Királylány, csókold már meg!

Bemutató: BMW 1-es, 2011

2011.07.24. 14:40

Szinte hallani, ahogy halkan pereg a spén Friedrich finom ráspolyáról. Nincs könnyű dolga, mert már az alap is szinte tökéletes volt. De ha már egyszer lejárt a mandátuma az előző 1-esnek, miért ne reszeljen rajta egy kicsit? Csak azt az orrot, amit rágyógyítottak a dizájnerek, lenne jó feledni.

Nézzük pozitívan: mennyire fogunk majd örülni a fészliftnek! Persze, a kinézet ízlés dolga, de ha egyszer mindenki feszengve kerülgeti a forró kását, keresi a ronda kevésbé direkt szinonimáit, valószínűleg tényleg kicsit mellényúltak Hooydonkék. Nekem már ráállt a szemem, nem bántja, és ha egy-két éve nézegetjük majd az utakon, megszokjuk mind.

Az 1-es BMW-t különben sem a kinézete miatt szeretjük. Ez az egyetlen hátsókerekes kompakt, amivel a bajorok bátran kiállnak az erdőszélre kisterpeszben, hiába csapja őket arcon a fuvallat. Igaz, az F20-as kódra keresztelt lesz az utolsó 1-es, ami hátul hajt, miután a BMW is rájött, hogy ez a célközönségnek tök mindegy, de épp ezért becsüljük meg.

Mindig is volt némi ellentmondás az 1-es koncepciójában. Az első is hamisítatlan BMW-technika volt, éppen ezért ragaszkodtak talán a hosszmotoros, hátsókerekes elvhez. Ami, legyünk őszinték, csak a keményvonalas fanatikusoknak kedvez. Mondjuk ki, ezek a hímnemű vásárlók. Ezzel szemben olyan tágra nyílt szemeket rajzoltak neki, annyira kedves, ártatlan ábrázata volt, hogy egyből rátapadt a női autós imidzs. Hiába jött a 135i meg az őrületes M Coupé, a túlnyomó többség az ötajtóst választja, és ezzel is azonosítjuk az 1-es sorozatot.

Lehet persze érvelni súlyelosztással, a hajtás és a kormányzás szétválasztásának előnyeivel, de egyrészt tudjuk, hogy a BMW Mini néven igen jó elsőkerekes örömautókat is képes gyártani, másrészt ez a hajtás téma annyira sem érdekli az 1-es kuncsaftokat, mint minket a mélytengeri algák. Mérget vennék rá, hogy a vásárlók nagy többsége, akár bevallja, akár nem, egész egyszerűen az embléma miatt veszi meg ezt az autót, de a BMW becsületére legyen mondva, hogy a plaketthez piszok jó kiskocsit ad.

Éppen ezért nagyon óvatosan próbáltak hozzányúlni Münchenben a sikeres termékhez. Első blikkre azt hittem, az ajtókat egy az egyben át lehetne csavarozni a régiről az újra, annyira megegyeznek a körvonalak és az oldalsó domborulatok, de a felvetésre annyira lesújtóan nézett rám a BMW PR-osa, hogy hirtelen megijedtem, stoppal kell hazajönnöm a berlini bemutatóról. A feltűnő hasonlóságot a VW Polo hátsó lámpáihoz már nem is mertem említeni. A bakancsforma tehát öröklődött az első generációtól, de az alaphangulatot meghatározó lámpákon kívül más is változott.

Ahogy a gyerekek is általában túlnövik a szülőket, autóból sem lehet kisebb a következő nemzedék. Az 1-es jókorát nyúlt, teljes hossza 8,5 centit, tengelytávja pedig hármat, amiből állítólag bő két centi közvetlenül a hátul ülők térdei előtt jelenik meg. Bár nem nagy, de érezhető a különbség, higgyük el a mérnököknek a számadatot – annyira mindenesetre még az új is szűk hátul, hogy megkívánjunk egy 3-ast. Szélességben viszont jóval többnek hat az a 17 milliméter, amit a burok tágult: elöl érezhetően nagyobb a tér, orrunk előtt az új BMW-s szokás szerint lágyan hullámzó motorháztetővel nem tűnik fel, hogy egy kompaktban utazunk, annyira bőséges a helykínálat minden irányban.

Miután belaktam a meglepetésektől mentes utasteret, azon kezdtem töprengeni, mi lesz majd a BMW kisautója. Mert az tuti, hogy ez nem az. Hol van már a Compact 2+2-esekre emlékeztető térdgyilkos hátsó padja? Ennek nemcsak tisztességes öt ülése van, de mögötte még 360 liternyi csomagtartót is kisakkoztak. Nullás sorozat nyilván nem lesz, legfeljebb az egybetűs i almárkára tudok gondolni, de az i3-as túl radikálisnak tűnik, hogy tömegmodell legyen. Egyedül a korosodó Minivel próbálja meg elintézni a BMW az Audi A1-es problémáját?

De térjünk vissza az 1-eshez. Elődjénél az elspórolt hátsó lábtér mellett a beltér minőségérzetét kritizálták sokan, ezért erre keményen ráfeküdt a fejlesztőcsoport. Szétdarabolták a műszerfalat, ami a réginél mintha egyetlen nagy blubbanással hullott volna ki készen a fröccsöntőszerszámból. A tagoltság jót tesz a nagy műanyagtengernek, egy hullám innen, egy fodor onnan, máris pofásabb. Citroënes könnyedséget azért ne várjunk a németektől, de határozottan sikkesebb az új belső: a plasztik textúrája mintha mélyebb lenne, a dekorbetétek karakteresebbek, és akár két színt is lehet kombinálni a paneleknél. Ezzel persze nem fogják letaszítani a trónról sem az Audit, sem a Lexust, de kifogják a szelet a fanyalgók vitorlájából.

Középen kinövesztettek egy jókora kijelzőt a szellőzőrácsok fölé, ez persze zaftos extra lesz, de aki megrendeli, villoghat majd a képátlóval, mert tényleg irdatlan széles a TFT. Más kérdés, hogy a navigáció ettől függetlenül csak a kijelző kétharmadát használja, és nem is a legjobban követhető, hiszen mindössze egy vékony fehér csíkkal jelöli a helyes utat. Az óriásképernyőnek azonban annyira megörültek a tervezők, hogy átköltöztették a rádió kezelését is az iDrive-ba. Ez nem kicsit bonyolítja a kezelését, még szerencse, hogy a hangerőnek maradt külön gomb a műszerfalon.

A szélesvásznú kijelzőhöz hasonlóan ismert kényelmi és szórakoztató rendszerek egész seregét kapta meg nagyobb testvéreitől az 1-es. A sávelhagyásra figyelmeztető kormányrezgetőtől a táblafelismerőig, megszámlálhatatlan cyber-asszisztenst ültethetünk magunk mellé, külön kiemelném a beparkolófiút, aki a fránya párhuzamos parkolásnál átveszi a kormányt. Közben kiírhatjuk a fácséra, hogy éppen helyettem parkol az autóm, akár twittelhetünk is, és ehhez még csak elő sem kell venni az iPhone-t, mert a Bimmer is képes rá. Nyilván nem kevesen vannak, akiknél ez döntő érv az autóvásárlásnál, különben nem erőltetné a BMW.

Hogy mennyire próbálják nyomni a metroszexuális vonalat, jól látszik az Urban Line csomagon. Eddig ugye ismertük a sportpakettet, ahogy a kúton mondani szokták – azt most Sport Line-nak hívják, és kontrasztként mellé tettek egy urbánpakkot, ami a kétes esztétikai értékű fehér tükörfedelek mellett fehér felniket és világos veseküllőket is tartalmaz. Ettől kicsit viszolyogtam, így amikor megkérdezték a berlini reptéren katonás sorba állított 1-esek mellett, melyiket szeretném, meglehetősen csajos választ adtam: mindegy, csak piros legyen.

A kétféle kipróbálható változat az egyszerűség kedvéért ugyanis színek alapján azonosítható volt. A metálnarancsok Urban Line, automata 120d-k voltak, a pirosak pedig Sport Line, kézi váltós 118i-k.

Az oldalról ajánljuk

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
  • Hírek

Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio

Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.

március 18., 13:23
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
  • Hírek

Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre

Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.

március 18., 14:01
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
  • Hírek

F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit

Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.

március 18., 16:26
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

március 18., 10:56
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

2 órája
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMW
  • Tesztek

Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé

Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.

március 18., 15:20
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
  • Hírek

Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát

Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.

március 18., 12:23
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
  • Közélet

Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ

Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.

március 19., 06:08
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
  • Hírek

Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa

A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.

március 19., 06:08
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
  • Hírek

Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger

Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.

március 19., 06:08
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

március 18., 17:27
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17