Dróton dzsal a petró!
Peugeot Ion nemzetközi tesztvezetés
Az Ion egy jól felszerelt, de nagyon apró autó, igazából nem értem, hová fért bele annyi minden. Klíma (ezt villany hajtja), szervokormány (ezt is), ABS+ESP, négy villanyablak, ülésfűtés, jópofa rádió – satöbbi. A hagyományos fedélzeti villamos fogyasztók táplálásához külön 12 voltos hálózata is van. Egyedül pótkereke nincs.
Mondjuk az Ion tízmillió körüli elméleti ára mellett ez a minimum, hogy jól felszerelt legyen. Ha már nagy nem tud lenni: picit rövidebb, mint egy Matiz, apró a csomagtartója (168 liter), és mi tagadás, keskeny is. Viszont magas: ez azért praktikus, mert így az ülések alá lehetett rakni az akkucsomagot. Az egésznek elég kacifántos a formája, hiszen az első ülések alatt kezdődik és a csomagtartó vonaláig húzódik az egység, amiben másfél mázsát tesznek ki az akkucellák, a maradék nyolcvan kiló biztonsági merevítés.
A motor és az inverter a csomagtartó alatt van – utóbbi az akkuk egyenáramából háromfázisú váltóáramot állít elő. (A franciák ezt ondülőrnek azaz hullámosítónak nevezik, ami nem fodrászati szakkifejezés. Bár találó, hisz ondolálja az áramot.) Váltó nincs, az áttétel fix, a tolatást a szinkronmotor forgási irányának megváltoztatásával produkálja az autó.
Az Ion tulajdonképpen far-középmotorosnak minősül, hisz a hátsó tengely elé építették be a gépet, bár ennek a tömegelosztás szempontjából nincs jelentősége a 230 kilónyi akku mellett. A hátsó futómű egyébként egy szimpla merev híd.
Szolgálati közlemény
Korábban volt egy vitánk az olvasókkal arról, hogy mi a helyes elnevezése a jobb oldali pedálnak. Az egyszerűség kedvéért elektronpedálnak fogom hívni, hisz tulajdonképpen az.
Akármennyire is fog fájni, tény, hogy a villanyautónál nincs jobb, már ami a vezetést illeti. Amikor az elektronpedált lepadlózzák, az Ion is úgy meglódul, mintha egy olyan dízelmotor lenne benne, amely nulla fordulatról húz. Korábban vezettem a villamosított Minit, persze az jobban ment két és félszeres teljesítményével. Elvégre az élményre hegyezték ki, 8,5 alatt volt százon; az Ionnak ehhez 15,9 másodperc kell. Ööö…, elég riasztó szám, de hatvanig nagyon vehemensen gyorsul, bőven adja egy átlagautó dinamikáját.
Arról nem is beszélve, hogy az említett átlagautó ugyanezt bőgő motorral és csikorgó kerékkel csinálná, ez a tojás viszont alig zizeg egy kicsit. Semmi vibráció, csak menés. A denevér hallásúak, akik az 50 hertzes tévék zümmögését meghallják, az inverter nagy frekvenciájú zaját is észlelhetik, de ez csak kívül jelentkezik, illetve leeresztett ablakkal.
Apropó, ablak! Miért is engedné le az ember? Például azért, mert a klíma járatása drasztikusan gyorsítja az akkuszint apadását. Viccből bekapcsoltuk mellé az ülésfűtést, a ventilátort pedig maximumra tekertük, ilyenkor láthatóan fogytak a rovátkák az elektronszintmérőn.
A gyár által megadott 150 kilométeres hatósugár ezt nem veszi figyelembe. Ezt a távolságot egyébként úgy érték el, hogy újraprogramozták az elektronikát a Mitsubishiéhez képest, amely az európai ciklusban (NEDC) csak 120 kilométert tenne meg. Például intenzívebb a motorfék és a visszatáplálás az Ionon, de érzésem szerint a citroënes próbán mintha nagyobbat tolt volna a motor. (A japánok által kommunikált 160 km hatósugár a franciák szerint a puhább japán mérési ciklus érdeme.)
Nagy segítség a fedélzeti számítógép, amely az előző 25 kilométer alapján kiszámolja a várható – reálisabb – hatósugarat. Nos, amikor elindultunk a saját bevallása szerint feltöltött Ionnal, 100 kilométert mutatott, valószínűleg az előző újságírók stílusa alapján. A mi stílusunk sem különbözhetett, mert minden egyes kilométer nagyjából eggyel csökkentette a megtehető távolságot.
Kicsit el is tévedtünk a Charles de Gaule reptér környéki falvak kusza utcáin, ami akár végzetes hiba lehetne egy villanyautóval. De a Peugeot korrekt megoldást kínál a problémára: megállapodott a Garminnal, és az autókba beépítenek egy kivehető navit, amelyhez korrekt aljzatot csináltak a műszerfalon. Azaz nem kell tappanccsal és drótokkal bajlódni, ugyanakkor a PNA más járműben is használható.
A tesztút egyébként nagyon kacskaringós volt, a tájékozódás lekötötte az ember figyelmét. Az mégis feltűnt, hogy egy-egy hosszabb egyenesben lelassultam. Először azt hittem, hogy ennyire erős a gázelektronpedál rugója, és visszanyomja a lábam. Aztán rájöttem, hogy valószínűleg az elektronika szabályoz ilyen furcsán. Amikor mélyebbre nyomkorászom a pedált, a motor valóban leadja a csúcsteljesítményét és -nyomatékát (47 kW, ami szénára átszámolva 64 lóerő; illetve 180 Nm). Csakhogy a villanymotor tartós teljesítménye lényegesen kevesebb, 25 kilowatt. Folyamatos 130 km/órához ennyi elég, de olyan forgalomban, ahol ritkán történik valami, fura ez a belassulós viselkedés.
Az akkukkal és villanymotorokkal megpakolt apróság a kanyarokban is fura. Mintha az első virslikerekeknek nehezére esne a kocsit ráfordítani az ívre. Szóval elég sután kanyarodik, még jó, hogy a hatalmas csomag akku olyan szinten stabilizálja, hogy kanyarban alig billeg, noha elég lágy a rugózása.
Hát nagyjából ennyi, amit egy cirka negyven kilométeres, fekvőrendőrös, körforgalmas, radaros, lassú tesztúton megtudhat az ember egy villanyautóról. Nyilvánvaló, hogy nem az Ion fogja megváltani a világot, de kezdetnek nem rossz. A Reva járműveknél autószerűbb, minőségibb és nagyobb – ami az árában is megjelenik.
Már amennyire lehet konkrét ára egy villanyautónak. Itthon még az sem biztos, hogy milyen konstrukcióban akarja árulni az importőr, a franciáknál havi 500 eurós bérleti díjjal (nagyvonalúan leértékelve a forintot ez közel 150 ezer Ft) lehet hozzájutni a már taglalt Mu rendszerben. Közvetlen eladásban egyelőre nem gondolkodnak. Igaz, ebben a díjban benne van a francia állam ötezer eurós támogatása is, ami nélkül még több lenne. Még mielőtt könnyesre sírnánk a zsebkendőnket, ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy elengednek az áfából. Azaz nem tolják oda puszira a lét azoknak, akik árammal akarnak közlekedni. Igaz, nálunk még ennyire sincs hajlandóság. A fejlettebb országokban motiváló erő lehet a lezárt belvárosokba való behajtás lehetősége (pl. London, ahol ezért vettek meg sok Revát) vagy a parkolás ingyenessége.
Persze biztos lesz néhány kőgazdag, akinek ez mindegy, de valószínűleg inkább önkormányzatok, kommunális cégek és egyéb vállalatok vennék, ha lenne infrastruktúra, ami most csak az ember saját garázsában/telephelyén áll rendelkezésre. Ehhez a szolgáltatóknak is fel kéne szívniuk magukat. Igaz, vannak már itthon is kezdeményezések, például Székesfehérváron a Suzukik villamosításával foglalkozó TZ ELMA Zrt. bemutatott egy ilyet, sőt, a jövő héten már Budapesten is felavatja a magáét az Elmű. Ha azonban az Ionból indulunk ki, egy átlagos nagyvárosi, munkábajárós használathoz kétnaponta biztos rá kéne dugni a drótot a hálózatra. Ami százezer autónál ötvenezer vételezőhelyet jelent, a megfelelő fizetési lehetőséggel. Már csak ezért is fontos lenne a hatósugár növelése, bár ilyen árak mellett egyelőre ez elvi kérdés.
Igaz, amikor ilyesmiket ír egy újságíró, egy dolgot hajlamos figyelmen kívül hagyni. Azt, hogy a benzin ára nem feltétlenül reked meg a mai 340 forint körül. A villanyautókkal próbálkozó cégek erre készülnek, amikor az első vasakat betartják a tűzbe. Mert nekik legalább van. Amikor a Mini E próbája volt, 240 volt a benzin. Érdemes megnézni, mikori a róla szóló cikk. Mi ez, ha nem intő jel?
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
