Mielőtt elindulnánk, lássuk a motorválasztékot. Nagyon nem mindegy ugyanis, hogy ezek közül melyik dolgozik a Touran tömpe orrában. A benzinesek sorát a VW-szerte elterjedt 1,2-es, turbós négyhengeres nyitja (105 LE, 175 Nm). Az 1,4-es TSI-k töltéséről kompresszor és turbó is gondoskodik, a teljesítményük 140, illetve 170 LE. A gázolajos vonal legkisebbje egy új fejlesztésű, 1,6-os TDI 105 lóerővel. A kétliteres dízelek ugyancsak 140 és 170 lóerősek. Szolgálatban maradtak a megszokott és bevált 1,6 literes dízelek is, 89 és 104 lóerővel.
A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás slágertéma mostanában, teljességgel indokoltan. A gyártók sokféle technológiával kísérleteznek ezek csökkentésére, a hibridhajtástól a start-stop technikákon át a motorok űrtartalmának csökkentéséig. A tapasztalatok szerint gyakorlatilag minden autó többet fogyaszt a valóságos használatban a laboratóriumban mért értékeknél, ezért ezeket a számokat inkább csak iránymutatóként érdemes kezelni. A Touran irányszámai mindenesetre impozánsak: a Blue Motion technikával felvértezett 1,2 TSI 5,9 liter benzint, az 1,6-os TDI (ugyancsak Blue Motion) 4,6 litert kér inni 100 kilométeren. A Blue Motion csomag legfontosabb eleme a start-stop rendszer, ami a Touranokban egészen kellemesen működik, nem bosszantja a vezetőt felesleges vagy késedelmes indításokkal.
Na, és akkor ugorjunk át Düsseldorfból Kölnbe. Egy minden földi jóval felszerelt 1.4 EcoFulel TSI-vel indulunk el az embert próbáló, veszélyekkel teli hatvan kilométeres útra. Fejet hajtunk a kettős, benzin-földgáz üzemű, kompresszoros-turbós, direkt befecskendezésű motor előtt, örömmel fogadjuk a duplakuplungos, hétfokozatú DSG váltót, és hamar szívünkbe zárjuk a nagyképernyős infócentert is, különösen a GPS funkcióját. Egy határozott női hang utasít minket, a kereszteződésekhez érve tónusa ellentmondást nem tűrővé változik – de végül is ez minden férfiember titkos vágya. A jövő GPS-e alighanem oda fejlődik, hogy hazaérkezvén felvisszük az ágyba és bilincses-korbácsost játszhatunk vele reggelig.
Először az autónavigátoros Varga András vezet, én vagyok a feleség, a gyerekünket meg a borsos Erős Ádám alakítja a hátsó ülésen, annak ellenére, hogy rég kinőtt már ebből a szerepből. Haladunk, mint kés a vajban, egy benzinkútnál átülök a volánhoz. Egy extrafelszereltségű stoppos lány érdeklődik az úti célunkról, remek lenne a feleség szerepére itt mellettem az anyósülésen, de nem vagyunk elég jók neki. Pedig ha tudná, milyen meggyőzően mozog a Touran… Az úttartása stabil, hirtelen kormánymozdulatokkal sem lehet kihozni a sodrából. A kasztnihoz képest kicsinek tűnő motor egészen lelkes, a váltó automata állásban visszakapcsoláskor egy hangyányit lusta, de nem vészesen. Szerintünk vár kicsit, amíg felpörög a motor, hogy legyen elég nyomaték a gyorsításhoz. A tervezők még hangot is csináltak neki, gyorsításkor kellemes tónusban brummog, a Touran egészen autószerű lesz tőle. A fékek is jók, természetesen, milyenek lennének 2010-ben, több mint egy évszázaddal az autó feltalálása után? Egyetlen panaszt tudok elővezetni az út végére: a központi képernyő túlságosan alacsonyra került, nem igazán esik jól lefelé pillantgatni a navira és elveszíteni közben az úttal a szemkontaktust. Én feltoltam volna a felette trónoló légkondi helyére, a konstruktőrök viszont azt a megoldást választották, hogy a fedélzeti számítógép kis képernyőjén folyamatosan megjelennek az aktuális utasítások. Tulajdonképpen ez sem rossz.
Úti célunk a kölni Rajna-part, annak is a Rheinauhafen nevű szakasza. Száztíz évvel ezelőtt nyitották meg ott a város kikötőjét, amit mostanában élesztenek újjá, posztmodern felfogásban. Megy az építészeti ráncfelvarrás ezerrel (értem már, miért ezt a helyszínt választotta a VW) és egy kellemes negyed születik, folyóparti sétánnyal, bringaúttal, sétahajók kikötőivel, éttermekkel és bárokkal – és hogy a vendéglátóhelyeken stabil legyen a forgalom, irodaházakkal. Mind az én fotóim, mind a hivatalos gyári fényképek ott készültek, és azt kell mondjam, a Touran tényleg passzol ebbe a modern, ugyanakkor kellemes és mértéktartó környezetbe.
Ahol egyébként némi vidámparki szolgáltatást is kapunk: kipróbálhatjuk a VW parkolóasszisztens rendszerét, ami a Touranba is megrendelhető. Valahol a motorház és a műszerfal találkozásánál eldugtak egy Móka Mikit, aki kiszámolja, hogy elegendő-e az autónak a kiválasztott parkolóhely, majd szépen be is kormányozza oda. A volánt a mélyben szorgoskodó Miki forgatja, a sofőrre csak a gáz és a fék kezelése marad. Ami azért épp elég felelősséggel jár, a parkolóradar ugyanis csak figyelmeztet, hogy mikor kell megállni, de a rendszer nem gátol meg bennünket abban, hogy megkoccoljuk az előttünk-mögöttünk parkolókat, vagy hogy a Touran fenekével illessük a garázs betonfalát. Minden elismerésem a fejlesztőké, tényleg, de ha rám hallgatnak, ezt az opciót kihagyják rendeléskor, olcsóbb és hosszabb távon kifizetődőbb az asszonyt megtanítani rendesen parkolni.
Gyors ebéd után elindulunk egy városi körre egy manuális, hatfokozatú váltóval szerelt, start-stopos 1.2 TSI-vel. Ebbe már csajt is sikerül szerezni, Kovács Andi befészkeli magát a hátsó traktusba. Nyugalma gyorsan elszáll, amikor három percen belül beragadunk a péntek délutáni kölni csúcsforgalomba. A feszültség tovább nő, amikor a navi is elveszíti a fonalat és az összes környékbeli utcát kijelöli – menjünk, amerre akarunk. Nővel nem jó fasírtba kerülni, ennyit megtanultam rövid, de tanulságokkal teli életem alatt, így hajlunk Andrea szavára és a düsseldorfi repülőtér felé vesszük az irányt. Viszonylag kevés időnk marad ugyanis a repülőgépig, és a német autópályákon bármikor lehetnek többórás dugók, különösen egy nyári péntek délutánon. Kivergődünk Kölnből, majd némi biztató tempójú suhanás után bevergődünk Düsseldorfba, ahol egy alagútban nekünk gurul egy Dacia Sandero. Andi folyékony németséggel kommentálja a helyzetet a főnökségnek, miközben a vétkes eltűnik egy oldalágban, körömnyi festékleverődést hagyva maga után.
Hogy a lényegről is informáljak: azt vártam, hogy a bár paprikás, ámde kicsi motor nem fog elbírni a nagy dobozzal – de tévedtem. A turbóval lelkesített, direkt befecskendezésű négyhengeres 105 lóerőt mozgósítva sikerrel munkálkodik azon, hogy elfogadható menetteljesítmény szülessen. Átlagos közlekedésre már ez a konfiguráció is elegendő, nem felejtve persze a még mindig érvényes alapszabályt, hogy vagy dinamikusan autózik az ember vagy takarékosan.
A gépet szerencsére elérjük, sőt, még arra is van idő, hogy akit érdekel, belepillantson a vb nyitómeccsébe, amelyen Dél-Afrika és Mexikó válogatottja udvariaskodik egymással. Én 1-1-et jósolok, mondván, hogy a házigazdát nem illik nagyon megverni egy ilyen ünnepélyes pillanatban, de a gyengébbtől kikapni ilyenkor is szégyen. Mint itthon kiderül, jól tippeltem.
Ennél azonban sokkal fontosabb témánk szempontjából, hogy kiknek szánja a Volkswagen a Tourant. Ferró Imre, a Porsche Hungária Volkswagen márkaigazgatója szerint az új Touran azért jobb, mint az előző, mert 1/ nagy nyomatékú, a korábbinál takarékosabb motorok mozgatják, 2/ olyan extrákkal szerelhető fel, amelyek eddig csak a luxuskategóriában voltak elérhetők, 3/ a komfortot és a biztonsági szintet is tovább növelték. A kompakt egyterű tervezésénél továbbra is a családos emberek érdekeit és kívánságait tartották szem előtt, azokét, akik biztonságban szeretnének közlekedni, nagyobb feltűnés nélkül, de kényelmesen. A ráncfelvarott (a Volkswagen és Imre szerint: ÚJ) Touran Magyarországon a nyár végétől lesz megvásárolható. Az biztos, hogy nem lesz drágább, mint az előző széria, de még az is lehet, hogy olcsóbb lesz valamivel.
A nagy kölni halrejtély
Az autós cégek általában igyekszenek valami apró ötlettel emlékezetessé tenni a rendezvényeiket. A Touran bemutatón az egyik ilyen dobás az volt, hogy névre szóló, profi focimezt lehetett rendelni, többféle válogatott színeiben.
A másik dobás a hal volt.
A trikók már rég lefoszlanak rólunk, amikor a halra még mindig emlékezni fogunk. Ilyen speciális ízű fogást a jelen lévő magyarok egybehangzó véleménye szerint még senki nem kóstolt. Sem azt nem tudtuk azonosítani, hogy milyen fűszerekkel kezelték a halszeletet és a köretül szolgáló lencsét, sem azt, hogy milyen technikával készítették el. A borsos (nem a fűszer, a napilap) Erős Ádám szerint a közeli állatkert zebráinak trágyájában pácolták három napig a halat, de ez túlzás, szerintem csak egy napig áztatták benne. A helyszínen sajnos nem kérdezősködtünk az étel mibenléte felől, bennem azonban éledezik a kíváncsiság, sőt, szívesen megkóstolnám újra. Ha újra eljutok Kölnbe, nem nyugszom, amíg a tájjellegű specialitás rejtélyének végére nem járok.
Felderítem a halat, ha addig élek is.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
