Vettek már LG-tévét? Lepődtek meg azon, hogy milyen szuper a képe? Aztán bosszankodtak egy sort a nehézkes menürendszeren? Valami ilyesmit él át, aki Hyundai ix35-öt vásárol.
„Na, nem veszem el a tesztelő kenyerét, szívjon a részletekkel majd ő, de az autó magazinos kollégával feldobva szálltunk ki a kocsiból. Nagy baja nem lehet az ix35-nek, persze csak ha a jó váltó-motor kombóval veszi valaki” – fűztem ezt a megjegyzést pár hónappal ezelőtt a Hyundai ix35 első magyarországi próbavezetéséhez.
Hát akkor szívjon a tesztelő a részletekkel. Aki történetesen ismét csak én vagyok. És homokot szórok a fejemre bo-bo-bo-bocs, mert az a rövid, áprilisi gellérthegyi vezetés nagyjából a semmire volt elegendő. Erre a kocsira mondja az angol, hogy „a mixed bag of peanuts”. Mert az alapállítás, miszerint a Hyundai ix35 a megfelelő motorral és váltóval nem vérzik súlyos sebekből, teljesen igaz. De azért egy hosszabb együttélés felvillantott néhány gyenge pontot.
Tegyük először tisztába az ix35-öt. A Nissan Qashqainál minden irányban nagyobb, a Toyota RAV4-gyel szinte milliméterre azonos, a Ford Kugánál kisebb szabadidő-autó. A korábbi Tucsont váltja le, amelynél hosszabb, szélesebb, alacsonyabb és jóval nehezebb. A csomagtartója tágasabb lett – a Tucson eddigi 400 liter alattjához képest az ix35 465 literje már kezd jó méret lenni, ha nem is mellbevágó.
Van itt mindenféle új motor, mi a dízelek közül a gyengébbik 136 lóerőssel kaptuk a kocsit és hatos kézi váltó volt benne. Felszereltség? Gépünk a négy közül alulról a második, Comfort nevűbe tartozott – üvegtető nyema, indexet se kaptunk a tükrökbe, viszont ködlámpa legalább jutott. A váltót leszámítva alapvetően jól jártunk ezzel a kombinációval, de erre később majd még kitérek.
Mivel volt egypár dolog, amit a múltkori bemutató után leírtam, viszont most rájöttem, hogy tévedtem, inkább ezeken lépnék túl. Első a rugózás-futómű-kormányzás kombó, ami közel sem eltalált itt, igazából kapufának sem mondanám. Bocsánat, így a focivébé idején kijön az emberből az efféle, pláne, amikor megjön az első vuvuzela a szerkesztőségbe, és az ember háta mögött épp a tizedik kolléga próbálja eljátszani rajta a bocibocitarkát.
Az én tesztautóm nem a legnagyobb, hanem a közepes méretű, 17 colos gumikkal jött, ami szuper hír, hiszen minden külföldi beszámolóban egybehangzóan állítják, hogy 18-asokkal szörnyű a menetkomfort, nagy a gördülési zaj. És nem Budapesten próbálták. Mert Budapesten a 17-essel is a kellemetlen határát súrolja az ix35 menetkomfortja. Persze, rugóút van dögivel, a nagy, puha bukkanók szinte még kellemesek is az ix35-ben. De bármi, ami közepes vagy annál kisebb úthiba, az szépen összerázza a benn ülőket, főleg azokat, akik hátul kénytelenek átvészelni az utazást. Kevés csillapítás, nehéz kerék, hosszú rugóút – ez jön ki az egyenletből.
És az autó billeg is. Nem teherautósan ugyan, bár létezik modern pickup, ami ennél cseppet sem labilisabb. Nem beszéltem még a kormányzásról, amelynél a kerekekre ható erőknek és a karimán érezhető visszajelzésnek nagyjából annyi köze van egymáshoz, mint McDonald's burinak a molekuláris szakácsművészethez: kevés. Középen bizonytalan, pontatlan, ám kicsit szorul, kitekerve direktebb, viszont túl könnyű – az ilyet nehéz megszokni, megszeretni egyenesen lehetetlen.
A műszerektől is lesz, aki hasra esik, de legalább ugyanennyien fognak fintorogni. Mert gyönyörűek, ez tény. A trükk ugyanaz, mint a Honda Civicnél és a Toyota Corollánál – a nagy körökön belül állványon egy-egy kisebb, LCD-kijelző fityeg. Különösen szép este, amikor mindenféle ufófények világítják meg a szinteket odabenn. Sajnos az ufófények nagy része kék, s ez a fajta kék világítás már a Volkswagenekben is sokak szemét zavarta (például az enyémet). Sebaj, le lehet tekerni a fényerőt, de a középkonzol szintén kék lámpái olyankor is erősek maradnak. Ráadásul a ferdén levágott csőműszer-divat e legfrissebb hajtásánál nem vettek figyelembe egy fontos ergonómiai szempontot – hogy néha nappal is van, amikor olykor még a nap is süt. Napsütésben pedig olyan erős a tükröződés a plexin, hogy mindig csak fél műszereket látunk. Szép-szép, de sikerülhetett volna jobban is – mondta a légtornász a kórházi ágyon.
Akad még a tarsolyomban, bár semmi se súlyos. A kézi váltó valahol ott a mélyben, ahová szem el nem lát, kéz nem nyúl, a fogaskerekek-kapcsolóvillák világában precíz, finom szerkezet lehet ez, de a pontatlan rudazat elrontja. Könnyen kapcsolható ugyan, de simán mellé lehet váltani, ha sürgetjük.
Aztán az utastéri műanyagok: dicséretes, hogy a Hyundai ismét bevezette a barna műszerfalat a köztudatba, hiszen az kevésbé piszkolódik, mint a világos bézs, viszont otthonosabb, mint a komor fekete, tehát nincs vele baj. Csak sajnos a belteret ízesítő barnamártás minősége közel sem egyenletes. Van belőle alig mintás, világosabb fajta, matt a műszerfalon, valamint erősen rücsis, sötétebb, fényes a széleken. És a legszomorúbb, hogy ezek a szószok összeérnek. A Mercedesnél ilyen elnagyolásért már a hatvanas években forró polipropilén-fürdőbe nyomták a tervezőmérnök fejét…
De hát a Hyundai nem Mercedes, nem is akar az lenni, egyrészt akkor sűrűbb assistance-hálózatra lenne szüksége, másrészt meg olcsóbb autókat is készít. OlcsóBBakat, de nem olcsókat. Most már.
Mert ix35 létezik ugyan ötössel kezdődő áron, de annyiért csak béna, kétkerék-hajtásos, általában rossznak mondott benzinmotorral kapjuk. Összkerékhajtással, dízelmotorral, a komfortzónát súroló felszereltségben már 7,3 millióba kerül, és annyiba is csak most, amikor 200 ezer forint kedvezmény van rá.
Olcsó? Valahogy nem visz rá a lélek, hogy egy felextrázás után már inkább közel nyolcmilliósnak tűnő autót ennek merjek nevezni, igaz, az ülésfűtés, az MP3 USB-bemenet, a tolatóradar, a lejtmenetvezérlő azért gyógyír a sebekre. Viszont tényleg olcsó abban az értelemben, hogy a vele összemérhető RAV4 és Kuga még jó fél–egy misivel többe kerül. Minden relatív.
Sajnos a RAV4 és a Kuga nagyjából épp annyival jobb autó is az ix35-nél, mint amennyivel többe kerül, épp a fent említett problémákból következően. Pedig ezeken túllépve igazán jó gép bontakozik ki előttünk.
Több másik mellett van egy fergetegesen jó pontja ennek az autónak. De csak a következő oldalon tudják meg.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.
Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.
- Hírek
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Brand and Content
Minden körülmények között
Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!
- Belsőség
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.
- Hírek
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.
- Hírek
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.
- Hírek
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.
- Hírek
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
Több okból is jól jönne ez a gyártónak.
- Hírek
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
