Soha rosszabb autót, soha. Most is fáj, hogy vissza kellett vinnem. És a térdem is. Aki pedig azt meri mondani, hogy zajos, annak a hátán eltörök egy Matiz-ablaktörlőt.
Szerintem az autógyártóknak van egy sötét titkuk, amit nem árulnak el. Egy szigorúan őrzött módszer, ami még soha nem szivárgott ki a designstúdiók bugyborgó, kénköves poklából. Az, hogy hogyan lehet motorerőtől és autótest-tömegtől függetlenül agresszív szörnyeteget, illetve shiatsu-masszázsként nyugtató kocsit létrehozni ugyanolyan fémekből, műanyagokból, dugattyús motorokból.
Név nélkül nem ér a játék, menjünk hát bele. Az újabb fajta dízel Audi A4-es, A6-is, a Skoda Octavia, a régebbi Suzuki Swiftek, a TwinAir 500-as Fiat, a BMW-k úgy általában valahogy nem a pihenés, megnyugvás felé viszik az embert. Ezt nyilván sokan félreértik majd – nem okvetlenül az erejük miatt nyomulósak ezek az autók, hanem talán a gázpedáljuk hangolása, az áttételezésük, a rugózásuk, az üléspozíciójuk, vagy tudomisén mi miatt (itt rejlik a sötét titok) hajszolják az embert. Egy barátom nemrég munkahelyet váltott, a korábbi 307-es Peugeot-ból egy hasonlóan motorizált Octavia céges autóba ült át, és nyugis közúti őgyelgőből egy csapásra érpattant szemű agresszorrá vált. Csak így, csett.
Egy S500-as Mercinek, a régi S80 T6 Volvónak, a Cadillac Escalade-nek viszont olyan volt a kisugárzása, hogy a tesztelésük alatt mindig azon kaptam magam: a külső sávban vánszorgok, jóval az engedélyezett sebesség alatt. Egyszerűen szedálták az embert, a világbéke legjobb eszközei lehetnének az ilyen kocsik, ha nem lenne egyébként olyan gengszteres a kisugárzásuk.
Váltsunk.
Nemrég jártam a Volvo V60-as – tudják, kisebb, mint az S80, de nagyobb, mint az S40, ráadásul kombi – nemzetközi bemutatóján. Úgy dobta ki a gép, hogy csak egy verziót vezettem, a 180 lóerős, 1,6-os, turbós, benzines motorral hajtott kivitelt, duplakuplungos automata váltóval (Powershift), ami egyébként a ma ismert legjobb technika. Azt a kocsit egyértelműen a nyomulós autók közé sorolnám. Csakhogy ez a stílus nem áll jól neki. Keserű motorhang, olykor fokozatok után kapkodó, a kuplungot hosszan csúsztató váltó-agy, az igazi sportossághoz nem eléggé informatív kormány – olyan volt, mint mikor a magyar-filozófia szakos bölcsész nekiáll gyúrni. Megnőnek az izmai, erős is lesz talán, de sose tűnik neki otthonosnak a szerep.
Biztos lesz, akinek tetszik a V60, így vigasztaltam magam és a Volvót, hiszen az alapvető paraméterekbe nem tudtam belekötni. Lóerők, végsebességek, szén-dioxid kibocsátások, kényelmi és biztonsági felszerelések vonalán ugyanis ott van az új középkategóriás svéd.
Aztán a Totalcar napi ügymenetének sodrában keletkeztek nagyobb logisztikai örvények, és a céges policy-nak ellentmondva ugyanaz kapta meg az első magyarországi V60-as tesztelését, aki a bemutatón járt. Azaz én.
Megmagyarázhatatlan dolog történt: ennél a magyar autónál minden a helyére került. Amennyire bizonytalan voltam benne, kinek tetszene az agyonturbósított, trükkváltós, öltönyös-magabiztos-dinamikus, benzines V60, annyira tudom, hogy kinek jön be ez. Például nekem. De brutálisan.
Tudják, ez az autó dízel. És öthengeres – D3-as, 163 lóerős. Kétliteres öthengeres, hogy pontosítsunk, egyben megérezzük a helyzet furcsaságát, hiszen ekkorában nem szoktak négy henger fölé menni a gyárak, vagy legalábbis mostanában biztos nem. Valahogy úgy van, hogy minden modern négyhengeres dízelnek kellemetlen a hangja, még ha a kerregést bele próbálják fojtani a hájtek zajcsillapításba, akkor is. Épp a Volvo V60 előtt adtam vissza egy hasonló erejű Laguna Coupét, négyhengeres turbódé hajtotta – mint egy furgon, olyan volt az orgánuma, holott alig hallatszott a motorhangja. De ami mégis, azért óriási kár volt. Tudják, mit? Ennek a Volvónak közel sem olyan jó a zajcsillapítása, mint a Renault-é. Megkockáztatom: mérőműszerrel mérve vagy kétszer hangosabb lehet a Lagunánál, de megeshet, hogy minden konkurensénél zajosabb.
Szeretnék tenni egy bejelentést. Rájöttem, hogy a tesztekben nincs értelme zajszintet mérni, legalábbis a motorzajt biztosan nem. Ha jó a hang karaktere, lehet bőven átlag fölötti a moraj, szeretni fogjuk, sőt, kell is. Ha rossz, akármennyire is elnyomjuk, ami hallatszik, mindig viszket majd. Ilyen egyszerű. A Volvo-féle öthengeres rendes folyaminaszád-hang, ahogy a motor lüktetve mormog előttünk, szinte érezzük, ahogy a húsz tonna vas hasítja a Duna habjait. Imádtam, már csak ezért is, és ha úgy nézne ki, mint a Nissan Micra C+C, akkor is rabul ejtett volna a fülemen át.
És (jaj) ebben is automata váltó volt, amit a veronai nemzetközi bemutatón messze a V60-as leggyengébb pontjának találtam. Igen ám, de ez egy japán Aisin-származék sima automata, igaz, kézzel is kapcsolható, s olyan volt, mint az álom. Finoman, gyorsan, de leginkább észrevétlenül kapcsolt. Soha rosszabbat ennél. Annyira jó volt, hogy igazából el is felejtettem, hogy bármilyen váltó is van a kocsiban.
Az egész gép karaktere rettentő megnyugtató. Mindenhova lassan mentem vele, a vérnyomásom meg se moccant, a fedélzeten mindig béke és boldogság honolt. A lusta öthengeres száznál ezerötszázat forog, egykedvűen, kicsit zajosan, de barátságos hangon ropogtatja foga közt a gázolajat, hiszen ez egy kedves háziállat, nem is gép. Ha pedig előzni kell, a váltó villámgyorsan visszapakol, felbőszülnek a newtonméterek, és már túl is vagyunk a dolgon, térhetünk vissza a kerékvágásba. Ötven, száz, százötven? Tökmindegy ennek az autónak, ugyanúgy megy ki a világból bármennyivel, feltartóztathatatlanul, jóságos, megnyugtató egykedvűséggel, szerény nyolc literből.
Tény, hogy a kormányzás nem olyan pontos, mint egy fő rivális BMW 3-asé, megkockáztatom, hogy annyira sem életteli és pontos, mint egy mostani C Mercié. Teljesen mindegy. Épp elég jó volt az autó karakteréhez, csak azért van róla véleményem, mert tudtam, hogy tesztet kellett írnom a kocsiból, és kötelező pontként felmondtam a diktafonra. Ha V60-tulaj lennék, soha nem gondolkoznék el, hogy jó-e, vagy sem. Ez egy kormány, teszi a dolgát, nincs az embernek vele kapcsolatban semmiféle kellemetlen élménye, így kell hagyni. A fék is ilyen, adagolható, fog, nem kell nagyon taposni.
Jön egy videó is a következő oldalon. Egy felfújható férfi, egy pecabot, valamint Papp Tibi is felbukkannak a történetben, de ettől nem lesz korhatáros a jelenet, ne aggódjanak.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
