Vörösnyakú S-osztály
1992 Buick Roadmaster
Igazából fogalmam sincs, ugyanis szerintem nem vezettem. Külső szemlélő persze mást mondana: valóban a bal-egyen ültem és használtam a kezelőszerveket, míg az autó mozgásban volt. De szerintem akkor sem, a Buick Roadmaster, a többi flasztertfregatthoz hasonlóan nem vezetésre való. És itt jön be, hogy miért is különbözik annyira az európai sofőrök számára megszokott autóktól. Míg mondjuk a Mercedes vagy BMW azon fáradozott, hogy a lehető legjobb autót elkészítse, az amerikai teljesen más irányból közelítette meg tervezőasztalt. Egy európai luxusszedánban sosem felejti el a sofőr, hogy autóban ül. Bármennyire is kényelmes, akkor is egy ülésben ül.
A Roadmasterben viszont egy kék plüssfotelben. Üvölt az egész autóról, hogy ki akarja verni a sofőr fejéből autóságát. Ezt támasztja alá, hogy mindenütt ott a pazar luxus és kényelem. Kivéve a kezelőszerveknél. A kormány ujjnyi vékony és pillekönnyű. Az automata-előválasztót és az indexkart csak sűrű bocsánatkérések közepette tudtam használni, hisz minden egyes kapcsolásnál olyat reccsentek, hogy azt hittem eltörtek. Az autó kezelése a szükséges rossz a cél eléréséhez: ahhoz hogy a nappaliban ülve eljussak a nyugati partról a keletire. Miután kiszenvedtem magam a városból, csak belövöm a tempomatot, beállítom a digitklímán a kívánt hőmérsékletet és békésen elücsörgök néhány-száz mérföldet. Hasznos a klíma, kikönyökölni úgysem lehet, ahhoz túl messze van az ablak.
Szélzaj nincs, csak valami enyhe duruzsolás kipufogók felől, mintha Barry White morogna a csomagtartóban. Ha nagyon unatkoznék, játszadozhatnék a negyven gombbal és kapcsolóval. Ebből hét csak az ülést kezeli. Pontosítok: ülésenként hét. Vagy húsz centit lehet emelni rajta, deréktámasz alul középen és felül. Ilyen luxus-körülmények között a bánatot érdekli, hogy autót vezetek. Csak ücsörgök a műszerfalnak hazudott könyvespolc előtt. Az arizonai napsütésben hunyorogva már-már azt hiszem, a fa igazi.
Kétszáz mérföld után egy lámpához érek, ahol valami helyi papír-schumi gyorsulni akar. Miután a lámpa vált, lerúgom a gázt és az utak mestere meglódul. A kissé matricára hajazó műszeregységen látom, hogy 9,5 másodperc után érem el a 60 mérföldperórát, azaz a 100km/h-t. Nem egy nagy kunszt, 1910 kiló ide vagy oda. Ami viszont az, hogy a lendület nem törik meg egy cseppet sem a 160km/órás végsebességig. Végig ugyanaz a lendület. Fenébe az S-osztállyal, hosszú útra ilyen kell!
Csak ne legyenek úthibák meg kanyarok. Elég nehéz ugyanis egy nappalival szlalomozni, a '77 óta változatlan B-body alváz plusz a merevtengely nem teszi kanyarvadásszá, balra-jobbra billeg és sodródik. A Dynaride-nak keresztelt hátsó szintező is csak a fix magasságot biztosítja. Az úthibákat viszont egész szórakoztatóan kezeli. Ha áthajt vele az ember egy fekvőrendőrön (igen, néhány ostoba helyen az számomra úthiba) az autó szürreális lambadába kezd: a kerekek biztosan tapadnak az útra, viszont a bodé felettük balra-jobbra csúszkál. Emiatt lehet bántani, sőt talán kell is, de én inkább viccesnek találtam, annyira szokatlan.
Az egyetlen dolog ami kiborított, az a tolatás. Arra egyszerűen alkalmatlan, semmit nem látni hátra, az apró tükrök pedig torzítanak. Egyszer mertem vele csak tolatni, és a pánikszerű fékezés után kiszállva láttam, hogy van még másfél méterem. Nem véletlen, hogy az összes amerikai filmben előrefelé állnak be két autó közé, a járdára felugratva.
Könnyű gyűlölni a Roadmastert, de felesleges. Egyszerűen csak nem fér bele az átlag európai autós kultúrába. Olyan, mint a szusi. A túrós csuszán és marhapörköltön nevelkedett magyar gyomornak nehéz beadni, hogy a reaktorhulladékzöld csípősmustárral megkent nyers hal finom. Mégis akad egy ínyenc vagy ízlésficamos réteg (a választás szabad), amelyik képes értékelni a furcsa ízt és a még furcsább kultúrát, ahonnan jött.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
