Új időszámítás
Ford Transit Turneo 2.2 (2008)
Az ismerőseim tudják, hogy évente egy időpont tuti az életemben, ez a Sziget fesztivál időpontja. Na nem mintha olyan nagy fesztiválozó lennék, csak évek óta mint road dolgozom egy színpadnak.
Minden év egy-egy kvázi nehezített tartós teszt kisbusz-kisáruszállító témakörben. Papp Tibi mondta is, hogy az évet fesztiváltól fesztiválig számítom. Általában különféle cégektől sikerül bérelni változatos minőségű kocsikat, volt köztük bontószökevény furgon és közel fullextrás busz is. Az idei évre egy 102 ezret futott Ford Transit busz akadt, ezt a véletlen sodorta utamba a Ford Magyarország jóvoltából, amit ezúton is köszönök.
Amikor már tudtam, mi lesz az idei áldozat, a legfőbb kérdés az volt, hogy vajon milyen rádió lesz benne. Ugyanis a Ford azon kevés cég közé tartozik, aki forgalmaz csak rádió funkciót tartalmazó fejegységet is, ami eléggé meglepett. De ebben CD verzió volt, az utas oldalán a felső tárolóba rejtett jack csatlakozóval. Na nem mintha sok időm lett volna hallgatni a rádiót, hiszen ha beindulnak a színpadok, a backstageben simán 80-100 dB körül van a hangerő. De a külső parkolóban az épp aktuális együttesre várakozva azért jól tud jönni.
Itt derült ki az is, hogy nem csak a hazai eladási statisztikában vezető, de a Szigeten is a legelterjedtebb a Transit kisbusz. Erre akkor jöttem rá, amikor kiérve a külső pass kocsihoz, 4-5 hasonló várakozó buszt tudtam a parkolóban megszámolni. A nálam lévő modell amúgy 2008-ban került forgalomba, rövid tengelytávú és középmagas volt. Ez több okból is ideális nekem, a tengelytáv jó manőverezést tesz lehetővé, nem kell annyira aggódni, hogy a farával kanyarban begyűjtök egy-két mulatozó hollandot. Másfelől egy kis padlása van, ahol a személyes cuccaim, miegymás kényelmesen és a kíváncsi szemek elől rejtve lehetnek.
A kocsin a tükrök motoros állításúak voltak, sajnos az állítógomb elvette a helyet a mobiltartó elöl a műszerfalon. Hasznos akkor lett volna, ha a tükör csukását is lehetett volna vezérelni. Ugyanis estefele már elég sűrű a tömeg, így a konfrontációt könnyítendő az évek tapasztalata alapján 5 után már becsukom a tükröt a főbb útvonalakon. Viszont később ki kell nyitni a tolatáshoz, ami egyedül kisebb tornamutatványokat kíván.
Kétsoros lévén a korábbi évek tapasztalata alapján megpróbáltam kivenni a hátsó sort, de sajnos a szokásos konstrukciós hibába ütköztem, amit remélhetőleg a fészlifttel javítottak. Vagyis a reteszelést egy bovden pár meghúzásával lehet oldani, aminek egy elég erős rugó tart ellen. Ettől a huzal viszont hajlamos megnyúlni, és nem emel ki. Így trükközni kell, valakinek elölről kell megtépni a kábeleket, és így már hipp-hopp kint is van a pad. Amihez minimum 3 embert javaslok, mivel közel 80 kilogramm, és nem éppen egyszerű egyszerre dönteni, emelni és elfordítani a kerékdobok között. Ha én magamnak egyszer ilyet vennék, tuti lecserélném három független üléses rendszerre. Legfeljebb kivett állapotban majd nem lehet backstage fotelként hasznosítani, mint így.
Előre a szokásos majdnem kétszemélyes ülést nyertem, személy szerint jobban perferálom a szimpla utasülést. Egyfelől adott esetben kényelmesen hátra lehet sétálni az utastérbe. Másfelől nem járok úgy mint egyszer, amikor egy zenekar két jól megtermett tagja mindenképpen elöl akart utazni, minek következtében az intenzívebben autózható részeken kénytelen voltam elfelejteni, hogy létezik 2.-nál magasabb sebességfokozat is.
A motor a 110 lóerős dízel volt, ami jelen esetben majdnem mindegy, hiszen a tömegben 1-2 fokozat alapjáratban való közlekedéshez inkább jó állapotban lévő kuplung kell mint teljesítmény. Na meg hűtő. Amúgy a fogyasztás még ilyen szélsőséges állapotban is szép lett, 8,5 literre jött ki 100 km-re, bár lehet hogy inkább üzemórát kellene ilyenkor számolni, mint a targoncáknál.
Külsőleg véleményem szerint egy ilyen közlekedési szituációban ideálisabb az üvegezett felépítmény, ugyanis gyakran kell igen közel menni a bokrokhoz, és ez esetben azért kevesebb a karcolható felület. Bár a második nap végére már olyan vastag porréteg ül rá a kocsira, hogy már szinte áthatolhatatlan védőpajzsként viselkedik. Hacsak le nem mossuk, amitől ugyan esztétikailag pár órára jóval előnyösebb, de azért amikor mondjuk hajnali 2-kor végzek, már nem biztos, hogy a mosás jár az eszembe. Persze vannak kényszerhelyzetek, mint pár éve, amikor az esősebb napokon több barátságos sárember is keblére ölelte a kocsit. Ettől olyan lett, mintha valakit végigcsapkodtak volna rajta.
A szigetlakók többsége amúgy barátságosan fogadja a közéjük tolakodó nagydarab zörgő vasat. Már persze ha észreveszik, állapottól függően. Így a fél lábam mindig a féken kell legyen és 360 fokos látást kell növesszek, hiszen nem tudhatom mit fog tenni az előttem az körülöttem lévő, a hirtelen berobbanó robogósokról nem is beszélve. Furcsa módon szinte csak a magyarok szoktak felháborodni az ottlétemen, gondolom ők azt képzelik, hogy szórakozásból autózgatok 60-70 ezres tömegben, és a koncertre teleportal hordják a fellépőt meg az cuccaikat. A külföldiek inkább vidáman integetnek, köszöngetnek, próbálnak beszédbe elegyedni.
A busz amúgy jól viselte a terhelést, rendesen viselkedett, ő is felkerült a képzeletbeli bevásárló listámra. Mivel mint minden nálunk dolgozónak, nekem is meg van a személyes bolondériám, szerintem az ideális jármű a kisbusz. És már az asszonyt is sikerült szinte meggyőzni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
