Magyar leleményesség, szovjet technika. A párttitkárnak kellett volna ezzel a Moszkva-melléki dácsába járni, ehelyett mi autóztunk vele a Lánchídon. Figyelem: a nyugdíjas playboy-külső 17 éves kamaszt takar!
Amikor megmutattam a szerkesztőségben, mit kaparintottam meg tesztre, rögtön kereszttűzbe kerültem. Papp Tibi és Csikós Zsolt között pislogtam lent a völgyben, és próbáltam rájönni, kire hallgassak. Tibi egy „Jajjúristenmieznemár” keretében tüntetőleg hátat fordított a képnek. Ehhez képest Csík egy „Jajjúristenmiezdekirály” csatakiáltással eltolt a képernyő elől, és a szája szegletében csillogó apró nyálcseppekkel kezdte pörgetni a képeket. Ez a kettősség is példázza, milyen ellentmondásos ez az autó: a technika számít, vagy az érzés, amit kivált? Erre még visszatérek.
Ha létezik olyan műfaj, hogy kit car replika, akkor a Noel Roadster az. A történet szerint valamikor a nyolcvanas évek derekán, Közép-Magyarországon élt egy tehetséges autószerelő, aki nagy rajongója volt a harmincas évek sportautóinak. Gondolok itt olyanokra, mint a Mercedes SSK, az Aston Martin Le Mans vagy a Jaguar Mark IV. Élnék a gyanúperrel, hogy a Merkur-telepen kevés ilyen autó akadt megvásárlásra, Ladából viszont annál több, úgyhogy megint csak a magyar leleményességet kellett hadra hívni.
A szerelő aztán gondolt egyet, és 50x100-as vasakból létravázat hegesztett, lemezből kihajtogatta és kalapálta a kasztnit, vörösre fényezte, majd minimális változtatásokkal beépítette egy 1200-es Zsiguli motorját, futóművét és teljes hajtásláncát. Apró módosításokra volt csak szüksége: a tank egy Wartburgból jött, másik légszűrő és kardán kellett. Nagyjából ennyi. Az igazán kedves megoldások viszont az apró részletekben rejlenek. Kedvencem az első irányjelző, ami, ha egy korabeli – értsd: harmincas évekbeli – autóról származna, biztosan csúnya pénzeket kéne érte fizetni. Pedig a gömbölyded bura a míves krómházban egy Barkas-index és egy biciklilámpa vadházasságából született. A fényszórók pedig Trabanton és Csepel teherautón kezdték karrierjüket.
A történet kezdetén még Arsenal Roadster nevű különlegesség végül rendszámot is kapott, többek között ezért is készülhetett akkor még két-három darab. Nem sokkal később egy budapesti vállalkozó megvásárolta a sablonokat és a gyártási jogot. A fővárosban a sztori folytatása: még néhány példány készült a típusból, de ezek már új névvel készültek: Imperial Roadster, ugyanekkor a fém karosszériát műanyag váltotta. Magyarán: akárhonnan nézem, egy kit car pontos másolata lett. A tesztautónak viszont már egy harmadik neve van – Noel. Mint később kiderült, az Imperial nevet a Mercedes már levédette.
Amúgy a fotogén autót élmény nézni. Képről sokkal nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában: a 720 kilós kis retro gyösz mindössze 3,58 méter hosszú és 1,54 széles. Azonnal mosolyt csal az arcra, csak apróságokba lehet belekötni. Ilyen például a szélvédő, ami aránytalanul nagy, túl vastag a kerete és valahogy furcsa szögben áll. Az ős-Arsenalon efféle formai csuklás nem volt. Mindössze egy dolog akadt, amit kifejezetten utáltam, a kamu leömlőket a jobb oldalon. Maximum a huzat jár bennük, így annyi hatással vannak csak a teljesítményre, mint a „Turbo” felirat a kenyérpirítón.
Belül, miután sikerült magamat a cipősdoboznyi helyre behajtogatni, annyi fa várt, amiből egy komolyabb kredenc is kijönne. Ezért is tűnt különösen szórakoztatónak a becsapódó ajtó hangja, hiszen leginkább csak műanyag és fa található benne. Az egybefüggő fa műszerfalról nagy örömömre ezeröcsi-műszerek mosolyogtak vissza. Természetesen, a Lada-hagyományokat ápolva, a gyújtáskapcsoló a bal oldalon volt.
De mi történik, ha a kulcsot elfordítva beindul?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
