A háromliteres, soros hathengeres turbódízellel az előző egy elszabadult betontömb volt, önmagához képest meglepően kedvező fogyasztással, finom motorhanggal és kimagaslóan jó dinamikával. Nem volt probléma megkedvelni alig pár kilométer alatt. Azóta azonban változtak a dolgok. Például rohamléptekkel fejlődött a dízel-technológia.
Nincs tíz éve, hogy csodájára jártunk az E39 (kettővel ezelőtti 5er) háromliteres, 184 lóerős és 390 newtonméteres turbódízelének, 2011-ben pedig ott tartunk, hogy egy kerek literrel kisebb, két hengerrel kevesebbet felvonultató motor tud ugyanannyi lóerőt és 380 newtonmétert egy 1800 kilós SUV-ban úgy, hogy közben átlagban 7,5 liter körül fogyaszt (a gyártó szerint 6,1). Ez azért elég kemény ellenérv mindazoknak, akik szerint már nincs hová fejlődni. Ezek szerint van.
Azonban egy dolgot nem tud a négyhengeres motor, és ezt főleg alapjárat közelében és terhelésen használva vesszük észre: kulturáltan és szépen, de főleg halkan járni. Egy BMW-hez egyszerűen méltatlanul hangosan kerepel, ha kiforgatjuk, akkor csörög is, ez a traktorhang már évekkel ezelőtt ciki lett volna egy HDI Xsarában is, itt pedig pláne az. Érdekes módon a 120d-ben nem volt ilyen kellemetlen, vagy csak átgondoltabb volt a zajszigetelés. Egyenletes tempóval gurulva azonban vállalható dünnyögéssé halkul, akkor jó, nincs fintor az arcon. A futómű zajai tökéletesen kiszűrték, de lehet, hogy csak az A oszlop-gigatükör duó közeléből érkező szélzaj nyomja el őket. Ez a nagy test hátránya, tanuljunk meg együtt élni vele.
Ez talán az egyedüli rossz tulajdonsága, hiszen sem erejére, sem fogyasztására nem lehet panasz. A váltókart sport módba bökve, vagy hirtelen a gázra tiporva – 1,8 tonna ide vagy oda – olyan vehemenciával rántja felénk a horizontot, hogy mindenkiből kicsal egy elismerő gesztust. Nyomatékmaximuma 1750–2750-es tartományra korlátozódik, 4000-nél adja le csúcsteljesítményét és 8,5 másodperc alatt van százon. Nem rossz.
Persze ebben kimagasló szerepe van a nyolcfokozatú automata váltónak (671 300 forint), amely remekül osztja be és használja ki a motor erejét. Vajpuhán, észrevétlenül vált bele pontosan a nyomatékmező közepébe, és bár normál állásban (sportban nem) egy pillanatra elgondolkodik, hogy kickdown esetén hármat, négyet vagy ötöt gangoljon vissza, ahogy ez megtörtént, onnantól fogva kegyetlenül végiggyilkolja az egész fordulatszám-tartományon a motort. Az X3 pedig megy, mint a hétszentség. Ráadásul ezzel a váltóval fél literrel kevesebbet is fogyaszt, remek szerkezet, én mondom. (A kisördög mondatja ugyan velem, de kikívánkozik a tény, hogy a Q5 váltója feleannyitól már transmission failure-t jelzett, mint amit ez kapott alig pár nappal később.)
A nagy menés azonban önmagában mit sem ér tisztességes futómű és fékek nélkül. Tesztautónk alatt a teljesen standard futómű dolgozott, ráadásul a 17 colos, kicsit ballonosabb gumikkal szerelt kerekekkel, így trükkös, elektronikusan változtatható karakterisztika nélkül mutathatta meg, mit tud.
És ha azt mondom, hogy az xDrive-val kombinálva meglepően sokat, akkor elhihetik: ez a futómű személyautós szinten is remek. Telós Bandi a világ legnagyobb szkeptikusaként indult anno a nemzetközi bemutatóra és megtört emberként tért vissza, csak ennyit motyogott halkan: szemtelenül jó az a futómű, szemtelenül jó. Mélységesen igaza van, bár van, akinek ez a feszesség zavaró, és hidrós Citroen-úszást vár ilyen test mellett, de nem, nincs igaza, ennek ilyennek kell lennie.
Az xDrive rendszer alapból 60 százaléknyi nyomatékot küld hátra, ráadásul kerekenkét képes osztogatni azt, így olyan tökéletes összhangban van ott alul minden, mint anno Járóka Sándor és Ürmös Sanyi, az ember szinte gerincoszlopában érzi, hogy itt csak tőle függ minden, az autó megcsinálja. Kanyarban, fekvőrendőrön, rossz úton. Feszesen ugyan, de nem kényelmetlenül, a változó áttételezésű kormányszervónak köszönhetően pedig pontosan. A tömeget abszolút nem érezni. Odafigyelni azonban nagyon érdemes, hiszen hiába a jó fék, a magabiztos futómű és a sokszor túlzott biztonságérzetet keltő xDrive: egyelőre nem találtak fel olyan rendszert, amelyik meggyőzi a jeget és a havat arról, hogy ne csússzon. Üzenem ezt minden SUV-májernek, akik száznyolcvannal tépnek el a belső sáv haván.
Akár hülyének is nézhetnének, hogy vezetési élményt emlegetek egy majd' kéttonnás SUV-val kapcsolatban, de vegyék észre, hogy történjen bármi, a BMW-ben még ma is ott a lehetőség arra, hogy teljesen kikapcsoljuk a menetbiztonsági elektronikát. És ez nem lehet véletlen, hiszen csapatáson kívül ez leginkább semmire nem megoldás. Egy kis bajor csibészség, kikacsintás minden márkafanatikus felé, terítőre löttyent sörhab. És az ilyet én kifejezetten szeretem. Főleg, ha egy futómű kikapcsolt DSC és kipörgésgátló (DTC) mellett sem butul el.
Persze pár nappal később komolyabb terepen is megkapta a lehetőséget, de ez egy másik történet, hamarosan láthatják majd, de egy hét együttlét után – ha nem is fájó szívvel –, de mindenképpen megelégedve adtam vissza az importőrnek még úgy is, hogy ebben a konfigurációban 8888 forintba kerül kilója. 16 millió forint pedig nem kevés egy kétliteres, turbódízel SUV-ért. Igaz, az alapára 11,8 millió, utóbbi már kétségkívül barátságosabb, de ha megkérdeznék, hogy akkor tulajdonképpen kétszer olyan jó-e, mint egy Sportage, azt mondanám, hogy nem.
De az egy KIA, ez meg egy BMW. És ezt érezni is, azért kerül ennyibe.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
