Emlékeznek még tán, a hazai bemutatón már bele-belemásztunk a Hyundai–KIA SUV-jaiba és kellemesen csalódtunk, most azonban reménytelenül kritikus, aljas módon hiperérzékeny karmaim közé került az új Sportage. Elhatároztam, hogy szigorúbb leszek vele, mint Mike Tyson, nem ám megint megvádolnak mindenféle koreai kapcsolatokkal. Reszkess Kia, reszkess!
Bármennyire is igyekszenek a koreaiak, bármennyire hangoztatja is a szaksajtó, 2010-ben Magyarországon a potenciális vásárlók jelentős hányada még mindig bizalmatlan a Kiával szemben. Pedig főleg a Cee'd már teljes értékű konkurens modellnek tekinthető egy ideje saját szegmensében, ráadásul olyan négy-öt éve már szinte alig hallani érdemi siránkozást azoktól, akik voltak olyan bátrak és koreai autót vettek.
Na jó, itt a Sportage, melynek első – hozzánk is importált – generációja maga az autóipari borzadály szupernóvája volt, aztán a másodiknak volt mit csinálnia, hogy a rajtnál elvesztett reputációt visszanyerje, de elfogadható minőségével, használható, modern dízelmotorjával egész jól elvolt ahhoz, hogy most valami tényleg menő cucc legyen belőle.
Ha elsőre ránéznek, talán nem is tűnik fel a hűdenagy formatervezői bravúrkodás, de szerintem semmivel sem kellemetlenebb a külseje, mint – mondjuk – egy Lexus RX-nek. Ettől még persze nem lesz lucskos, éjszakai álmok főszereplője, ám a tény, hogy ez már teljes egészében az Auditól átcsábított Peter Schreyer (TT, A3, A4, A6) munkája, úgy már azért nagyobb elismeréssel nézünk rá.
Valójában persze semmi nem indokolja a túlzott kritikát (rossz hír a fikagépeknek), hiszen 4440 milliméteres hosszon – ami hárommal kevesebb, mint a Ford Kugáé – egy egész menő, modern, mindenféle zavaró részlettől mentes formát sikerült összehozni, amely mérföldekkel sportosabb, fiatalosabb a testvérmodell iX-től. A tengelytáv 2640 (3,6 centivel több, mint a Tiguané), szélessége 1855 milliméter, ezzel tökéletesen belelőtt a mindennapi életben még éppen használható méretkategória közepébe.
A jó hír, hogy Schreyer külső formatervéért nem kellett nagy áldozatokat hozni odabent, hiszen könnyedén elnyel négy tetszőleges méretű embert. A beltér formaterve, ergonómiája is jó, úgy látszik, a Kiánál figyelnek arra, mi fáj az embereknek, ezért valahogy sikerült egész szűkre szabni a középkonzolt és a kardánalagutat, mely így messze elkerüli a térdet.
Jobb is így, hiszen odabent némileg nagyobb mértékben használják azokat a rideg, kemény műanyagokat, melyek ma már egyre inkább kiszorulnak a látómezőből. A Kia becsületére legyen mondva, hogy ilyen precíz illesztésekért nem kéne szégyellnie magát a Volkswagennek sem, a beltérből egy nyikkanás se hallik, olyan csendes, jól összerakott, és ami meglepő, hogy már-már tartósnak érződik.
Az ajtóbetétek és a belső dekorelemek (levegőbeömlők pöckei, a varrás cérnái, háttámlabetétek), valamint a 350 000 forintos felárért kapható érintőképernyős-tolatókamerás-navigációs audiorendszer színvilága is összhangban van az autó színével. Hoppá, itt valaki használta a fejét, plusz egy jó pont. Mondjuk az is igaz, hogy koppra letekert basszussal is akkorákat döng, hogy lobog a gatyánk szára, leginkább Heltah Skeltah-ra való, a Pink Floydot nem szereti.
Hat lufi, ABS, EBD, ESP, aktív fejtámlák, lejtmenetvezérlő és automata kétzónás klíma, USB és 3,5-es jack-aljzat alapból, csak az említett érintőképernyős rendszer volt feláras, így a középső, EX felszereltségből már csak a fűtött ülés-xenon-félbőrkárpit kombó hiányzik, és teljes a lista. Bár lehet, hogy a bőrt kihagynám, ez a kárpit ugyanis vicces a maga narancssárga kis gumibetétjeivel és rikító varrásával. Ráadásul az ülések SUV-osan tespedősek, különösebb oldaltartás nélküli kényelemmel.
Keményen oda akartam szólni, de nem sikerült. A csomagtartó is 564 literes, igaz, pótkerék nélkül, ami már emberes méret, súlyosan ráver a Kugára (410 liter defektjavító szettel), a Tiguanra (470) de még a Qashqai+2 is kap egy bő százast (450). Hogyan csinálták? Nem tudom, valahogy kiokoskodták a belteret. Igaz, a teljes, több mint 1300 literes kapacitáshoz csak a háttámlák dőlnek, azok sem síkban. Van lábtér elöl-hátul, a fejünket sem verjük be, hiszen amit kívülről lejtős, alacsony tetőnek gondolunk, az leginkább egy emelt övvonal, magas oldal. Na bumm, mit csináljak vele, hogy rossz legyen? Menjek?

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
