Családi autók 300 ezer alatt?

Összehasonlító teszt: Rover 623 Si–Honda Accord 2,0 1994

2011.04.11. 06:11 Módosítva: 2011.04.11. 12:46

Az autóbuzéria történetének egyik leghálásabb vitatémája, jobb-e az Accord, mint az ugyanott készülő 600-as Rover. Hiszen japán a technika, de angol a gyártás mindkettőnél, ettől a ponttól aztán olyan az egész, mint két kisegyház vagy pártfrakció lelkes, de merőben ideológiai jellegű küzdelme.

Tudja valaki, mi a különbség például a pünkösdista és az ádventista egyház között? Na ugye, hát nagyjából az is olyan, mint egy Accord 4–Rover 600 összehasonlító teszt. Nézzük tehát, melyik van jobb hatással az üdvösségre, hiszen úgyis mindenhol erre megy ki a játék: 2,7 méteres tengelytávval, 2-300 ezer forint között lehet egy jó családi autónk.

Az egyik legérdekesebb Rovert valójában egy Japánba telepített roveres dizájnercsapat tervezte. Az autógyártás költségeihez mérten nyilván nem nagy dolog kiköltöztetni három formatervezőt – ellaknak egy panzióban, aztán tervezgetnek a gyárban egy számukra kialakított kuckóban. Egyszóval nem költséges, de nagyon jó befektetés: nem olyan egyszerű ám ugyanazokra a lemezekre teljesen más hangulatú kiegészítőket faragni. És a Rover tervezői fantasztikus munkát végeztek. Természetesen a lemezek sem teljesen egyformák.

A Rover gépteteje erősebben domborodik, a Honda szigorúbban hunyorít, az Accord hátsó lámpái a szélességet hangsúlyozzák, a Roveréi tömzsibbek, de a csomagtartók élei is nagyban különböznek. Gigantikus különbség még, hogy az Accord hátsó tetőoszlopa tartalmaz egy darabot a hátsó oldalablakból, míg a 600-as teljes hátsó oldalablaka az ajtóval együtt nyílik. A Rover C oszlopa jobban is szélesedik. Nehezen érthető, miért nem voltak akkor már jól ugyanazok a lemezek mindkét autóra, de a dizájn az dizájn. A Hondának kicsit magasabb a fara, akár egy ötajtóst is beleláthatunk, a Rover inkább szedános – hiába, a hagyományos brit elegancia.

A Honda Accord 1993-as, sokak által 5.-nek nevezett generációja volt az első, Európára tervezett Accord, a 4-es Accord műszaki alapjain. Az angliai Swindonban gyártott szedán műszakilag is különbözött a kupétól és a kombitól (Aerodeck), melyeket Amerikában állítottak elő. 16 éves teszt-Accordunk 300 ezer forintba került. Cserélni kell benne a vezérlést és a szélvédőt, de a teljes átnézetésnél még egy kutyacsontcserét sem kért a futómű, gyakorlatilag tehát nevezhető hibátlannak.

A Rover kicsit talán jobb vétel volt. 280 ezerbe került, és adtak hozzá egy rakat alkatrészes dobozt, bizonyítandó, mi lett kicserélve. A legfontosabb tétel a komplett vezérlés vízpumpástól, tehát ennyit megspórolt a vásárló. Ennek a futóművében viszont cserélni kellett a felső lengőkarok gömbfejeit (20 ezer Ft), kapott egy bontott bal féltengelyt, mert a belső csukló kopogott (6 ezer), és még két gumiszilentet ötezerért.

Fogyasztásban nehéz összehasonlítani őket. Eleve nem könnyű két azonos évjáratú autót hasonló motorral és váltóval összeszedni, két azonos vezetési stílusú tulajdonost pedig gyakorlatilag lehetetlen. Nem sikerült két tökéletesen azonos motort szereznünk, hiszen az egyik 2 literes, a másik 2,3-as, sor négyes, szívó benzines, de legalább mindkettő Honda. Az együttműködésben a japánokra jutottak ugyanis a szívó benzinesek (1,8; 2,0; 2,3), a kétliteres turbódízel SLDi, amit már teszteltünk, és a ritka benzines turbó (620 ti, 197 LE) viszont a Rovertől jött. Az Accord a kétliteres benzinessel 10-11 liter között fogyaszt. A Rover 13 körül eszik, de legfőképpen azért, mert gazdája szinte kizárólag rövid utakra használja és csak a reggeli és esti dugóban.

A motorházban sem látunk nagy különbségeket, hiszen a Rover plusz háromdecis hengerűrtartalma kívülről nem látszik. A hondások persze valószínűleg csukott szemmel is felismerik a magukét a szelepfedél hagyományos, rücskös fekete festékéről, kicsit más a generátor konzolja, de még az olyan apróságokban is képesek megegyezni, mint Denso hűtő és Siemens légszűrődoboz. A leömlők kicsit jobban el vannak rohadva a Hondán, mint a Roveren, de ez inkább csak afféle bulvár-érdekesség. 16 éves autóknál az ilyesmi nem mérvadó, ahogy az sem, hogy a Rover motorházában több a duct tape – legalább egyszer orrba vághatták már. Rohadni viszont nagyon egyformán rohadnak. Egy kis szolid ragya a kerékíveken, de öt évig ez még korrupció nélkül suhan át a műszakin. A Roveren gyönyörű a gyári felni, kicsit hasonlít a későbbi 75-ös Roverére, de inkább csak hangulatában emlékeztet rá. Mindkettőn van napfénytető, melyek kifogástalanul működnek is, ami nem mindegy két klíma nélküli autóban.

Típushibának tűnik viszont, hogy rengeteg ilyen Hondának-Rovernek ég a műszerfali ABS-hibajelzője, és rossz is bennük a blokkolásgátló. Ami Papp Tibi szerint kicsit kevésbé teszi alkalmatlanná a családiautó-szerepre, hiszen az ABS elektronikája a fékerőelosztót is vezérli. Lehet ezekkel fékezni, de ki tudja, egy vészfékezéskor mennyi maradt a gyári hatásfokból. És ha egy régi Accordban vagy 620-asban nem ég az ABS-hibalámpa, az gyakran nem azt mutatja, hogy jó, hanem hogy a tulajdonost idegesítette, és kitekerte a műszerfalból az izzót.

Mindkettő automata, hasonló jelzésekkel a kulisszán. Kell pár próbakilométer, hogy rájöjjünk, mire való a D4 és D3 állás: a D3 városba való, a D4 városba már gyakran sok. Orvul felkapcsol, mert azt hiszi, 70-nél már kint van az országúton, jól lesz a 4-es, de mégse jó, és így kapcsolgatna összevissza. A mérnökök tehát kitalálták, hogy a tudomány adott szintjén az ember lehet okosabb, mint a gép: városban nem kapcsolunk 4-est, jobb a békesség.

A Roverben kicsit már kikönnyült a rugó, puhán hintázik és fel is üt, pedig Papp Tibi próbált ilyet újkorában, és azt mondja, az pokoli keményen rugózott. A Honda meg még keményebben. Csikós kifejezetten azzal bocsátott utunkra a szerkesztőségből, hogy úgyis zörögni fog; az első macskakövön be is teljesedik a jóslata. Ha alaposabban megfigyeljük, tulajdonképpen csak a kalaptartó meg egy kicsit a kesztyűtartó zörög. A Rover egyébként egy olyan faluból származik, ahol annyira borzalmasak az utak, hogy a II. Ukrán Front is elkerülte. Nem is kátyúk vannak az utakon, inkább valóságos kráterek, ez mindenképpen rosszat tehetett a Rover futóművének, vagy optimista megközelítéssel azt mutatja, mennyire jól bírja az extrém igénybevételt. A napfénytető perfektül működik, ellentétben például az én 14 éves Toyotáméval, amire Toyotás Józsi is csak annyit mondott, hogy Toyota napfénytetetőt nem bolygatunk.

„Egyszer hazajöttem egy ilyennel a hátsó ülésen Svájcból, életem egyik legrosszabb élménye volt” – emlékszik Papp Tibi, de nekem itt az első ülésen határozottan jó. Ahogy az egyszeri troll mondja, vessetek rám követ, de érzem az executive lifestyle-t. A műszerfal tetején ráadásul végighúzódik egy gimis bélelésű vályú, amiben minden megmarad. „Egyszer mentünk a Csikóssal egy korabeli Land Rover Freelander-bemutatón, ugyanilyen borítása volt a rekeszeinek. Veszélyes útvonal volt, ezért adtak nekünk telefonpénzt, Spanyolországban akkor még pesó volt. Lerakták egy ilyen tálcára, és mentünk szerpentinen, terepen: mindenhol minden a helyén maradt.”

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

4 órája
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21