Aluba vájt suhanó nappali

Próba: Audi A8

2010.02.15. 10:42

Luxuslimuzin. Mindenből a legjobb itt nem elég. Sőt, a tökéletességre törekvés savanykás izzadságszaga taszító is lehet, nem véletlenül fogyott a két korábbi A8-as Audi rosszabbul, mint a német konkurencia. Majd most lesz változás?

Nehéz úgy beleélni magam a potenciális luxuslimuzin-vásárló szerepébe, hogy reggel 8 óra óta egyetlen satnya Käsesandwich jutott osztályrészül. A fedélzeti étkeztetés kedves szokása szép lassan kikopott az európai légi közlekedésből, helyére így télvíz idején a járatok notórius késése és a futva teljesített átszállások vitatható sportértéke került.

Hiába ülök az autógyártás legfinomabb anyagokkal bevont, legaprólékosabb műgonddal berendezett, káprázatos és kényeztető utasterében, ha a fejem épp szétrobbanni készül az éhségtől. Az A8 olyan csendes, hogy a gyomrom korgása farkasüvöltésnek hallatszik, pedig a délspanyol autópályán 160-ra állítottam a kétradaros, távolságtartó tempomatot, a fordulatszámmérő 1900-at mutat, nyolcadik fokozatban.

Végül egy autópálya-pihenő bárjában, a szendvicssütővel melegített sonkás-sajtos bagett mentett meg a teljes mentális és fizikai összeomlástól. Nem egy nagy durranás, de ezerszer jobb, mint az a száraz sajtos rettenet, amelyet az Air France párizsi járatán a kezünkbe nyomtak.

Európai távolságokon nem csak az evés lehetősége szól az autózás mellett. Háztól házig nem feltétlenül lassabb, nem kell a légitársaságok által gyakran lazán vett, de számunkra szigorú menetrendhez alkalmazkodni, a célállomáson is egyszerűen biztosított a mobilitásunk, elmarad a sok idegesítő sorban állás, a felesleges várakozás, a biztonsági vizsgálatok megaláztatása.

A legfontosabb érv azonban mégis a kényelem: egy jobb utazóautó – és az új A8 a legjobbak közül való – komfortja az átlag légitársaság 32. sorának középső üléséhez nagyjából úgy viszonyul, mint a párizsi Hilton egy kapszula hotelhez. Ráadásul lassan, de egyre biztosabban eljutunk oda, hogy az autóval utazás éppoly passzív időtöltés lesz, mint a repülés. Ropotpilóta még nincs benne, de az A8 már most is rengeteg dolgot elintéz helyettünk. Beparkol, ha kell, felismeri a kézírásunkat, az interneten keres és műholdképek segítségével navigál, két radarral és egy infrakamerával pásztázza az utat előttünk, de arra is ügyel, hogy mi történik mögöttünk. Sőt, a navigációs rendszer segítségével előre tudja, hogy mennyire éles kanyar következik, és automata váltója ennek megfelelő fokozatot választ.

Az A8-as harmadik generációja egyfajta technológiai tour de force, az Audi "mutassuk meg, hogy mit tudunk" autója. Papp Tibi már vagy két oldalt teleírt a technikai újdonságokkal, így én ezek részletezésével nem fárasztanám magunkat. A legfontosabb tételeket azonban címszavakban érdemes átvenni újra.

Maradt, de sokat csiszoltak az immár harmadik generációs alumíniumkarosszérián, amelyet a karcsúság és az ütközésbiztonság érdekében a B oszlopnál egy kis acéllal egészítettek ki. 8-fokozatú a ZF-től érkező, vajpuhán kapcsolgató váltó, hátra küld több hajtást a Torsen központi diffis, felárért aktív hátsó differenciállal kiegészíthető quattro összkerékhajtás. Változtatható keménységű a légrugózás, adaptív a lengéscsillapítás, aktív a kormányzás. Erősebb és takarékosabb lett az a három motor, melyekkel az autó kezdetben kapható lesz: az év közepétől rendelhető a háromliteres, 250 lóerős, V6 TDI, és a már most is megvásárolható két 4,2-es V8-as. A dízel 350 lóerős és 800 Nm a nyomatéka, a benzines FSI pedig 372 lóerős.

A legvadabb újdonságokat azonban kütyüfronton kell keresni. Felárért az első fényszóró összes lámpája LED-es, ha szembejövőt észlel, képes oldalanként kapcsolni a tompítottat, sőt, a navigáció információi alapján előre tudja, merre kanyarog az út, így nem a kormány eltekerésének hatására, hanem előre állítja be a világítás irányát. Két radarja miatt pontosabb és finomabban szabályoz a távolságtartó automatika, a holtteret is kamera figyeli, az éjjellátó infraszeme pedig még azelőtt felismeri, hogy épp a gyalogosgázolás felé száguldunk, hogy a fényszórók megvilágítanák.

Persze szükség is van a könnyebb és merevebb aluvázra, az erős motorokra, a hátsó hangsúlyú összkerékhajtásra és az elektronikus kiegészítőkre, mert az Audi a kategória legsportosabb modelljének szánja az A8-ast. Ez már a közvetlen ellenfeleket nézve is merész próbálkozás, de ha a 7-es BMW, S-osztályú Mercedes és A8-as Audi szentháromságon kívülre is tekintünk, akkor még nehezebb feladat. Hogy miért? Maserati Quattroporte, Porsche Panamera és Aston Martin Rapide a válasz.

Álló helyzetben nem kifejezetten sportos, inkább dölyfös, tiszteletet parancsoló jelenség az A8. Naná, bő arasszal hosszabb öt méternél is, és alig keskenyebb, mint kettő, alig alacsonyabb, mint másfél. Hatalmas, na. Számomra túlzottan is A4 XXL ez a forma, ráadásul nehezen teszek különbséget az elmúlt évek különböző generációjú és méretű Audi limuzinjai között, de a hiba biztosan az én készülékemben van. Érdekes, egyedi formát kaptak a lámpák, jellegzetes, gigantikus arcot kölcsönöz a kocsinak a krómpálcás, krómkeretes hűtőmaszk, lendületesen töri meg az oldalnézetet a küszöb magasságában és az ablakok alatt futó, hangsúlyos él, de világítás nélkül a feneke például teljesen jellegtelen. Az egész autó olyan benyomást kelt, mintha egyetlen hatalmas alutömbből faragták volna, tompa vésővel, finom, kimért, óvatos mozdulatokkal.

Ezek után kész felüdülés a beltér. Sőt, az utastér még egy ötcsillagos luxusszálló elnöki lakosztálya után is különleges, drága, egyedi helynek tűnik, ahol örömmel tölt el akár órákat is az ember. Az Auditól megszokott makulátlan összeszerelési minőség és modern design olyan kellemes, hívogató hangulattal társul, ami pillanatok alatt rabul ejtett. Persze, felesleges pazarlás itt minden, de ezt azért meg tudnám szokni – akár otthon is. A változtatható színű hangulatvilágítás kicsit tán túlzás, de az A8-ban csodás harmóniában férnek meg egymással a finom, klasszikus anyagok és a hűvös, techno stílusú kiegészítők, ráadásul tökéletes az ergonómia.

Ugyan a belteret nappalinak is elfogadnám, ennek ellenére rendes autóként működik és működtethető az A8. Minden funkció ott van, ahová először, megszokásból nyúlunk, a klíma vagy a hifi hangolása, a navi programozása vagy az autó paramétereinek beállítása nem igényel előtanulmányokat. Méreteihez képest a vezetése sem különösebben nehéz, de a sportosságot sokáig kerestem benne.

Hogy végül megtaláltam vagy sem, az kiderül a következő oldalon. Lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

15 perce
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Neked ajánlott