És lenyomta a BMW-t

Teszt: Citroën DS3 Racing – 2011.

2011.07.07. 07:14 Módosítva: 2011.07.07. 09:02

Adatlap Citroën DS3 Racing - 2011

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 207 LE @ 6000 rpm
  • 275 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    6.5 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 8 399 000 Ft

A motor nem feltétlenül kéne, hogy jó legyen, hiszen a blokk ugyanaz az 1,6-os, mint a DS3-ban, és a plusz ötven lóerőt úgy állították elő, hogy feljebb húzták a turbót. Márpedig a turbó olyan, mint a libatömés: lehet feljebb hizlalni egy májat, de a többlet valójában csak zsír. Sima libazsír máj árban. És egy turbó lehet olyan gyors, de sose megy olyan szépen, mint egy nagyobb szívómotor. Jó, ezért ez a turbó már megint nem sikerült rosszul. Azt hinné az ember, hogy az erősebb turbómotor úgy készül, mint a férfisztriptíz: alul semmi, felül meg mást se látni, csak szteroidok utóhatásait. Emlékezetemben élénken él még a gyorsulási versenyekre épített szánalmas 120-as Skodák meg nitrós régi Vectrák emléke, amiket mind ki kellett próbálnom, de én a jól megépített versenyautókat se különösebben élvezem. Pumpálgassa a gázt minden elinduláskor, akinek hat anyja van, de tényleg. Oké, hogy felül megindul, de addig küldjem be a dublőrömet?

Na, beszéljünk egy kicsit a váltóról. Uh! Az egy dolog, hogy milyen a váltási érzet, mert igen jó a váltási érzet: ruganyos, határozott, enyhén krémes lecsengéssel. De hogy egy hatos kulisszában így mozogjon a kar, ennyire magától értetődően, odanézés nélkül, hogy gondolni se nagyon kelljen rá, hanem menjen minden magától, az durva. 130-nál 6-osban a fordulatszám 2800 körül jár, nyugis pályázásra tehát tökéletesen alkalmas, igazából talán lehetnének kicsit rövidebbek a fokozatok. Az például mire jó, hogy a 3-as 160-nál forog le?

Egy erősebb Porschénál van az, hogy városban, lassú menetben nehézkes, nem jó vele menni, aztán ahogy megjön a tempó, hirtelen értelme lesz neki. Először is leszögezném, hogy a legkevésbé sem szentségtörés egy Citroën DS3 Racinget egy 911-eshez hasonlítani. A különbség (az áron kívül) nem is annyira a minőségben vagy a teljesítményben van, hanem a filozófiában: az erősebb Porschékat pályaverseny-felfogásban építik, ez meg raliautó akar lenni. Egy erősebb Porschéval szenvedés, ha rossz az út, egy Porschéval az úthiba kellemetlenség, szívatás, hátráltató tényező. A DR3-mal meg nem mondom, hogy örömforrás, de… de igen, mondom! A DS3 Racing bemegy a kanyarba, átdübörög az úthibákon, de a vége nem jajgatás, hanem sikerélmény. Nem pattog el, nem megy odébb, hanem továbbra is kezesen, barátságosan tör előre, vagy amerre a kormányt irányítjuk. Tartja magát irányváltásoknál, nagy fékkel beesős kanyarokban, ha véletlenül elváltjuk magunkat, hülyén kijövő bukkanókban, agyatlan kormányráncigálásnál.

Borzalmasan lehet vele veretni a Bakonyban, ahol sok a kanyar, kevés a falu, kicsi a forgalom, és utólag remélem egyáltalán nincs traffipax. El tudom képzelni, hogy murván is elég jó lehet. Ugyanakkor simán oda merném adni anyámnak, észre se venné, hogy ez egy veszedelmes, gyors és erős autó. És mindezt 40-es gumikon adja elő, amiből persze a veretős rész még rendben volna, én inkább azon csodálkozom, mennyire kényelmes. Nyilván nem abszolút értékben kényelmes, hanem a korábban elmondottakhoz képest: ennyire sportos futómű meg kéne hogy öljön, ez meg simán csak kemény egy kicsit. Hogy jó vele gyorsan menni, az alap. Hogy stresszmentes a száguldás, figyelemre méltó. De hogy vagy két órát állatkodjak vele a Bakonyban úgy, hogy a végén határozottan pihentetőnek érezzem az egészet, lássuk be, nonszensz. Pihentető gyorsasági?! Ha más meséli, nem hiszem el, de jobb is így, hogy nem mástól hallottam.

Hibák? Van egyrészt a navi, bár lehet, hogy van valami módja a hangvezérlés leállításának. Van továbbá, hogy az elektromos ablakemelők az automata lehúzásához túl nagy gomberőt igényelnek. Aztán ha száguldoznak vele, okvetlenül figyeljenek arra, hogy ablakot ne rázósabb, úgy értem, gyorsabb szakaszon mossanak, mert a DS3 olyan habot fecskendez a szélvédőre, hogy tempó függvényében 1–200 métert simán megtehetünk vakon. Konkrétan másodpercekig nem látunk. Aztán felírtam még a hibalistára, hogy a dudát nehéz megnyomni. Ha bevinném a szervizbe, hogy rossz, nyilván tízből tízszer megszólalna, de ha a forgalomban hirtelen kéne megszólaltatni, fordított is lehet az arány.

Akkor számolunk: a navi hangja, a villanyablak automata állásának túl nagy gombereje, az ablakmosó meg a duda. Ennyi a hibalista, ami annyit tesz, ez nem egy nagyon jó, hanem tökéletes autó. Az autóipart a rutinná vált költséglefaragás vágta haza. Spórolnak mindenen, amin lehet, de általában a többin is, mert a tapasztalat szerint a piac nem honorálja a minőséget. Inkább veszünk igénytelen futóművet, gyenge műanyagot, és beletörődünk, hogy még a vezetőoldali kapaszkodót is kispórolták belőle, mert tízezer autónál az már tízezer fityinges megtakarítás, és sok kicsi sokra megy. A sok kicsi pedig olyan sokra ment, hogy még a prémiumautók csúcsváltozataiban is lépten-nyomon a spórolás nyomaira bukkanunk. Mi meg azon kéjelgünk, mennyire jó ebben a szar, de olcsó autóban. A DS3 Racing az autógyártás másik útja. Azt persze ne hallgassuk el, hogy a Citroën hagyományosan az egyik legbetegesebb fillérvadász szemétláda, ha disznótrágyából lehet olyan bajuszkapcsolót gyártani, ami büdös ugyan, de kihúzza a garanciaidő végéig, azt ők már rendelik is meg.

Annyira lelkes lettem, mire Sümegnél kiértem a Bakonyból, hogy először is azért visszakanyarodtam Tapolca felé egy kis repetára, aztán azt gondoltam, itt az idő, hogy megadjam a Totalcar történetének első ötcsillagos értékelését. Ez persze tabudöntés volna, mert már többször megbeszéltük, hogy ötcsillagos autó nincs, vagy legalábbis mi még nem láttunk olyat. Beiktattam tehát egy menekülő klauzulát: öt csillag, ha legalább egymillióval olcsóbb, mint az azonos teljesítményű Mini. Na, ez így jó is lesz, gondoltam, majd a szerkesztőségben elkezdtem túrni az árlistákat. Miniből a legerősebb, a Cooper S csak 184 lóerős, 7,3 millió forintért. Hogy mennyi a DS3 Racing? Hát igen, 8,4 millió. Ezt is megértük: drágább egy Citroën, mint egy BMW.

Ez a meccs persze még mindig nem futott le, hiszen nem a Cooper S a legerősebb és legdrágább Mini, elvégre ott van még a John Cooper Works 211 lóval, kicsit tehát erősebben, de például egy collal kisebb, 17-es alufelniken. És annak vajon mennyi az ára? Bizony, 8,8 millió forint. Akkor mi legyen? Az öt csillag tényleg sok, de a négy is érdemtelenül kevés lenne – a Citroën embertelenül jó munkát végzett. A DS3 Racing pedig ennyiért megéri. Igen, meg, tényleg! Annak, akinek gyors autó, kompromisszummentes hot hatch kell, mint a Renault 5 GT Turbo vagy a Volkswagen Golf II GTI, annak 2011-ben ez való. Ráadásul a DS3, a sima DS3 THP 150 innen, a Racing irányából nézve már csak öt és fél millió. Ha direkt csinálta a Citroën, ez az autós marketing történetének egyik legzseniálisabb húzása. Egyfelől nagyot emelnek az összesített márkaimidzsen, megmutatják a világnak, hogy mindent tudnak, amit autógyártásban lehet, adnak egy új választási lehetőséget a prémiumvevőnek, és új, gazdaságos kontextusba helyezik az eddigi, fajlagosan legdrágább autójukat.

Totalcar értékelés - Citroën DS3 Racing - 2011

9
TC

Rám Citroën még nem volt ilyen hatással.

Népítélet - Citroën DS3

7,9
Nép
7.4
8.8
7.6
8.4
7.2

Az oldalról ajánljuk

Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

tegnap, 17:54
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25