők is takarékosságra ösztönözni a sofőrt, de persze csak saját kérésére. Ezért minden 1-eshez szériában jár a Fahrerlebnisschalter, magyarul élménykapcsoló, amivel választhatunk a sport, komfort, illetve eco pro élmények közül.
Talán nem kell már magyarázni, hogy a kapcsoló alapesetben egy másik kormányrásegítési, illetve gázpedálprogramot aktivál, vagyis az autó élénkebben fog reagálni vezetői aktivitásra, ha sportra kapcsoljuk. Az eco pro viszont már hangzásra is hízelgő: profi skótnak érezteti a sofőrt, ezért a fogyasztásjelző átvált ökonométerre, és ha a kábé hetven százalékig elég tohonya gázpedált tövig nyomjuk, javasolja, vegyünk vissza. A jutalmat a BMW nem csészelevélben, hanem kilométerben méri: kiírja, mennyivel többet mehetünk hatékony spórolásunknak köszönhetően – csak azt nem tudni sajnos, mi a viszonyítási alap.
Olyan érzésünk támad az új 1-es BMW láttán, hogy már nincs nagyon hová továbbfejlődni. Az összes kapható motorja takarékos turbós, a saját meglátásuk szerint legjobb váltókat adják hozzá, futóműből is legfeljebb egy kettős keresztlengőkart lehetne elöl erőltetni, de az sem biztos, hogy jobb lenne. Benne van szinte minden elérhető elektronikus kütyü, az Efficient Dynamics is ott díszeleg mindegyiken.
Akárhogy is nézzük, a BMW stréberként unatkozik az első padban. Ennél a tanító néninél neki már nincs kihívás, inkább hajtogat a pad alatt egy i3-ast meg i8-ast, hogy mégis valahogy agyonüsse az időt. Ha felelni kell, majd benyögi a hamarosan várható háromhengeres 114i-t, az 1,6-os 116d Efficient Dynamics Editionre se kell már sokat várni, és a négyhengeres, turbós, kétliteres 128i is valószínűleg készen várja a bemutatóját. A fura orrot pedig majd megplasztikázzák a fészliftnél.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
