R, mint nagyon duRRRRva
Próba: Radical SR4
Kábé a harmadik kanyarban el is határoztam, megyek, mint a barom, lesz, ami lesz. Vicces, hogy egy ilyen autó mekkora előnyt jelent a pályán. Nem mentem valami jól, hiszen életemben először jártam a Pannónia Ringen, ennek ellenére kacarászva hagytam magam mögött a Porschékat, M3-as BMW-ket meg a sok épített versenyautót, amik az aszfaltcsíkon bóklásztak. Olyan egyenlőtlen volt a küzdelem, mintha óvodásokkal kellett volna ökölharcot vívnom.
Az egyenesekben is gyorsabb volt a Radical, de nem ez volt az izgalmas, hanem, hogy sokkal, tizen-méterekkel később tudtam fékezni, mint a rendes, kasztnis autók, a kanyarban pedig mintha mindenki állt volna, úgy kellett kikerülni őket, pedig nem is slick gumik voltak az SR4-en – mint a ringen köröző versenyautók többségén –, hanem semi-slickek.
Lehetetlen visszaadni, micsoda élmény volt. Az SR4 végtelenül gyors, ennek ellenére kezes és könnyen irányítható, alig hittem a saját szememnek. A Radical kizárólag a kanyar bemeneti ívén okozhat gondokat, de nagyon böszme hibát kell vétenünk, hogy ki is ugorjon alólunk, a kigyorsításnál már könnyen kontroll alatt tarthatjuk még akkor is, ha ki-kiugrik a feneke.
Biztos önök is voltak már úgy egy utazás során, hogy valahol, messze az otthontól egyszerre úgy érezték, hazaértek. Így voltam én is a Radicallal. Bár sosem vezettem hasonlóan gyors autót, mégis könnyen elbántam vele, azt is pontosan tudtam, hogy fogjam meg, ha elindul.
Idén a csehek egy kupasorozatot indítanak, melyben SR4-es és SR3-as Radicalokkal lehet versenyezni – utóbbiról majd a cikk végén. Egy SR4 új ára 37 000 euró, de kipróbálhatjuk sokkal olcsóbban is: minden, a pályán töltött óráért 1000 eurót kérnek úgy, hogy ebben a gumik, a fékek és a benzin is benne van, szóval 3000 euróért az ember megy egy vagy két szabadedzést, egy időmérőt és két futamot egy olyan autóval, aminél nem sok gyorsabb van a világon.
Csak a kíváncsiság kedvéért megnéztem a Top Gear teszteredményeit. Ők nem az SR4-est, hanem a 260 lóerős, 1,5-ös SR3-ast tesztelték, de mivel nem megy át a fekvőrendőrön, nem rakták az eredményét a többi közé, hiszen náluk elvileg csak igazi utcai autók küzdhetnek. A Radical 1:19,1-et futott, gyorsabb volt a GT2-es Porschénál meg a Nissan GT-R-nél, még az Ariel Atomnál is.
Ezt nem tudtam, amikor az SR3-ba beültem. Sajnos csak a jobb oldalon tapasztalhattam meg egy cseh pilóta mellett, mire képes a nagyobbik Radical: amikor a kettes elfogyott és a srác felkapcsolt harmadikba, már végem volt. Na, ez már megy úgy, mint az Atom, érzésre legalábbis mindenképpen, ráadásul ezen slickek voltak, szóval teljesen szürreális volt minden, ami abban a pár percben történt.
Gázadásnál belepréselődtem az ülésbe, fékezésnél kiesett a szemem, ráadásul közben az agyam megállás nélkül kiabált: nem lesz jó, későn fékezel, nem fog elfordulni! Aztán mégis jó volt az úgy, és a második körre már én is megértettem, más dimenzióban mozgunk, mint amihez hozzá vagyok szokva. Az SR3 a slick gumikon könnyedén hagyott állva mindenkit, még az SR4-eseket is, olyan volt, mint amikor valami szimulátorban a hiperszuper tuninggépünkkel benevezünk egy kezdő versenyre.
Két apróság a végére, hogy kerekebb legyen a történet és hogy megtámasszam még két érvvel, miért nem közlekednék közúton egy Radicallal. Mikor vittek, a bukócsőben kapaszkodtam, oldalt, fent. Máshol képtelenség, nem hogy kapaszkodó, kitüremkedés sincs sehol. Mivel a kezem így a fejem mellett volt, a menetszéltől kicsit feljött a pulcsim ujja, és ahogy zúztunk a többi kocsi között, a kerekek által felvert por hatalmas erővel vágódott az alkaromnak, olyan érzésem volt, mintha savfürdőt vennék.
A másik jelenségre az SR4-ben figyeltem fel. A motoros bukómat viseltem, ami olyan szűk, hogy alig tudom belepréselni a fejemet, és kicsi is vagyok, szóval alig lógtam ki a kasztniból, ennek ellenére a hosszú egyenesekben, hatodikban elkezdett felmászni a sisak a fejemen, úgy alákapott a szél; nem túl kellemes jelenség, elhihetik, főleg amikor 200-as tempónál szeretnénk pontosan eltalálni a féktávot.
Mindezek ellenére azonban imádtam az egészet, és ha tehetném, már holnap vennék egy Radicalt vagy mennék versenyezni a csehekkel. Nem olcsó móka, de élvezeti értékéhez meg ahhoz képest, általában mibe kerül a gyorsaság a motorsportban, még mindig ez az autóversenyzés legköltséghatékonyabb változata.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
