A célközönséget agyonlőtték

Bemutató: Chevrolet Aveo 2011.

2011.06.13. 07:03

Hogy jó-e vezetni? Az biztos, hogy az Aveo a tesztvezetés első perceiben óriási dicséretet kapott Dömsödi Gábortól: „ha Kanadában élnék, ahol senki sem ismer, nem lennék boldogtalan egy ilyen Aveóval”. Ehhez persze az is kellett, hogy rögtön egy rettenetesen fényűző Aveóba kerüljünk, jóféle anyagok mindenhol, tolatóradar, automata váltó, könyöktámasz… és ennyi. A motor az új, 101 lovas 1,4-es, az új automata váltó pedig hatgangos, amivel sokan látatlanban temetnék az Aveót a magyar piacon, de 3,6 millióért nem is biztos, hogy teljesen halott az ügy. Az Aveo a Chevrolet első kiskocsija hatfokozatú automatával. „Egyik fő előnye, hogy a bolygóművek tengelyvonala egybeesik a motor főtengelyével, ezáltal rövidebb lett a hajtómű, alacsonyabb a géptető és nagyobb a belső tér.” Nem rossz, a kijelzőn látott 8 liter körüli fogyasztás is rendben van, határozott padlózásra pedig egész gyorsan vált vissza kettőt. A motor persze olyan hangon kezd gurgulázni, mintha fojtogatnák, miközben egy urológus vizsgálja.

Amíg nem nyúlunk semmihez, a minőségérzet meg is marad, hiszen többféle színű és textúrájú műanyagot használtak. Az egyiket megrücsizték, a másikat pórusmintásra nyomták, a harmadik valami kevlárutánzat-féle szürkés nonfig lett. Na de ha megfogdossuk, érezzük, hogy ez a világ leghitványabb műanyaga, nem is tudom, a koreai kisautó-gyártáson kívül hol használnak még ilyet. Még a gazdaboltban kapható akciós moslékosvödröket is különb matériából fröccsöntik. De mindegy, illetve nem mindegy, mert még a luxus-Aveo ajtókárpitjai is kizárólag kemény műanyagból állnak. Lehet, hogy decibelmérésben ez nem jön ki, és általában nem mérhető, de a zajkomfortban sokat számít a kemény és puha felületek aránya. Hát ami puha felület itt van, azon speciel szinte kivétel nélkül már ülünk is.

A belakhatósági együtthatója viszont elég jó: nagy palackot is fogad az ajtózseb, a felső beömlők melletti két rekeszben egy-egy telefon is elfér. A lyuk alja gumírozott (az 1,2-es kézi váltósban már nem volt), a könyöklőben nincs rekesz, de alatta két pohártartó is megbúvik. Kétrekeszes a kesztyűtartó, illetve két kesztyűtartó van, amit én ellenezni szoktam, ha a kicsi felső csak arról akarja elterelni a figyelmet, hogy az alsó mennyire kicsi. De itt az alsó elég nagy. Ugyanakkor az új Aveóban ezeket úgyse vesszük észre, hiszen ha beültünk, csak nézünk előre, mint Odüsszeusz a küklopszra: ha a kormány a feje, a fordulatszámmérő a szeme, másik szeme nincs, mert a sebességet egy digitális LCD mutatja. Itten bizony keményen lőnek a célközönségre, a fiatalokra, akik alighanem egy szupersport-motorról átülve igen otthonosan érzik magukat, hisz' azokon van ilyesféle kijelző. A szupersport-motorokon meg a 70-es években épült filműrhajókon, legalábbis, ami az egyéb figyelmeztető lámpácskák házait illeti. Kész, ne is ragozzuk, a célközönséget elvesztettük, mint Hitler a Tiergartent. És a Chevy formatervezői tudják, hol kell megállni: az üléstámlához nem jár Csubakka alakú, szőrös huzat.

Jöhet egy kapcsolódó gyöngyszem a sajtóanyagból? Hát tessék:

A sajátos, kettős cockpit a világ egyik ikonszerű sportkocsijának, a Chevrolet Corvette-nek az öröksége. Újdonsága, hogy a műszerfal átfolyik az első ajtókra. Kétoldalt a szellőző rostélyok állnak ki belőle. A műszeregység folytatja a kívül elkezdett motorkerékpáros témát, kerek kilométeróráját digitális fordulatszámmérő egészíti ki. Jég-kék világítás teszi teljessé a stílusos, modern hatást.

Ennyire azért szerencsére nem válságos a helyzet.

A Corsához képesti különbséget leginkább az indítókulcs körüli műanyagban érni tetten: a csálé, össze sem érő lemezek maguk a made in China-hangulat. Még szerencse, hogy a látványt a vezető felől kitakarja a kormány, de egyszer úgyis mindenki észreveszi, mert nem egyszeri malőr volt: mindhárom általam vezetett tesztautóban így nézett ki. Az ajtókárpiton, illetve mondjunk inkább burkolatot, szóval ott is van egy-két olyan részlet, amit mintha szándékosan rontottak volna el. Mert ez bizony műszakilag semmiben sem rosszabb, mint a kifutó Corsa, és műszaki minőségérzetben nem hiszem, hogy az Opel következő kisautója érdemlegesen felül tudná múlni. A lényeges dolgok, motor, váltó, futómű, fékek nagyon rendben vannak.

A sajtóanyag egyenesen azt írja, az új Aveo dicsekedhet a kategória legmerevebb karosszériájával, de mivel konkrét számokat nem közölnek, mindenki döntse el maga, hiszi-e vagy sem. Egyetlen számot közölnek, nevezetesen, hogy a tető az autó súlyának 4,2-szeresét bírja el, de hogy is volt ez a Volvóval, és hány évtizeddel ezelőtt? Igen, igen, a 60-as években konstruált 144-es Volvóból bírt el a tetején hatot egy hetedik, de ez természetesen nem csorbítja az Aveo érdemeit.

A merev kasztnihoz megkapjuk a szokásos kisautó-futóművet, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkar, mint gyakorlatilag mindenhol másutt. A futóműről érdemben egyébként is csak akkor lehet majd nyilatkozni, ha nem 17 colos kerekeken megyünk vele a svájci tüköraszfalton, ahol egyébként nem volt rossz vele gyorsan menni, leszámítva a rettegést a traffipaxoktól a nyolcmillió önkéntes rendőr országában. Közben viszont legalább örültem annak, hogy csillapítva visszacsapódó a kapaszkodó, mint a Volkswagen Polóban tíz évvel ezelőtt. Na ezek a nagy dolgok.

Az 1,4 benzines turbóról nincs még hír, Amerikában azzal is lehet venni Sonicot, ahogy odaát az Aveót hívják, nálunk eleinte nyilván megtartják az új Corsának, ami ősszel érkezik. Az amerikai Sonicban lesz 1,8-as szívó benzines is 135 lóval, arról nálunk végképp nincs értelme beszélni. A 86 lóerős 1,2-es kombinált fogyasztása 5,1 liter/100 km, mondjuk egyezzünk ki 6-6,5-ben, de az az érdekes, hogy egész jól megy. Illetve konkrétan úgy történt, hogy azt hittem, egy 1,4-est hoztunk el, és kelletlennek éreztem. Aztán ahogy a forgalmiból megtudtam, hogy 1,2-es, azonnal, teljes lelkesedéssel kiáltottam fel: teringettét, ez aztán a tüzes szerető! Ráadásul nyomatéknak, vagy legalábbis találékony motorvezérlésnek sincs híján, mert enyhe emelkedőn, 5. fokozatban, 50-es tempó körül, ahol a fordulatszám alig haladja meg az ezret, szépen tartja magát, nem csuklik, rángat vagy krákog, de gázra még a maga észrevétlen módján el is indul egy kicsit. Nem kell feltétlenül kapcsolgatni, kis gáz, azt' fölmászik.

Szavazzon!

A gyengébbiket, a 70 lóerőset viszont látatlanban is csak városi és agglomerációs szaladgálásra merném jó szívvel ajánlani. Na de a kézi váltó, az már érdekes: olyan váltási érzetet csináltak, hogy az veri a Mondeót, ami nálam eddig a művileg előállított váltási élmény bajnoka volt. Bármivel gumírozták is a kulisszát, élvezet mozgatni a kart, miközben maga a szerkezet sem rossz, nem recseg, nem akad, váltsunk bár hirtelen mozdulatokkal, vagy kettesével. Talán még a 6. fokozat sem igazán hiányzik; 130-nál 3700 körül forog a főtengely. A Chevrolet szerint az új Aveo sokkal csendesebb, mint a régi, ami nyilván nem jelent sokat egy ősi Daewoo Kalos után, de a sztrádás menetzaj a legkevésbé sem zavart a megszakítás nélkül sztorizó Dömsödi anekdotáinak élvezetében. (Dömsödi kapcsolódó elmélete, hogy a BMW szándékosan csinál generációról generációra egyre rosszabb kézi váltókat, így terelve a fogyasztót az automata felé, hiszen a kézi az 3-400 ezer forint, az automata meg 1,3 millió, amit aztán igazi bombaüzlet cserélni.)

Epilógus? Nekem nem kéne Kanadába költöznöm, hogy boldogan éljek egy új Aveóval, de ha pénzt kéne adnom kisautóért, továbbra is Mazda 2-t vennék.

Az oldalról ajánljuk

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30