Nem kell a puttony, nem kell a csicsa

Mazda 2, 2010

2010.11.05. 06:15

Van szellőztetésmániás kollégájuk? Tudják, aki nem csak akkor tárja sarkig az ablakot, mikor már kínos az emberszag és maró az ájer, hanem egyre csak engedi be a hideget, pedig friss a levegő és szagnak nyoma sincs. Úgy tűnik, a Mazda is begyűjtött egy megrögzött frissítő kollégát: a kis 2-es hibátlan volt, ennek ellenére mégis rányitották az ablakot.

Baj-e? Dehogy! A plusz oxigénmolekula nem árt, sőt állítólag az arcbőrnek is jót tesz – nem is ráncfelvarrás volt ez, csak valami könnyed, revitalizáló kozmetikai kezelés. A Mazda 2 ugyanaz maradt, amiért szeretjük: az egyik legkedvesebb és legjobb kisautó.

Azt hiszem, a gyáriak is tisztában voltak azzal, hogy érdemei nem évültek el. Kellett egy kis marketinghajcihő és médiajelenlét, így finoman belepiszkáltak a gépbe. Vagyis a belepiszkálás mint kifejezés, túlzás. Bepúderezték az orrot, rápislantottak a műszerfalra, kicsit hegesztettek és kevertek két új színt – ha ennél többet tettek volna, borult volna a jól eltalált arány.

Aki már autózott mediterrán országokban, biztosan megfigyelte, hogy mennyire kevés a nagy autó. Oké, ne számoljunk a burzsujok SZOT-üdülőjében, Monte-Carlóban, de fenn a hegyi falvakban és szűk városi utakon három-négy méter körüli kocsik tolják egymás lökhárítóját. Az ésszerűséget nem csupán a jó ár és a gazdaságos üzemeltetés szüli: aki be akar férni az utcába, le akar parkolni és erőcsúsztatás nélkül akar befordulni a szerpentinen, az nem vesz benga pléhtehenet.

A kimagaslóan kicsi, 9,8 méteres fordulókör ideálissá teszi a szlalomra a biztos futóművű kettest: nincs támolygás és billegés, sőt, az előd túl puha feneke is a múlté. A frissítéssel pont annyira nyúltak hozzá a futóműhöz, hogy a célpontos irányítás ne változzon, csak a magabiztosság növekedjen. A kormány hármat sem fordul, az autózás direkt és örömteli; ha az erősebbik motort visszük a hegyek közé, renyheségtől sem kell tartani.

Jelenleg 1,3-as, 1,5-ös benzines és 1,6-os, közös nyomócsöves dízelmotor választható. Ez utóbbi 95 lóerőre képes, míg a benzinesekből több teljesítményvariáns létezik. A kisebbik négyhengeres 75 és 84 lovas verzióban, míg a nagyobbik 102 lóerővel kapható – a négyfokozatú automata csak ehhez érhető el. A CO2-kibocsátás 110 és 146 g/km között van.

A gyári szakértők szerint öt százalékkal környezetkímélőbbek és két százalékkal takarékosabbak az új motorok. Az előbbit nehezen tudjuk ellenőrizni, de az utóbbi állítást sem könnyű. Annyi bizonyos, hogy hegymenetes kínzásban és városi araszolásban sem ment nyolc liter fölé a fogyasztás – ezek szerint a Szeged–Győr vonalon simán tudunk hozni egy egészséges hatos átlagot.

Biztos, hogy a magyar piacon a kisebbik 1,3-as lesz a népszerűbb. 3,369 milliós árával nem teszkógazdaságos, de már az új Swift is ennyibe kerül. (A legdrágábbik Mazda 2 ára 4,429 millió.) Mivel a tömege mindössze 955 kiló, az alapmotor is egészen normálisan megmozgatja. Egyetlen kivétel a meredek emelkedő, ott már néha kettesben is fuldoklik – még jó, hogy mifelénk nem jellemző a durva hegyvidék: kisalföldieknek, sárközieknek, békésieknek, kunságiaknak és a többi síkvidéki sofőrnek jó lesz a 75 lóerő is.

Aki az ezerötöst terelgeti majd, biztosan nem fog panaszkodni. Pörög, lendül és még a hangja is jó – a térd melletti konzolra szerelt váltókar csak megfűszerezi a cikázó autócskát. Nyoma sincs a gyurmázós, zsibbadt kapcsolásnak; a fokozatok pontosan a helyükön vannak, a kar rövid úton jár. Aki vezette az előző kiadást, annak ez nem újdonság: a virgoncságot és a magától értetődő működést nem ölték ki a Mazda 2-ből.

Számmisztika

Január és szeptember között 168 ezer Mazda 2-t adtak el Európában, ez nem számít rossz eredménynek a válság miatt amúgy is erősödő szubkompakt kategóriában. Legerősebb az angol piac, ott 38 ezret, míg a németeknél 36 ezret értékesítettek 2010-ben. Az oroszok is felszívtak 16 ezret, de az osztrák vevők is 11 ezret vettek. Szomszédainknál hagyományosan erős a márka jelenléte; a Mazda volt az első japán autó, amit egykor bevezettek náluk – a jó eredményt a máig tartó vevői szimpátia indokolja.

Magyarországon a második generációból két év alatt 1800 példány talált gazdára, jellemzően az ötajtós kivitelt részesítettük előnyben a háromajtóssal szemben. A benzin-dízel megoszlási aránya 80-20 százalék.

Az oldalról ajánljuk

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

1 órája
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34