Sikerül-e harmadszorra is?

Ford Focus 1.6T Ecoboost (2011)

2011.05.12. 06:16

Adatlap Ford Focus Titanium 1.6 Ecoboost - 2011

  • 1596 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 150 LE @ rpm
  • 240 Nm @ rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.6 másodperc
  • Végsebesség:
    210 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • 6 260 000 Ft

Ennek az autónak a legérdekesebb része a motor. 182 lóerejével erősebb, mint az első sport-Focus, az ST170 volt. Közvetlen benzinbefecskendezés, turbófeltöltés, 1,6 literből a rahedli lóerő és newtonméter, ezt tudja. Ja, meg mindenféle badarságot állítanak a fogyasztásáról, ilyeneket, hogy városban nyolc liter alatt eljár, országúton meg – höhö – ötfelekkel krúzolgat. A nagyapám meg szirten lakott, ezernégyszáz wattos izzó kellett bele, és ő volt a világítótorony, na persze...

Hát... khm...

Nehéz kimondani, de rosszindulatú voltam, minden vádaskodásom nettó piszkálódás volt. Mert ez a motor igenis tudja azt a dinamikát és azt a fogyasztást is (majdnem), amit írtak róla. Városban tényleg kijött a 7,9-8,1 liter, pedig rendesen mentem a forgalommal. Aztán kihajtottam az országútra, toltam is, meg be is szorultam kamion mögé, előzgettem, majd jött autópályázás is. A számok meg ijesztően vándoroltak lefelé a fedélzeti számítógép kijelzőjén, végül már ilyen 6,2-6,3-akat mutatott. Ember, 182 lóerős, benzines turbómotor hajtja! Mivel működik? Planktonnal? Fényevő? Persze az országúti/pályás adatokat az is segítette, hogy a váltó hatodik fokozata igen hosszú – háromezres fordulaton jóval százhatvan fölött utazunk, és rezzenéstelenül, akár a TGV.

Lent a motort egyébként nem érezni különösen erősnek. Kellemesen, készségesen lök már szinte alapjárattól is, nem tiltakozik, bírja az erőltetést, tény. De le nem tépi az ember fejét. Aztán közepes fordulatnál a turbó kicsit megköszörüli a torkát, ad egy kis levegőt az égéstereknek, azok pedig harapni kezdik a benzint. Középtartományban már jó erős autó ez, szépen lelépi a forgalmat, ha pedig hagyjuk kiforogni, a skála tetején igazi, szemét teperőgéppé válik.

Ez azonban csak abból tűnik fel, hogy a többi autót a tájjal együtt elhúzzák mellőlünk, mint valami díszletet. Az 1.6 T Ecoboost Focus ugyanis rendkívül csendes, és mint a csendes autókban általában, a sebesség és a gyorsulás benne szinte egyáltalán nem érezhető. A fülnek egyszerűen kell a gépzúgás, hogy az agy is elhiggye a száguldást...

Döbbenetesen csendes autó ez. Van benne például fogyasztáskímélő start/stop elektronika, de a motor működéséről annyira nem kapunk információt a fordulatszámmérőn kívül, hogy észre se vesszük, mikor alapjár, és mikor állt le. Sőt, húzatva sem jön meg a hangja, de még a szélzajt is megvonja tőlünk a gonosz szemétje. Semmi, de semmi zaj nincs benne, olyan, mint nem is túl régen a luxus-luxusautók.

Csak egy kis gördülési zaj. Ennyi. A legtöbb aszfaltfajtán. Mert akadnak olyan aszfaltfajták is, amelyeken viszont valamicskével nagyobb gördülési zaj is előfordul. Sőt, az M0-típusú felületen már szinte zavaró a surrogás. Nem is szinte, hanem az. És mivel más zajforrásba nem tud belekapaszkodni a fül, ezt az egy bemeneti jelet erősíti a végtelenségig, mint rossz diktafon felvételi szintszabályzója az elektronikus zümmögést. Igazából a Focus zajcsillapítása ékes bizonyítéka annak, hogy az embernek már semmi, de tényleg semmi sem jó. Elfáradt faj vagyunk, végünk, jönnek a delfinek, vagy az óriáscsótányok, meglátják. Egyébként – arra a kis időre, amíg még létezünk, és harmadik generációs Focusokban ülünk, azt javaslom, hallgassanak rádiót, az már takaréklángon elnyomja a surrogást.

Nem valami gépszerű, de pontos a váltó is, így pikk-pakk, de a hármas valahogy túl messze esik a többi fokozathoz képest. Finom, jól adagolható kuplung, kissé brutálisba hajló, darabos, de legalább megnyugtatóan erős a fék, feszes, de sosem zavaró rugózás, a Pálvölgyi barlang masszivitásával vetekszik a strukturális merevség. Jó autó ez, baromira.

És hiába elektromos a kormányszervó, megmaradt benne az érzés. Egyébként ennek az elektromos szervónak köszönhető néhány deciliternyi fogyasztáscsökkenés, emiatt lehet a felszereltségi listán az opciók között önparkoló berendezés, és az elektromos szervó ellene is dolgozik a nyomvályúknak is. Nem annyira közvetlen, mint a korai Focusé, de tény, hogy érzésre közelebb áll ahhoz, mint a másodikhoz. Ráadásul a futómű és a kormányáttétel hangolása olyan, hogy a nulladik másodperctől természetesnek érezzük a kocsi mozgását.

A felfüggesztés maradt a Focus-féle, bevált MacPherson elöl, többlengőkaros szisztéma hátul. Az evolúció annyit rágcsálta már a lengőkarokat, gömbcsuklókat, lengéscsillapító-szögeket a tizenhárom év során, hogy már-már tökéletes az egész. Az eleve ügyes felálláshoz jön még a szinte észrevétlenül működő, elektronikus, nyomatékosztó differenciálzár (torque-vectoring differential). Ennek köszönhető, hogy a motor nem pörgeti minden kanyarban füstölésig a belső íven futó gumit – egy leheletnyi féket kap ilyenkor a megbokrosodott kerék, és máris visszaáll a tapadás.

Hiába ennyire erős a motor, a Focus Ecoboost szinte bárhol befordul. Nagy gáz, kis gáz, ráfékezés – mindegy neki, csak megy a sínjein, nem billen, nem támolyog, istencsászár, ebben segíti a többi verzióhoz képest enyhén keményebb csillapítás/rugózás kombináció is. Sajnos a menetstabilizálót nem lehet csak úgy, pikkpakk kikapcsolni, ökörködés szinte kizárva. Olyan mélyre kell turkálni a menürendszerben, hogy nekem speciel már egy szinttel a cél fölött kialakult a keszonbetegségem, és inkább feljöttem a felszínre. Bolondbiztos autó, hát.

Érezni tehát a 182 lóerőt, a 240 newtonmétert, nagyjából igazolva láttam a merész fogyasztási adatokat is. Ráadásul a kocsi kényelmes, precíz, szuper az úttartása, csendes, mint állat, megfelelően tágas is. Az, hogy ki, milyennek látja a kinézetét, mennyire találja eltalált formájúnak a csomagtartóját, zavarja-e, hogy emberöltőkben mérendő az idő, mire valaki ki tudja kapcsolni a menetstabilizálóját: egyénfüggő. Objektív hibaként csak a zavaró tetőoszlopokat, a börtönnek tűnő hátsó helyet tudom felhozni, de ezek sem súlyos problémák. A harmadik generációs Focus, pláne ezzel a motorral iszonyatosan jó autó.

Ez az 1.6 T Ecoboost az új Focus-széria legdrágább verziójaként (csak a limuzin és a kombi Ecoboost kerül többe nála) eleve csak a csúcs Titanium-kivitelben vásárolható meg. Ennek ellenére nem drága. Mert 6,6 millió forint egy 222 km/h végsebességű, átlagban 8-at fogyasztó, százra 7,9 másodperc alatt gyorsuló autóért, amiben benne van a dupla klíma, az automatikus fényszóró, ablaktörlő, sötétedő tükör, egyáltalán nem sok. Persze ne a mezítlábas, befőttesgumi-hajtotta verziókhoz hasonlítsák, mert ez szinte másik autó.

Tehát őrületes hozsannázásba torkollik a cikk – amint várható is volt. Mert ennek az autónak szinte nincs is hibája. Csak egy.

Hogy nem kéne.

Mert üvölt róla, hogy ő a legfőbb Golf-konkurens, és emiatt hiányzik belőle az a meghajtani való állat, ami az első volt. Olyan, mint egy Golf, hogy jobb-e, vagy rosszabb-e, összehasonlító teszt nélkül nem merném kimondani. De érezni, hogy mindene porciózott, ebben a házban mostantól rend lesz, a bulit lefújták, a részegeket hazaküldték, teadélutánt ülünk. Máshogy mondva: a Focus Ecoboost egy tökéletes, óriás plazmamonitoros, 3D-s, legújabb fajta dolby surroundos házimozi, mellette szekrénynyi jó filmmel. Én meg inkább lemegyek a Ligetbe, bringázok egy jót, aztán a kerthelyiségben lenyomok három sört a haverokkal. Nekem az első Focus való. De szerencsére mind kevesebb az ilyen kretén.

Totalcar értékelés - Ford Focus Titanium 1.6 Ecoboost - 2011

8
TC

A tökéletes ferdehátú kompakt. Borzasztó erős, borzasztó gyors, tágas, masszív, jó minőségű, alig fogyaszt, hihetetlenül csendes is, és még csak nem is kerül nagyon sokba. A fél pont levonás csakis miattam van. Mert nekem nem kéne, és én írtam a cikket.

Népítélet - Ford Focus

6,7
Nép
7.2
7.4
7.9
7.7
8.3

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

1 órája
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36