R, mint nagyon duRRRRva
Próba: Radical SR4
Kábé a harmadik kanyarban el is határoztam, megyek, mint a barom, lesz, ami lesz. Vicces, hogy egy ilyen autó mekkora előnyt jelent a pályán. Nem mentem valami jól, hiszen életemben először jártam a Pannónia Ringen, ennek ellenére kacarászva hagytam magam mögött a Porschékat, M3-as BMW-ket meg a sok épített versenyautót, amik az aszfaltcsíkon bóklásztak. Olyan egyenlőtlen volt a küzdelem, mintha óvodásokkal kellett volna ökölharcot vívnom.
Az egyenesekben is gyorsabb volt a Radical, de nem ez volt az izgalmas, hanem, hogy sokkal, tizen-méterekkel később tudtam fékezni, mint a rendes, kasztnis autók, a kanyarban pedig mintha mindenki állt volna, úgy kellett kikerülni őket, pedig nem is slick gumik voltak az SR4-en – mint a ringen köröző versenyautók többségén –, hanem semi-slickek.
Lehetetlen visszaadni, micsoda élmény volt. Az SR4 végtelenül gyors, ennek ellenére kezes és könnyen irányítható, alig hittem a saját szememnek. A Radical kizárólag a kanyar bemeneti ívén okozhat gondokat, de nagyon böszme hibát kell vétenünk, hogy ki is ugorjon alólunk, a kigyorsításnál már könnyen kontroll alatt tarthatjuk még akkor is, ha ki-kiugrik a feneke.
Biztos önök is voltak már úgy egy utazás során, hogy valahol, messze az otthontól egyszerre úgy érezték, hazaértek. Így voltam én is a Radicallal. Bár sosem vezettem hasonlóan gyors autót, mégis könnyen elbántam vele, azt is pontosan tudtam, hogy fogjam meg, ha elindul.
Idén a csehek egy kupasorozatot indítanak, melyben SR4-es és SR3-as Radicalokkal lehet versenyezni – utóbbiról majd a cikk végén. Egy SR4 új ára 37 000 euró, de kipróbálhatjuk sokkal olcsóbban is: minden, a pályán töltött óráért 1000 eurót kérnek úgy, hogy ebben a gumik, a fékek és a benzin is benne van, szóval 3000 euróért az ember megy egy vagy két szabadedzést, egy időmérőt és két futamot egy olyan autóval, aminél nem sok gyorsabb van a világon.
Csak a kíváncsiság kedvéért megnéztem a Top Gear teszteredményeit. Ők nem az SR4-est, hanem a 260 lóerős, 1,5-ös SR3-ast tesztelték, de mivel nem megy át a fekvőrendőrön, nem rakták az eredményét a többi közé, hiszen náluk elvileg csak igazi utcai autók küzdhetnek. A Radical 1:19,1-et futott, gyorsabb volt a GT2-es Porschénál meg a Nissan GT-R-nél, még az Ariel Atomnál is.
Ezt nem tudtam, amikor az SR3-ba beültem. Sajnos csak a jobb oldalon tapasztalhattam meg egy cseh pilóta mellett, mire képes a nagyobbik Radical: amikor a kettes elfogyott és a srác felkapcsolt harmadikba, már végem volt. Na, ez már megy úgy, mint az Atom, érzésre legalábbis mindenképpen, ráadásul ezen slickek voltak, szóval teljesen szürreális volt minden, ami abban a pár percben történt.
Gázadásnál belepréselődtem az ülésbe, fékezésnél kiesett a szemem, ráadásul közben az agyam megállás nélkül kiabált: nem lesz jó, későn fékezel, nem fog elfordulni! Aztán mégis jó volt az úgy, és a második körre már én is megértettem, más dimenzióban mozgunk, mint amihez hozzá vagyok szokva. Az SR3 a slick gumikon könnyedén hagyott állva mindenkit, még az SR4-eseket is, olyan volt, mint amikor valami szimulátorban a hiperszuper tuninggépünkkel benevezünk egy kezdő versenyre.
Két apróság a végére, hogy kerekebb legyen a történet és hogy megtámasszam még két érvvel, miért nem közlekednék közúton egy Radicallal. Mikor vittek, a bukócsőben kapaszkodtam, oldalt, fent. Máshol képtelenség, nem hogy kapaszkodó, kitüremkedés sincs sehol. Mivel a kezem így a fejem mellett volt, a menetszéltől kicsit feljött a pulcsim ujja, és ahogy zúztunk a többi kocsi között, a kerekek által felvert por hatalmas erővel vágódott az alkaromnak, olyan érzésem volt, mintha savfürdőt vennék.
A másik jelenségre az SR4-ben figyeltem fel. A motoros bukómat viseltem, ami olyan szűk, hogy alig tudom belepréselni a fejemet, és kicsi is vagyok, szóval alig lógtam ki a kasztniból, ennek ellenére a hosszú egyenesekben, hatodikban elkezdett felmászni a sisak a fejemen, úgy alákapott a szél; nem túl kellemes jelenség, elhihetik, főleg amikor 200-as tempónál szeretnénk pontosan eltalálni a féktávot.
Mindezek ellenére azonban imádtam az egészet, és ha tehetném, már holnap vennék egy Radicalt vagy mennék versenyezni a csehekkel. Nem olcsó móka, de élvezeti értékéhez meg ahhoz képest, általában mibe kerül a gyorsaság a motorsportban, még mindig ez az autóversenyzés legköltséghatékonyabb változata.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
