Vörösnyakú S-osztály
1992 Buick Roadmaster
Ha valakinek egy csepp benzin is folyik az ereiben, biztos hogy sziklaszilárd véleménye van az amerikai autókról. Érdekes módon ez szinte mindig vagy abszolút pozitív vagy teljes mértékben negatív. A köztes állapot ritka, mint a fehér Crow. A Buick Roadmaster tökéletesen bemutatja, miért vált ki a tengerentúli autógyártás ilyen heves érzelmeket.
Az egyik leggyakoribb ellenérv, hogy a hatalmas amerikai aszfaltjachtoknál még egy Krazzal is könnyebb parkolni. Azzal legalább rá lehet állni a többi autóra. Való igaz, öt és fél méter hosszában, két méter széltében. Ez nem teszi kifejezetten praktikussá, főleg, ha szabványos hazai parkolóhelyre kell beállni vele.
Bár tudományosan nem teljesen alátámasztott, de autók terén a Tengerentúlon szinte mindent be lehet szorozni másféllel az európaihoz képest. Köbcentit, hosszt, szélességet, extrák számát, és a fogyasztást. Legutóbbi szintén egy gyakran elhangzó ellenérv (vagy közhely). A teszt alatt mért tizenöt literes fogyasztás valóban nem tartozik Buick vonzó tulajdonságai közé.
Pedig ebben a gyengébbik, 180 lóerős 5.7 TBI (Throttle Body Injection) motor van. Csodálkoznék ha a '94-ben megjelent, 260 lóerős 5.7 LT1-es motorral kevesebbet enne. Viszont ma Amerikában 2,6 és 3,2 dollár között mozog egy gallon benzin ára, azaz literenként 150-185 forint. Vagyis ez belefér.
Európai szemmel furcsa látni egy 1992-es autón, hogy alvázas és merevtengelyes. A pesti Kráter utcában ez valóban érdekes élményekkel gazdagíthat, de ott, ahol készült, nem így látják. Nem egy olyan amerikai „népítéletet” olvastam, ahol az egekig magasztalta a tulajdonos a kanyarsebességet és stabilitást.
Az anyagok használata megint csak ízlés kérdése. Az újságírók előszeretettel vakargatják a műanyagokat, de az nem egy életszerű helyzet. Amikor én is a gyengécske műanyagokat hoztam fel, egy barátom megkért, hogy vegyek fel egy kifordított bőrkesztyűt, ha annyira zavar. Mindjárt minden bőrhatásúnak érződne.
Az autót nézegetve ösztönösen saját 126-os Mercimre gondolok. A recept ugyanaz: V8-as luxusbatár a kor tehetős embereinek, szügyig pakolva extrákkal. Ráadásul mindkettő kék. Bár az én autóm fél méterrel rövidebb, mégsincs benne kevesebb hely. Nem egészen értettem. Aztán a Buickot tovább nézegetve rájöttem, hogy egészen furcsák az arányai. A hátsó ajtó vagy húsz centivel rövidebb az elsőnél. Szokatlanul szűk helyen kell beszállni, ráadásul a lábtér is jóval kisebb a vártnál. A méretéhez képest rövid a gépháztető, és hogy ne legyen az utastér annyira elöl, a műszerfalat jó mélyre húzták. Hasonlóan a mai autókhoz, csak teljesen lapos, komplett terepasztalt be lehetne rajta rendezni.
Miután lebeszéltem a tesztet, kerestem képeket a Buickról, és a gyári kerekekkel kifejezetten csúnyának találtam. Nem csoda, számomra a 90-es évek a formatervezés legsötétebb kora, országtól függetlenül. A tulajdonos ízlését dicséri, hogy a négy 17-es felni a 255-ös gumikkal az egész autót széppé varázsolta. Floridai nyugdíjasok bevesárlókocsijából az a fajta gengszterautó lett, amivel Stevie Mohawk furikázhatott maffai-karrierje hajnalán, 5 bűntársával együtt. Így tett Jack Nicholson is a Téglában. Vagy a strici a Másik Énben, csak ő kalácsra törte. Ráadásul bőven négyhullás a csomagtartó, 595 liter. Vagyis, lehet hogy csak három. A negyediknek elég kényelmetlen lenne az utolsó útja. Útban van ugyanis az eléggé fura helyen található pótkerék: a csomagtér belső falának közepéhez van döntve. De legalább letakarták.
A Buick Roadmasterből 1991-től 1996-ig 212 455 darab készült, a texasi Arlingtonban. Texasiak által, ahogy a büszke matrica hirdeti az ablakon. Ha minőségről, tartósságról beszélnek egy autóról, mindig a japánok és németek viszik el a díjat. Pedig az arlingtoni vörösnyakúak egy kifejezetten megbízható autót gyártottak. Tették mindezt igen kedvező áron: huszonnégyezer dollár volt újonnan. Az inflációt is számításba véve ez ma olyan nyolcmilló forintnak fellene meg.
Míg a japán Kaizent mormolgatva nanométeres pontossággal csinált celofánból autót, a német a pedig a Vorsprung jegyében túltervezett és túlbiztosított mindent, addig a texasi egyszerűen használta a másfeles szorzót: bigger is better. Minden nagyobb, vastagabb, nehezebb. Minden mechanikus dologban akad még tartalák.
Az amerikai tulajdonosok visszajelzései között nem találtam igazán negatívumokat. Ugyanazok a típushibák jöttek elő mindenütt: klíma, fűtéscsap, generátor, önindító. Jobban belegondolva viszont szinte egytől egyig százezer megtett mérföld fölött jelentkeztek ezek a hibák. Talán mégis igazságtalan típushibákról beszélni. Egy viszont biztosan akad: az ajtódíszlécek gumicsíkja egy idő után leesik és nagyon nehéz másikat szerezni.
És milyen vezetni? Lapozzon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
