Ez a Swift már nem az a Swift

Próba: Suzuki Swift 1.2 GS (2010)

2010.09.24. 19:19

A budaörsi Suzuki-központban rendezett bemutatón végre vezetni is tudtuk. Fura, hogy csak most, hiszen angol, lengyel, mindenféle újságíróktól láttam már az autóról teszteket, videókat, de azok nyilván Év Autója zsűritagok voltak. A nyár eleji bemutatón a Winkler épp csak megtapogathatta az autót, ami egy új Swift bemutatása kapcsán mondjuk, épp elég nagy megtiszteltetés, de azért autós újságíró mégiscsak a vezetésből él. Stump Bandi egy rövid ajándékkört már kanyarított vele, de a rendes próbára mostanáig kellett várni.

Az átfotosoppolt új Swift tényleg ízig-vérig más kocsi, mint a korábbi, de a műszaki alapjai rendkívül hasonlók, hiszen ma minden kisautó ugyanarra a receptre készül: keresztben álló orrmotor, elöl MacPhersonok, hátul csatolt lengőkarok, tekercsrugók. Motorok... No igen, motorok.

Ha a lóerőket nézzük, itt szinte nincs is változás, hiszen a kisebbik négyhengeres – ezzel lesz október elsejétől kapható, és egészen biztosan ez lesz a népmotor – továbbra is 93 lóerős, azaz csak eggyel több, mint amennyi eddig volt. Csakhogy már nem 1,3, csupán 1,2 literes, azaz 1328 helyett 1242 köbcentis. A viszonylag több ló és newtonméter a szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérlés jóvoltából érkezik. Egyébként itt már nemcsak a hengerfej, de a blokk is alumíniumból készül. Még idén megjön a kínálatba a Fiat-származék 1,3-as dízel, amely a Swiftben a Suzukinál szokásos DDiS megjelöléssel szerepel és 75 lóerőt tud. Jövőre pedig megkapjuk a zseniális, 1,6-os, 125 lóerős motorral szerelt sportverziót.

Minden bizonnyal zajkomfort vonalán történt a legnagyobb előrelépés. Az új Swift motorját városi menetben szinte nem hallani, a gördülési zaj is épp csak jelzésértékű. Pályatempónál persze felerősödik a motorzaj, százharmincnál már szélzaj is van, de semmi sem vészes, ez a Swift megint csak sokkal halkabb, mint a korábbi.

Finom a váltó is, határozottan, pontosan, kis erővel kapcsolható, a klasszikus japán mintát követi. Papíron ezzel az 1,2-es motorral nem rossz a gyorsulás, hiszen 12,3 másodperc alatt jön a száz, igaz, a végsebesség csupán 166 km/h, ami 2010-ben már kevés. És azért a dinamika sem olyan őrületes, hogy bárkinek egy percig aggódnia kellene – elragadja a szilaj ménes. A motor teszi a dolgát, jól ki lehet húzatni, zümmög, mint a varrógép, a mutatók másznak fel a skálán, ahogy kell, de a libabőrt itt már nem a dinamika, hanem legfeljebb a klímaberendezés szolgáltatja.

Apropó, klíma. Minden, tehát minden Swifthez szériában jár ezentúl a hideg levegő, a hét (inkluzíve térd-) légzsák, a négyhangszórós rádió, két motoros ablak előre, fogyasztásmérő, menetstabilizáló. További újdonság, hogy már nem 14, hanem 15 collos kerekeken gurul.

Fentről, a Swift-univerzum csúcsáról hordozza széjjel fenséges tekintetét a GS kivitel, amelyben állítható a kormány magassága és közelsége, van neki kulcsnélküli indítása, sebességtartó automatikája, USB-s hificsatlakozása. És ami igen fontos – azok után, hogy a régi-régi Swift egy mai Euro NCAP-törésteszten nagyjából mínusz három csillagot kapna, és valószínűleg felrobbanna, addig ez az új még most leköszönő változat jónak tartott négy csillagján is javít – egyet. Többet nem is tudna, ez ugyanis a maximális pontszám. Ezek után ne papírautózzuk, trabantozzuk le a Swiftet – hangzott el a sajtótájékoztatón.

A legfontosabb kérdés – aztán óccsóé adjátok-e? A választ erre szinte közvetlenül a lenemtrabantozási felszólítás után kaptuk meg, kicsit elnyújtva, már-már lebegtetve. A fontos adatok lassú adagolása pedig egy autó bemutatóján mindig rosszat jelent az újságírófül számára. Pláne, amikor az előadó az első nagy levegő után azt mondja: hát, nem lesz olcsó.

Az alap-Swift 1,2-es, három ajtóval (amit alig vesz bárki) 3 157 000 forinttól indul, de egy jobban felszerelt ötajtós tipikus ára olyan 4,2-4,3 misire jön ki. Hű, ez tényleg nem az a jó kis vicinális Swift-szint, zokoghatnak a nagymamák, hiszen régen minden jobb volt. Persze, sok itt a lufi az utastérben, meg a bizonyítványban az euroenkep-csillag, meg aztán hifink is van, meg klímánk, szó nem érheti a ház elejét, de azért ez az ár már mindenképpen a kisautós középmezőny. Emésszük, szokjunk hozzá. Viszont ennél a mostani Swiftnél már tényleg nehéz lenne magyarázatot találni, miért is kéne olcsóbban adni a többi kisautónál. Talán csak azt, hogy Magyarországon gyártják, ami akár jelenthetne is valami előnyt árcédulailag – de nem.

A belső tér egyébként nagyon hasonlít a régebbi modelléhez, de a formák sokkal szebbek, tömörebb, kevésbé kopár az egész. Újak az ülések, elég jók is, a háttámlák kifejezetten nagyok, fognak, a második sorban is korrekt a lábtér. Persze minden műanyag felület kemény, meg ez a sok fekete nem valami szívderítő, de az összhatás a maga takarékoskodós módján kellemes.

Lehet lóerőkről, meg helyről, meg finom váltóról, meg csendesebb működésről beszélni, de az új Swiftben igazából ugyanaz a jó, mint a korábbiban volt. A kivételes vezetési élmény. Maga a kocsi könnyű, a futóművet sokáig finomítgatták, erősítették – kevés autó van ma a kisautó-kategóriában, amit ennyire gondolkodás nélkül, röhögve bele mer dobni az ember bármilyen kanyarba, amivel ilyen biztos abban, hogy nem a halál vize szakad le róla, ha elsokallja, hanem épp ellenkezőleg, kiválóan szórakozik majd, miközben megoldja. Akármilyen komoly lett a kinézete, a Swift még mindig jó kis játékautó. De azért nagyon kellene bele az az 1,6-os motor.

Persze – ahogy az sejthető – ami ilyen sportos, az nem rugózik valami finoman, pláne kis sebességnél. De igazából csak a középállásban kicsit szorulós kormány rosszabb az elődénél – kitekerve, rángatva ügyes ez is, de egyenesből kimozdítva van benne egy csipetnyi kelletlenség.

A régi áron, egészséges hitelháttérrel ez a Swift letarolná most a piacot; ha 2007-et írnánk, durrognának a pezsgős palackok a Suzukinál. A krach azonban pont a Swift kategóriáját öli, de rettenetes kíméletlenséggel, a pár évvel ezelőttiekhez képest itt vannak a legmélyebben az eladások. Az olyan vevők többsége, akik ennyiért szereznének be most új autót, leginkább általános, hosszú távú megoldást keresnek, értsd: öt-hat évre, nagy utas- és csomagterű családi autót vennének a lehető legkevesebbért. Hiába sokkal jobb minőségű, kidolgozottságú, ezerszer jobban vezethető autó az új Swift, egy Fluence-szal, Thaliával, Astra Classic III-mal szemben nem tud labdába rúgni.

Rossz hír ez nekünk, magyar vevőknek, de nemzetgazdaságilag jó is lehet. Mert Nyugaton felfigyeltek a Swiftre. A változás már az elődmodellnél elkezdődött, a kinti lapokban megsűrűsödtek a kocsiról szóló tesztek, az esztergomi gyár termelése mind jobban eltolódott az export felé, érezhető volt a trend, hogy a Swift elhagyta a Perodua Canari-, Tata Indica-gödröt, és már nem a bejárónőknek, friss jogsis gyerekeknek veszik, hanem második, olykor akár első autónak is. És Nyugaton még az a probléma sem áll fenn, mint nálunk, hogy a lenézett, filléres kivitelű, tizenéves Swiftek ezrével hasítanak a forgalomban, ezért az újat már csak a név miatt is ciki megvenni. Nálunk most talán ésszerű is lett volna egy névváltás.

Szavazzon!

E legújabb változatról pedig szinte ódákat zengenek, várható tehát, hogy a dellával jobban eleresztett nyugatiaknak ez a kulturáltabb, jobban felszerelt, de most is stílusos, jól vezethető, takarékos autó végképp bejön majd. Örüljünk hát az új Swiftnek, még ha nálunk nem is válik Zsiguli No. 2-vé és Zsiguli No. 3-má, mint az elődjei. Ő már talán nem lesz A Mi Népautónk, de simán válhat a Mi Fejőstehenünkké. Az is jó.

Az oldalról ajánljuk

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

32 perce
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14