A nappabőr Martens
Menetpróba: Audi A6 (2011)
Technobuzériában az Audinál nincs nagyon feljebb. Hogy a róla kialakult képet megőrizze, a márka most az új A6-osnál egészen vicces megoldásokat is bevetett. Ámultunk, bámultunk, aztán fura következtetésre jutottunk.
A német überlimuzin magas falakkal határolt, egyedi műfaja az autógyártásnak, bevehetetlen erődítmény. Sokan próbáltak már bejutni a kapuin, de csak a várárkot sikerült átúszniuk. Dobhat piacra bármilyen jó autót is a Lexus, a Volvo, az Infiniti, tornázhatja kocsijainak minőségét, zamatosságát, erejét az egekbe az Opel, a Peugeot vagy a Honda, a Deutsche Überlimuzin az Deutsche, azaz német, értik, ugye?
Nagy különbségek nincsenek belül héderező hármas autói között. Mind szuperprecíz kidolgozású belteret kínál néhány stratégiailag elhelyezett, otthonos fafolttal, esetleg alumíniummal, kevlárral. Bunkerszerűség, kifogástalan úttartás, brutálerő, finomváltó, zajtalanság, épp a kellően adagolt mennyiségű, az idegrendszer axonjait simogató, kézzel masszírozó műszaki moraj. És ha egy kétszáz éves tölgyfa törzse felé csúszol bármelyikkel, s becsapódás előtt rovancsot készítesz az életedet megmenteni készülő berendezésekről, elégedetten dőlhetsz hátra az ülésben, mert szemvillanás múlva az autótudomány által ismert biztonsági cuccok teljes arzenálja lép működésbe. Mindben.
Különbségek? A BMW a hátsókerék-hajtás előnyeit, a gépi élményt, mostanában a takarékosságot szereti hangsúlyozni, a Mercedes a hagyományait, a praktikumot, az otthonosságot emlegeti, az Audi pedig alumíniumról, trükkös összkerékhajtásról, újabban a szegmens legjobb megbízhatóságáról beszél. Van igazság az állítások mögött, ám a különbségek nem óriásiak. Itt nehéz kilógni a sorból, itt mindenki nagyon tud, ez az a klub, ahol mindenkinek a nagyapja is arisztokrata volt. Van, akinek az ük- is.
Azért az Audi az A6-ossal 2011-re is megpróbált emlékezetes lapokat letenni az asztalra. Ami a legszimpatikusabb volt: ritkán érzem autógyártótól, hogy komoly bűntudata lenne a szörnyű energia- és nyersanyagpazarlás, a súlyos környezetszennyezés miatt, amit a kocsik gyártása során elkövet. Persze, mindig megvan a kötelező rizsa a speciális elszívórendszerrel működő fényezőüzemekről, a visszaforgatható műanyagok mind nagyobb mennyiségéről, tudom. De azért a környezettudatosság inkább az emissziós adatok, a csökkenő üzemanyag-fogyasztás emlegetésében érhető tetten, mert arról senki nem szeret beszélni, hogy hiába tisztább az új autók kipufogógáza, azért mégsem biztos, hogy ökológiailag jó ötlet-e ez a felpörgetett termelés.
Az Audi most legalább elismerte, hogy sokat számolgatta a dolgot. Az új A6-os gazdagabb felszereltsége, nagyobb teljesítménye, biztonságosabb felépítése ellenére átlagban hetvenkilónyival könnyebb az elődjénél, a 2.0 TDI súlya például megáll 1,6 tonna alatt. A teljes modellsorozatban ez 19 százalékos fogyasztásjavuláshoz vezet az előző A6-hoz képest – hatalmas lépés.
A fentiekhez hatalmas mennyiségben kellett nagy szilárdságú acélokat használnia a karosszériához, amelyek előállítása – ezeket magas hőfokra hevítik, utána préselés közben hirtelen lehűtik – energiaigényes. További tömegcsökkentési intézkedés, hogy sok alumíniumot alkalmaztak a kocsiban. A karosszéria több mint 20 százaléka ilyen, ebből készülnek a kereszttartók, a rugótornyok, a hátsó polc, az első sárvédők, a motorházfedél, a csomagtérfedél, az ajtók is. A hegesztésük szintén energiazabáló folyamat. Volt. Eddig.
Egy új hegesztőrobotsornak köszönhetően jelentősen sikerült csökkenteni itt az energiaigényt. A hétszázmillió eurós géppark diódás lézerekkel hegeszt, ilyen gépek kezei alatt készülnek az ajtók, az oldalfal és a tetőlemez találkozásánál levő varratok. Évi 3060 tonna szén-dioxid nem kerül emiatt a levegőbe. Máris könnyebben lélegzem…
Persze a fogyasztáscsökkentésnek seregnyi más eleme is jelen van az A6-ban: start/stop rendszer, fékezéskor nagy mennyiségű energiát az akkuba visszatermelő rendszer (mikrohibrid-szisztéma), a gépészeti elemekben különleges belső hőkezelés, precízen kézben tartott áramtermelési és -fogyasztási eljárások vannak.
Aztán meg a lámpák. A kötelező dupla xenonos opció mellett rendelhető ledes fényszóró is, előnye, hogy nagyjából olyan fehér fénnyel világít, mint a Nap, ugyanakkor oldalanként csak 40 wattot fogyaszt, és karbantartást sem igényel. Itt jön egy meglepő részlet: az ilyen lámpa, bármilyen jól szigetelik is a buráját, párásodásra hajlamos. Nem így az Audié (fanfárok, tárááámm)! Kis hőcserélők, ventilátorok akadályozzák meg a lecsapódást. Csak remélni merem, hogy a fogyasztási előny így is igazolható marad…
Lépjünk vissza egy pillanatra a drágább xenonokhoz: ezek a fényszórók folyamatosan igazodnak a pillanatnyi forgalmi helyzethez – ha autó jön szembe, elhúzzák a fénykévéjüket, hogy csak a kocsi saját sávjában mutassák messze az utat. A ledes verzió ezt nem tudja, ott csak tompított/távfény üzemmód van.
Egyébként fénydiódás a kanyarfény is, ha pedig a navigációs rendszer jelzi, hogy kereszteződéshez értünk, legyezőszerűen körbevilágít. Ködlámpák helyett úgynevezett rosszidő-lámpák vannak az autó orrában, ezek akár 60 méterre elvilágítanak a fehér masszában, négyszer olyan messze, mint a hagyományos, izzós technika.
De van még bőven térdrogyasztó trükk. Például az A6-ba rendelhető a világ első, sorozatgyártású, az adatokat színesben a szélvédőre vetítő kijelzője (HUD). Igen ám, de akármilyen precízen is készül, a szélvédő sosem teljesen sima, apró hullámok mindig vannak rajta. Sebaj, Ingolstadtban számoltak ezzel. Minden kivetítőt „Ordnung muss sein!” felkiáltással a szélvédőhöz kalibrálnak a gyárban. Erre vajon tényleg szükség van?
No meg. Az automata váltóval szerelt A6-os a navigációs rendszertől kapott információk alapján visszagangolgat kanyar előtt. Maga a navi Google-alapú, onnan veszi a címeket, utakat, domborzati képeket, arra a vetíti az útvonalat. Nekünk jól jött a funkció, mert a bemutatót ugyan a csodás Szicília szigetén tartották, de a késői érkezés miatt csak este fél hatkor kezdődtek a tesztvezetések. Odafelé gugliztuk a tájat, az is több volt, mint a semmi.
Ha valaki kutat, boltot, nevezetességet keres, bármit elő tud szedni a Google segítségével, nem köti kezét béklyóba a hagyományos navik szűk POI-listája. Rájön, mondjuk a gerjedelem, felpattintja a keresőt, beírja, hogy „whorehouse sicily", aztán már száguld is a dagadt nigériai nőkkel teli cataniai bordély felé. Ilyen egyszerű. Még kézírás-felismerést is tud a navi, minden a fenekünk alá van tolva.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
