Van végre Auris, ami kéne!

Próba: Toyota Auris HSD (2010)

2010.09.03. 06:59

Adatlap Toyota Auris HSD Sol - 2010

  • 1800 cm3-es,soros 4 hengeres benzin+elektromos
  • 136 LE @ 5200 rpm
  • 142 Nm @ 4000 rpm
  • fokozatmentes automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.4 másodperc
  • Végsebesség:
    180 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.0 l/100km
  • 6 810 000 Ft

Amennyire szeretem a Priust, annyira kerülöm az Aurist – egyik üdítő, vagány, izgalmas jelenség, a másik az unalom szobra. Készült most azonban egy öszvér a kettőből, és – amint Sam Hawkins óta tudjuk – az öszvér szerethető állat.

Az euró az oka mindennek. Sőt, inkább a svájci frank. Vagy úgy általában a forint gyengélkedése. Hirtelen minden autó drága lett, nehéz megszokni, hogy egy átlagos családi kompakt bő négymillió forintnál kezdődik, hogy ugyanez közepesen hervasztó kivitelben, de legalább takarékos dízel zörgőgéppel az orrában már inkább egy ötös, ha pedig szeretnénk azt érezni, hogy autót vettünk, s kaptunk is a pénzünkért, már simán hatmillió forint felett járunk. És még mindig az Astra-Focus méretről beszélünk.

Hatmillióba kerül ez az Auris is. Az új modellt most vezette elő a Toyota Budaörsön, s már szeptember végén kapható is lesz. Sok ez? Egy kétliteres, részecskeszűrős dízellel hajtott Citroen C4 fél misivel drágább nála, igaz, az jobban felszerelt. Auris hibridből is van olyan, fogadjuk el, hogy hasonló árban mozognak.

Jól látják, még egy hibrid a Toyotától, valamennyi közül a legolcsóbb. 180-at megy, átlagban 3,8 litert eszik, 11,4 másodperc alatt van százon, 89-93 g/km között (kiviteltől függően változó) alakul a szén-dioxid-kibocsátása. Amikor az Aurist gyártásba vették, még nem is gondoltak erre a lehetőségre, de amikor a Prius 3 bemutatója volt Stockholmban, ott már rebesgettek róla ezt-azt a gyáriak. És mivel a Prius harminc centivel hosszabb és másfél millió forinttal drágább autó, ezért az Auris Hybrid Synergy Drive (remélem az árlistákban HSD-re, vagy Hybridre rövidítik majd, hiszen nem spanyol főnemes ez, csak egy autó) nevű modell most a legérdekesebb alternatíva a Toyota kínálatában.

Semmi különös trükkre nem kell készülni. Fogtak egy normál Aurist, csoppoltak-kroppoltak, átalakították kicsit csomagtartó környékén a karosszériát, hogy beférjenek az akkuk, majd az elejébe beleszórták a hájbrid-szinerdzsit, magyarul hibrid hajtásláncot. Ugyanazt, mint ami a Prius 3-ban van. Adott az Atkinson-ciklusban működő, 1,8-as, 99 lóerős benzinmotor, a 60 kilowattos, léghűtéses villanymotor (kombinált összteljesÍtményük maximuma 136 lóerő), az egészet összekapcsoló, elektronikusan vezérelt bolygómű, valamint az elektromotornak feszültséget adó, a ge- és regenerált áramot tároló, hatalmas akkugyűjtemény a csomagtartó padlója alatt. Mivel a Prius 3 és az Auris HSD tömege megközelítőleg ugyanaz, ezért a két autó menetdinamikai jellemzői, a fogyasztásuk, az emissziójuk is hasonló.

Persze az Auris ügyetlenebb otthont ad a hibrid hajtásláncnak, mint a Prius, hiszen utóbbit eleve rászabták a szinerdzsire. A Priusban extra könnyű hangszigetelő-anyagokat használnak, több az alumínium alkatrész, az egész szerkezet valamivel filigránabb. Az Auris tenyeres-talpas vidéki gép hozzá képest, súlyos szigetelésekkel, bablevesszagú lemezekkel, már-már feleslegesen masszív karosszériával.

Elkaptuk pár kérdésre a Toyota európai termék- és marketingfelelősét, Duncan McMath-t

TC: Tervezik-e a hibridpaletta további bővítését, és ha igen, melyik irányba indulnak?

DM: Heteken belül bemutatjuk a következő hibrid újdonságunkat a Párizsi Autószalonon. Kisebb lesz, mint az Auris HSD, találgathatnak bátran. Nem sokkal később további 4-5 modellt vezetünk be HSD-hajtáslánccal, s pár éven belül az összes szegmensben lesz hibridünk.

TC: Mit szólnak a GM hatótávnövelő benzinmotorral ellátott elektromos autóihoz, a Chevy Volthoz és az Opel Amperához?

DM: Egyértelmű, hogy az automobil fejlődése abba az irányba mutat. Kérdés, hogy a GM tudja-e majd eléggé versenyképes áron kínálni ezeket az autókat. Úgy gondolom, hogy a tisztán elektromos autó felé vezető célhoz a hibrideken át könnyebb eljutni. Itt vannak ezek az autók, lényegében már bennük van mindaz, amiből egy elektromos autó építkezik. A jövőben fokozatosan csökkenteni fogjuk a beépített benzinmotorok méretét, növeljük az elektromos üzemű hatótávolságot.

TC: Egyre több gyártó dolgozik a konnektorból tölthető elektromos, illetve hibrid autó koncepcióján. Lesz-e ilyen az Auris HSD-ből is?

DM: 600 ilyen autó éppen tesztelés alatt áll, de mire a kísérletek nyomán sorozatgyártásra alkalmasak lesznek, ez az Auris-széria épp kifut majd – nagyjából két év múlva. De a következő sorozatból lesz ilyen verzió is.

TC: Mostanában hallani negatív véleményeket a Toyoták megbízhatóságával kapcsolatban, és nemcsak a gázpedálokra és szelepekre gondolok, hanem a lerobbanó, csúcstechnológiás dízelekre is. Mivel a Priusok ma messze a legmegbízhatóbb Toyoták, sőt abszolút értékben is a világ legstabilabban és leghosszabban működő autói közé tartoznak, ezért jól látom-e, hogy új tendencia van kialakulóban: a dízeleket lassan kiszorítják a hibridek a modellpalettáról?

DM: Lesz egyfajta enyhe eltolódás a hibridek felé, de nincs szándékunkban megszüntetni a dízelpalettát, inkább csak szűkítjük azt. A dízelektől a kínálat felső végében veszik át a szerepet a hibridek.

TC: A lassan elavulttá váló nikkel-fémhidrid akkukat mikor cserélik le korszerűbb lítium-ion, lítium-polimer csomagokra?

DM: Nekünk egyelőre nem éri meg, és nem tartjuk eléggé biztonságosnak ezeket az újfajta akkumulátorokat. A nikkel-fémhidrid dupla annyi helyet foglal ugyan, de egyelőre fele annyiba is kerül. Ráadásul a lítiumakkuk melegszenek, különlegesen masszív ház kell nekik balesetvédelem miatt, nem olyan jól kiszámítható az élettartamuk. De rövidesen mi is áttérünk.

TC: A hibrid autók legdrágább eleme az akku és a hajtáslánc. E kettő közös a Priusban és az Auris HSD-ben. Hogyan tudják mégis közel a negyedével olcsóbban adni az utóbbit?

DM: Tudja, a Prius Japánban készül, az Auris – a teljes hibridek közül elsőként – Európában, az angliai Burnastonban működő gyárunkban. Ez komoly fegyvertény. Emellett az Auris olcsóbb autó is, hiszen normális lemezekből készül, szabványos zajcsillapítás van benne. A Priusban sok a drága, extra könnyű anyag, a nagyszilárdságú acél (mert abból kevesebb kell, tehát könnyebb lehet), az üvegek is különleges technológiával készülnek, és vékonyabbak a szokásosnál. A vicc az, hogy sok kollégám szerint az Auris HSD-t jobb vezetni, nemcsak a kisebb mérete és emiatt könnyebb parkolhatósága miatt, hanem mert csendesebb, kényelmesebb. Utóbbihoz még egy adalék: a Prius rugózását Japánban hangoltuk, ezért kicsit sprőd, az Auris HSD-ét itt, Európában, rossz minőségű utakon finomítottuk.

Népítélet - Toyota Auris

7,3
Nép
8.1
7.1
8.2
8.1
9.1

Az oldalról ajánljuk

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Ezt a kompótot már érdemes eltenni
  • Tesztek

Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998

Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.

tegnap, 19:00
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38