Négy év után ismét modernizálták a VW Tourant. A kompakt egyterűt szebbé varázsolták, új motorjai 27 százalékkal takarékosabbak. Látványos, érintőképes infócentert kapott, szinte magától parkol, ha hagyjuk, és két pluszülést bármikor elővarázsolhatunk a csomagtartójából. És azt ígérik, hogy nem lesz drágább, sőt.
„Van ideje sírásnak, és van ideje kacagásnak. Van ideje télnek, és van ideje nyárnak. Van ideje a vetésnek, és van ideje az aratásnak” – mondja a Biblia. Ha a szent könyv keletkezése idején is lett volna már autóipar, talán az is szerepelne a felsorolásban, hogy van ideje a modellfrissítésnek is. A Volkswagennél például most jött el a pillanat, hogy fúrjanak-faragjanak a kompakt egyterű Touranon, és a számos erénnyel rendelkező, ám sokak által a szürke egér kategóriába sorolt géperejű guruló dobozt beleillesszék az aktuális márkastílusba.
Ám nemcsak kozmetikai frissítés történt, hanem a technikához is hozzányúltak a mérnökök: új motorok kerültek a kínálatba, új szolgáltatások váltak elérhetővé – a VW emberei mindent bedobtak, hogy megőrizzék a típus jó hírét és keresettségét.
Mint a düsseldorfi repülőtéren rendezett prezentációból kiderült: a Touran toronymagasan vezeti a kompakt egyterűek német piacát, és szépen fogy egész Európában is, nyolc év alatt egymillió-százharmincezer példányt adtak el belőle. Kovács Andreától, a Porsche Hungária munkatársától később megtudtam, hogy Magyarországon eddig 4500 Touran kelt el. Durva számítást végezve kiderül, hogy míg az Európai Unióban 273 lakosra jut egy Touran, addig Magyarországon 2222-re. A nagyságrendi különbség oka roppant egyszerű, bár nem örömteli: nálunk sokkal kevesebb ember engedheti meg magának egy ilyen kategóriájú családi mindenes megvásárlását és fenntartását. I work all night, I work all day, to pay the bills I have to pay – tudjuk az ABBA együttes slágeréből.
Miközben a Touran műszakiságáról általában elismeréssel szólnak a tesztek, a forma láttán szinte mindenki fanyalog. Úgyhogy elhatároztam, az lesz az egyik misszióm a sajtóbemutatón, hogy a szögletes dobozformában megkeressem és meg is találjam a szépséget, legyen bármilyen mélyen elrejtve. Megkönnyebbülten jelenthetem ki, hogy a vártál egyszerűbb dolgom volt: az új, 2010-es VW Touran csinosabb, mint az előző verzió, pedig már az is formásabb volt az első változatnál. A könnyzacskós első fényszóróblokkokat sima vonalúra rajzolták át, a hűtőmaszkot elegánsan széthúzták és átformálták az alsó traktust is, ahol a ködlámpák fészkelnek. Hátul megnagyobbították az ablakot és látványosabb, a Sharanéra hajazó, vasaló formájú lámpatesteket alkottak, amelyekben már LED-es technika működik. Az ajtó felső éléből diszkrét kis légterelőt formáztak, ami alig látszik, de biztosan hatásos, hiszen a karosszéria légellenállási tényezője 0,32-ről, 0,29-re csökkent. Ez is hoz a fogyasztáson pár eurocentet, és sok kicsi sokra megy – német földön nagyra értékelik a dolgok protestáns megközelítését.
Ha behuppanunk, szintén könnyedén találunk a szemnek kellemes részleteket. Számomra ilyen a középkonzol és a multifunkciós volán, amin az újabban egyre több autóban feltűnő stíluselem, a krómozott punciimitáció is megtalálható. Ez már nem annyira protestáns, de tőlem maradhat. A belsőben a szürke-fekete árnyalatok dominálnak. Ezt a színösszeállítást, ami nem véletlenül vált szinte általánossá az autóiparban, előszeretettel kritizálja boldog-boldogtalan. Pedig, könyörgöm, képzeljük már el ezt a miliőt mondjuk piros-sárga-kékben – és fontoljuk meg, hogy szívesebben tartózkodnánk-e abban a vibrálásban, mint ebben a semleges nyugalomban. Merthogy vezetni is kell ám közben, kívülről meg úgyis csilliárd bitnyi információ és inger özönlik befelé, jó esetben maradéktalanul eljutva a sofőr agyába is. Hála és köszönet a VW-nek, hogy végre felhagyott a szemet irritáló kék műszervilágítás alkalmazásával. Ez ugye része volt a márkaidentitásnak, gondolom, egészen addig, amíg a jürgentuning-vonal képviselői kellőképpen le nem járatták.
Persze, e kedvező fejlemények ellenére is a 440 centiméter hosszú, 180 centiméter széles és 167 centiméter magas Touran alapvetően egy cipősdoboz maradt, de hát éppen ez a lényege: minél nagyobb teret biztosítani embereknek és csomagoknak az adott méretkategóriában. Erre pedig még mindig a dobozforma a legalkalmasabb. Bár cipősdoboz helyett inkább széfről beszélhetünk – egy Touranban a legdrágább kincseinket tartjuk: feleségünket, gyermekeinket, akiknek a biztonsága mindennél fontosabb. Törésteszteredményről én nem tudok, azt viszont elmondhatom, hogy a tervezők sikerrel teremtették meg a biztonság érzetét. Ha beül az ember és magára csapja a méretes ajtót, úgy érzi, egy masszív bunkerből sasol kifelé. Ezt a benyomást erősíti a magas övvonal, de még inkább az, hogy menet közben egyetlen nyisszanás, nyöszörgés, köszörülés nem hallatszik a kárpitok felől – mintha betonból öntötték volna ki az egészet. (Bár én tudok olyan magyar utakat, ahol meg lehetne törni ezt a tökéletes csendet…) De nemcsak a fílingre figyeltek a konstruktőrök, a családi széfet természetesen felszerelték minden, ma elvárt biztonsági extrával, ABS-től a légzsákkollekcióig. A legújabb dobás a Touaregből ismert intelligens világítás, amely úgy szabályozza a reflektorok fénycsóváját, hogy ne vakítsa a szembejövőt, de a Touran vezetője minél jobban lásson.
Maradjunk még bent és végezzünk egy gyors leltárt. Az első ülések kemény tömetűek, de jól formázottak és egészen kényelmesek. Hátul két felnőtt vagy három gyermek is komfortosan utazhat. Természetesen továbbra is rendelhető a Touranokba a két hátsó pluszülés. Oda azért ne üljünk be egy Budapest–Berlin–Budapest útra, de a feladatukat ellátják, kéznél vannak, ha kell, egyébként pedig csendben lapítanak a mélyben. A Touran egyik nagy aduásza az ülések változatos variálhatósága mellett (újdonság, hogy a középsőket immár pár mozdulattal ki is lehet szerelni) a csomagtér. Ez alaphelyzetben is 591 literes, a középső üléssort lehajtva pedig az ablakok szintjéig mérve 1141, a plafonig 1989 literesre bővül. Ami hajszál híján két köbméter, ugye. Ha van a kertben póniló a gyerekeknek, akár három-négy szénabálát is haza tudunk neki vinni egyszerre a Tourannal. Ha a hátsó üléseket felcsapjuk, akkor viszont gyakorlatilag megszűnik a placc, a 121 literes, keskeny térbe nem sok holmi fér be. A beltér érdekessége még, hogy abban akár el is veszíthetjük apróbb tárgyainkat, összesen 39 rakodóhelyet, polcot, üreget, boxot, mittudommégmit alakítottak ki a kedvünkért. A kesztyűtartó természetesen hűthető és oda rejtették az anyósülés légzsákjának kikapcsolóját is.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Megérdemli az emblémátBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
