Van egyötös, meg egyötös, melyiket adhatom?
Nissan Almera 1.5 Acenta (2006) - használtteszt
Tibor sem tagadja, hogy a motor alul gyenge, holott ez már egy fokkal jobb a facelift előtti 1,5-ösöknél. A helyzetet súlyosbítja, hogy hülye áttételezésű a váltó, például a kettes majdnem 110-ig kiforgatható. Ennek az a kellemetlen hatása, hogy amikor az ember mondjuk befordul egy utcácskába, és gyorsítani szeretne, akkor kettesben nem történik semmi. Az ilyen helyzetekben az egyes fokozat használata az üdvös. Magasabb tempónál ez a fajta áttételezés a rugalmasságot vágja agyon, vagyis már a gyorsítás gondolatához is vissza kell váltani.
Ennek vannak pozitív hatásai, például a motor elég keveset forog – és keveset is fogyaszt, továbbá nem hangos. A 90 lovas első változat a kelletlenségével mély nyomot hagyott bennem, ám azzal is, hogy 6,5 liter körül fogyasztott, a 98 lóerős 7,2 l/100 km átlagot hozott Tibornak a közösen eltöltött idő alatt. Ez lehet az ára a picivel több erőnek. Leszögezném: benzinből.
Mert a 350 forintos benzin Tibornál lenyomta a biztosítékot, így az Almera pótkerekének helyére gáztank került, és a legmodernebb, szekvenciális injektoros gázrendszer ugrott be a motortérbe. Persze, az LPG-ből több kell, mondjuk 7,8-8 liter, de ezzel együtt is megéri. Úgyhogy az utolsó háromezer kilométert már többnyire gázzal autózta. Viszont a tartályba nem fér sok, a negyven literes térfogat harmincegynehány liter gázt nyel be, igaz, még így is ritkábban kell tölteni, mint egy villanyautót. Menet közben észrevehetetlen az átállás a kétféle üzemmód között, talán gázzal picit selymesebben megy a motor, az erőben nem érezni a különbséget. Az Almera Sedan esetében, egy nagyobb tartállyal kifejezetten praktikus lehet az LPG-üzem – és sokkal olcsóbb. Literenként 170-180 forint.
Hozzáteszem, a gázosítás biztos nem csorbítja az Almera vezetési élményét. Mart az semmilyen, azt leszámítva, hogy nagy tempónál is stabilnak tűnik. A facelift előtt esetlenebb hangolású volt a futómű, kicsit billegett, alulcsillapított volt, zötyögött. Főleg hátul – ezt most is érezni. ABS, szervo mindegyikben van, nem kell odafigyelni rá a válogatáskor, mint a 2000 előtti Fitt modelleknél, ahol nyilvánvalóan a vezető fizikumát jellemezte a fapados széria neve. A fék jól fog, a kormányzásban semmi különös. Nem egy élményautó, hanem egy közlekedőgép a Nissan, tán a váltója lehetne finomabb.
Tibor egyébként tisztában van az autó hátrányaival. Igaz, hét év aktív swiftezés után ő többre értékeli a futómű stabilitását. A családban szolgáló Corolla kényelmes rugózásáról elismeréssel beszél, de az jobban billeg, és nem szereti. Az Almera viszont pont jó.
Szereti is, eléggé. Egészen elképesztő mennyiségű utólagos cuccot pakolt bele, a CD-tártól a tolatóradarig. Még elektromos motormelegítő is van az Almerában, utastérfűtéssel kiegészítve. Nekem mégis az ablakok formájához passzoló árnyékoló tetszik a legjobban, ez is eredeti gyári, mint szinte minden, amit beszerelt az autóba. Csakhogy az árnyékolókat nem árulták itthon, ezért Angliából hozatta meg.
Ahogy az Almera egyre jobban belemegy a korba, úgy tűnik egyre vonzóbb vételnek. Mert minél idősebb egy autó, annál inkább azt díjazzuk benne, hogy működik. Márpedig ez erre a Nissanra igaz, talán pont a kissé túlhordott technika miatt. Bár, akad néhány beteg példány, voltak vele klímagondok, a főtengely-jeladó is el-elromlik, némelyiknek a futóműve beteg, figyelni kell rá, hogy egyenesen megy-e. Alapvetően mégis, a megbízhatóbb autók közé tartozik, a Népítéleten is elégedett a legtöbb tulaj, de senki sem tekinti zseniális tudású autónak. Az angol és a japán gyártás közti minőségi eltérések is zavarják a japánautó-fanokat (eleinte a négyajtósokat Japánból hozták, ezek a szögletes oldalindexről ismerhetők fel). Nekem kicsit olyannak tűnik az Almera a maga műfajában, mint a Swift kisautónak: nem túl finom, nem túl kényelmes, de a maga egyszerűségében sokáig használható, viszonylag gazdaságosan. Már hétszázezer táján ki lehet fogni, egymillióért már egész jót kapni, 1,3 millió fölött pedig már a ráncfelvarrottakat is meg lehet venni. Megértem, aki ilyet vesz – ezt akkor szoktam írni, amikor valami nem érint meg, viszont nincsenek valódi ellenérveim. Legalábbis nem sok.
Három és fél év almerázás mérlege
Tibor nem dugja a homokba a fejét. Nem számolatlanul költötte a pénzt az Almerára, hanem számolva, sőt, fel is jegyezte a kiadásokat. Őszinte számok következnek. Persze, lehet olcsóbban csinálni, de nem sokkal. Íme a költéseket összegző mail:
„Szia,
Ha érdekel a költségvetés, akkor a 3,5 évig így néz ki:
Vételar 3,369 millió volt, de már helyben kapott pár dolgot (sárfogó, kerékőr, szőnyegek), + forgalombahelyezés költségei (rendszám, törzskönyv, átírás, stb) együtt majdnem 3,5 millió.
Összes eddig beszerelt extrák (állófűtés, ülésfűtés, riasztó, cd tár, tolatóradar, téli gumi + felni, meg minden egyéb csicsa, valamint az LPG is) együtt 500 ezer.
Kötelező biztosítás, casco, szerviz anyag (olcsón) + munkadíj, es minden hasonló az utolsó szelepsapkáig összesen: 400 ezer.
Tankolás : 4300 liter benzin es 340 liter LPG, mindez közel 1,25 millió Ft.
Ehhez kb. 1500 üzemóra társul.
Ennyit a fárasztó statisztikákról.
Üdv:
Tibor”
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
