Gátlástalan testvérgyilkos

Honda Jazz Hybrid 2012

2011.05.13. 06:31

Vezetés közben mindebből alig tűnik fel valami, a hajtás karakterét a fokozatmentes automata váltó (CVT) határozza meg. A robogókat idéző szerkezet szinte teljesen elfedi a két motor összjátékát. A Jazz Hybrid gázadásra gyorsít, gázelvételre lassul, ahogy kell – ilyenkor a generátorként üzemelő villanymotor szimulál némi motorfékhatást, ami a váltó felépítése miatt amúgy alig jelentkezne –, legfeljebb annyi tűnhet fel, hogy automata létére gyorsan reagál, és alacsony fordulatszámon jól húz. Ha valamiért mégis hirtelen kéne több teljesítmény, pöcögtethetjük a kormány mögötti mínusz feliratos fület, ilyenkor feljebb ugrik a fordulatszám, mintha visszakapcsoltunk volna, bár e funkció használatának ritkán éreztem szükségét. A Jazz ugyanis egész fürge, de ez csak abból látszik, ahogy a többi autó lemarad: a CVT miatt váltós autóból átülve kifejezetten lomhának tűnik a gép, mivel a gyorsulás itt egyenletes, szakadatlan folyamat.

A rendszer működésébe kétféle módon is beleszólhat a sofőr. Egyrészt bekapcsolhatja az Eco üzemmódot, ami azt szabályozza, hogy a villanymotor és a benzinmotor hogyan működjön együtt. Kikapcsolt állapotban mindkét motor beleadja, amit lehet, míg takarékosra állítva a benzinmotor csökkentett teljesítménnyel üzemel, így kevesebbet fogyaszt a rendszer, de érezhetően lomhább lesz az autó. A másik beavatkozási lehetőséget a váltókar adja. D fokozatba kapcsolva a motor nagy gáznál is csak fokozatosan pörög fel, S-ben – ez nyilván a Sport rövidítése lenne – viszont azonnal a csúcsteljesítményhez tartozó 5800-as értékre ugrik a fordulatszámmérő mutatója, a motor üvölteni kezd, és jóval határozottabbá válik a gyorsulás. Így mindenki eldöntheti, hogy takarékoskodni szeretne-e inkább vagy sietni.

Leginkább mi is arra voltunk kíváncsiak, hogy a Jazz Hybrid hogy fogyaszt, ezért két tesztet is végeztünk. Az egyikhez meghívtuk egyik olvasónkat, André Zsoltot, akiről már korábban kiderült, hogy nagy gyakorlata van a takarékos vezetésben: saját Civicjével a német Spritmonitor oldalán a negyedik legjobb fogyasztó, magyar benzinnel. Ő 250 kilométert tett meg, félig városi, félig országúti körülmények között, ez az útvonal lényegében megegyezett a BMW 118d-Lexus CT 200h összehasonlítás fogyasztásmérésével.

A másik egy 400 kilométeres autópályás utazásból állt, a maximális megengedett sebességgel, tempomattal, illetve 200 kilométernyi szokványos városi használatból a forgalom ritmusában.

A két próba nagyjából a várt eredményt hozta. Zsolt 4,39 literes fogyasztást facsart ki a Hondából száz kilométerre vetítve, egész pontosan 11,02 liter benzin fogyott 250,9 kilométeren. A másik távon 6,05 literes átlag jött ki. A gyári adatokat tehát – 4,6 liter városban, 4,4 liter országúton, 4,5 liter vegyes ciklusban – el lehet érni, vagy felül is lehet múlni, de ehhez megfelelően türelmes és átgondolt vezetési stílusra van szükség, egyébként a hibrid hajtáslánc előnye alig érezhető.

Takarékoskodni egyértelműen városban könnyebb, hisz az IMA minden megállásnál leállítja a benzinmotort, azaz dugóban drasztikusan csökkenhet a fogyasztás, és a villanymotor is gyakori gyorsításoknál és lassításoknál segíthet csökkenteni az elpocsékolt energia mennyiségét. Állandó sebességnél, tehát országúton és autópályán viszont csak a benzinmotor takarékossága számít, a hibrid hajtásrendszer felesleges túlsúlyként jelentkezik. Ez a válasz arra a kérdésre is, hogy a hibrid vagy a dízel-e a jobb, ha valaki kevesebb pénzt szeretne a benzinkutakon hagyni. Városi forgalomban, dugóban araszolva egyértelműen a hibrideké az előny, ha viszont sokat utazik valaki nagyobb tempóval, hosszabb távra, akkor a dízel a jobb megoldás.

Szűk egy hét alatt az az érzés alakult ki bennem, hogy a Jazz az egyik első igazán használható, európai igényekhez szabott hibrid autó a piacon. Megtartotta az alapmodell minden erényét, sőt, újabbakkal gazdagodott. Mégsem számítanék rá, hogy népautó lesz belőle, és ennek az aránytalanul magas ár az oka. Egy hasonlóan dinamikus, dízelmotoros kisautót bármelyik konkurens gyártó megszámít négymillió forint alatt, a kis Honda viszont 4,899 millió forintba kerül, és ekkora árkülönbséget még a kiváló térkihasználás és a tisztább üzem sem feledtethet igazán. A japánok inkább saját maguknak okoztak gondot a bemutatásával, hiszen a Jazz sokkal jobb autó, mint az 5,2 millióért kínált Insight. Belül tágasabb és kényelmesebb, de csaknem fél méterrel rövidebb, dinamikában és fogyasztásban pedig nincs jelentős különbség. Így aztán nincs sok esélye az Insightnak, a Jazz Hybrid mellett valószínűleg rövid úton eltűnnek a hívei.

Népítélet - Honda Jazz

8,8
Nép
8.7
8
9.1
8.3
9.7

Az oldalról ajánljuk

A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

15 perce
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14