Új nevenincs bogárfaj: ix20

Új nevenincs bogárfaj: ix20

Hazánkban új bogárfajt (Coleoptera) fedeztek fel a kutatók, amely akár kedvező árú házikedvencként is tartható.

hyundai bogár ix20 ujauto
Vályi István

Közzétéve: 2011. 02. 21. 07:13

Közzétéve: 2011. 02. 21. 07:13

Az egyelőre csak ix20 kóddal illetett új faj a Merivafélék (Merivae) osztályának kevésbé variálható (Varius minimus) rendjébe tartozik. Különös ismertetőjelei a púpos hát, nagy, fényérzékeny szemek és a rüsselsheimi génállomány. Minden valószínűség szerint különböző méteráru-konténerekben érkeztek az első peték a Távol-Keletről, majd kedvező éghajlatunknak köszönhetően hamar kifejlődtek a teljes értékű imágók.

Bár Rüsselsheim emlegetése akár okot is adna arra, hogy távoli rokonával, a Merivával keressünk összefüggést, ez teljesen önálló faj. Külseje a leginkább Koreában elterjedt többi fajjal mutat hasonlóságot, jellegzetes vonalai, tömpe feje, ívesen emelkedő háta, öblös, terjedelmes tora szépen gömbölyödő potrohban ér véget. Hátulról szimmetrikus és elegáns, ezért az alkalmi inszektológusok szépérzékét sem bántja. Kellemes külsejű, szinte divatosnak mondható forma, teljesen új faj, legközelebbi rokona a némiképp egyszerűbb és 100 ezer forinttal olcsóbb Kia Venga, mely kevésbé díszes, de könnyebben hozzáférhető.

Az ix20-at a híres ausztrál rovarkutató, Robin John Tillyard egyértelműen családi MPV-ként azonosította, bár a 20. század húszas éveiben még meglehetősen ritka volt az efféle, Tillyard előrelátásának ékes bizonyítéka.

Az általunk a H-betűs kisállat-kereskedésekben kapható ix20 a középső, Comfort-névre hallgató helyet foglalja el faja hierarchiájában. Erre leginkább kicsit kaotikusnak és bazárinak tűnő ún. pókháló mintás légzőnyílásai és az ESC, TCS, EBD-kritériumoknak megfelelő lábai valamint elektromosan visszahajtható külső visszapillantó nyúlványai utaltak.

Az i30 típusjelű hím elegánsabb, már-már autószerű formájú, párzáskor óvatosan közelíti meg a testesebb nőstényt, hiszen tudja, hogy az aktus után az azonos szívvel (bár az 1.4 literes itt 109 helyett 90 lóerős) és díszekkel ellátott nőstény - 300 000 forintos árelőnyének minden súlyát latba vetve – letépi fejét, majd belső szerveit felfalja. Ezért várhatóan az ix20-ból több élő példányt láthatunk majd, mint az i30-ból.

Az ix20 testfelépítése meglehetősen egyszerű, az evolúció által tisztára mosott és kipróbált szervekből épül fel. A fej és a terjedelmes, 440 literes (a hím i30 340-éhez képest jóval nagyobb) potroh között terül el a méretes transzport-tér, melyben a lárvák kényelemben és biztonságban tölthetik el az  utat, amit anyjuk testében megtesznek. A kényelmet főleg a rengeteg hely, fej- és lábtér (akár két pár járóláb is elfér egymás mögött) garantálja, ráadásul a hátsó sorban üldögélőknek még dönthető és osztott támlás ülés is jut.

Biztonságukról – baj esetén - hat darab felfújható hólyag, ún. légzsák gondoskodik. A táplálék elhelyezésére amúgy öblös rekesz áll rendelkezésükre, főként az első ülések között, de mindenképpen dicséretet érdemel a kétemeletes, zárható csáptartó is az utas előtt. A természet meglehetősen fukarul bánt az anya testébe integrált szivacsréteggel, ettől függetlenül az ülőhelyek elég szélesek, bár magasabb lárvák combja idővel zsibbadni kezd a nem kellőképpen hosszú ülőlapokon. Cserébe az elöl ülők fűthetik magukat alulról a meglepően gyors biokémiai reakciónak köszönhetően (feláras extra).

A hierarchiában elfoglalt Comfort-hely automata hőmérséklet-szabályzó szervvel és – az állatvilágban teljesen egyedülálló módon – USB és AUX IN-aljzattal is ellátta az ix20-at. A törzsfejlődés csodálatos, a kezelőszervek kézre, illetve tapogatólábra (pedipalpus) esnek, az ergonómia még emberi léptekkel nézve is kielégítő, bár az mp3-képes hangképző szerv egyedül a Bodycount KKK Bitch c. dalát hajlandó hűen reprodukálni, Sosztakovicsot, vagy bármi mást nem.

A hosszú évmilliók során már Koreában is kifejlődött a váltószervek olyan generációja, amely pontosan és könnyen kapcsolható, csupán pár milliméterrel az egyes végállások előtt kell némi kellemetlen, ízületi roppanás-szerű ellenállást leküzdenünk. A nőstény belseje amúgy egyszerű anyagú, ám szépen kivitelezett szerveket tartalmaz és természetesen rendelkezik a koreai bogarakra jellemző legalább olcsó-faktorral.

Mivel a potroh és a transzport-tér jókora, az idegdúcok számára már kisebb tér maradt. Az ix20 ennélfogva egy meglehetősen egyszerűen gondolkodó, áttekinthető felépítésű bogárfaj. Szíve – a már említett 1.4-es – kicsi, 90 lóereje leginkább akkor mozdítja meg némiképp dinamikusabban az 1178 kilós testet, ha lábunkkal noszogatjuk. Ilyenkor, mintegy 120-130 km/órás sebességig meglepően csendben teszi a dolgát, a további pöckölgetés ellen azonban hangos zümmögéssel tiltakozik. Ennek egyik fő oka a váltószerv rövid áttételezése és mindössze öt sebességi fokozata.

Első pár lába McPherson-szervvel kapcsolódik testéhez, míg a hátsók a Darwin által csak egyszerű, csatolt lengőkarként említett porcokkal rögzülnek. Ez a testfelépítés ugyan nem ad olyan feszes, sportos úttartást, mint mondjuk egy gabonafutrinka (Zabrus tenebrioides Goeze) esetében, ellenben természetéből és a fajra jellemzően nagymértékben alkalmas arra, hogy a morzsás padlószőnyeg egyenetlenségein puhán átfusson, bár tény, a nagyobb résekben azért felkoppan a láb, kellemetlen dübbenéssel informálva a petezsákban utazó lárvákat az úthibáról.

Mint minden, a Merivae-osztályba tartozó faj, az ix20 is abszolút jóindulatú, magáról a felületről semmiféle visszajelzést nem adó, alulkormányzottsággal reagál minden hirtelen irányváltásra. Ha netán kedvünk támad gombostűvel gyufaszálak között szlalomoztatni, mindenképpen számoljunk ezzel, bogarunk magas felépítése okán amúgy sem túlzottan alkalmas száguldozásra. Szívének 137 newtonméteres nyomatéka terhelten bizony már kihívásokkal küzd, erejét leginkább a 3000-es fordulatszám-tartomány fölött mutatja.

Jellemző fellelhetési helyei (már csak kedvező, 3 499 000 forintos indulóára miatt is):

– A nem túldimenzionált költségvetésű családok lakóhelyei.

– Az ár/érték arány szenzitív emberek otthonai és

– A fiatal, gyermekes párok környezete lesz.

Széleskörű elterjedését csak a jelenleg kedvezőtlen banki alapkamatok gátolják némiképp.

Természetesen élőhelyeit veszélyezteti többi konkurense is, de az Opel Meriva sokkal drágább, az új Nissan Note szinte ugyanannyiért kapható, egyedül a pár éve már piacon lévő Honda Jazz olcsóbb, de az jóval kisebb nála. Természetesen szinte mindegyik kisállatkereskedésben kötelező alkudni, márpedig ezen családbarát bogarak közül jelenleg mindegyik kereskedő kínál ilyen-olyan kedvezményt vagy akciós csomagot.

Az általunk próbált példány 3 999 000 forintos áron kapható, mindenféle akció nélkül, öt év kilométerkorlátozás nélküli garanciával, ami mindenképpen jó hír. Közeli rokona, a Venga még nála is olcsóbb.

A Hyundai ix20 ha nem is első látásra, de könnyen a család kis kedvencévé válhat. Fenntartási költségei nem magasak, etetése egyszerű, némi benzinbe áztatott rongyon elcsámcsog. Bár tény, ha sűrűn ösztökéljük dinamikus haladásra, akkor ez 100 kilométerenként akár 8-8,2 liter benzinünkbe is kerülhet, óvatosan tornáztatva 7,2 liter körülire csökken.

<section class="votemachine">
</section>

Szavazzon!

A gázolaj-töltőpisztolyok környékén elterjed ún. dízel ix20 ugyan némiképp drágább (1.4- literes, 77 ill. 90 lóerős változatban 4 499 000-4 699 000 forintba kerül), ám kétségkívül jobb választás ennél a kicsi benzinesnél, hiszen gyorsabb, nyomatékosabb és kevesebbet fogyaszt. A 126 lóerős 1.6-os pedig amúgy is eladhatatlan lesz nálunk.

Ismeretterjesztő sorozatunk 47. részét olvashatták, a mai napra elköszön önöktől Vályi Attenborough.