Rollsot az ovisoknak!

2010.01.27. 15:17 Módosítva: 2010.01.27. 15:17

Azt hiszem, az autóipar válsága tett jót is az ágazattal: mindenki szerényebb lett. A Meriva új rendszerű ajtóit sem a régi mifingtukapasszátszelet stílusban mutatták be. Nehéz is lett volna, hiszen évtizedekig a legtöbb kocsi ajtaja így nyílt: az első előre, a hátsó meg hátra, akár egy ruhásszekrényé. A fene gondolta volna, hogy 2010-ben mennyivel nehezebb ugyanezt megcsinálni.

Hogy miért? Például mert a XX. század első felében a kutyának sem jutott volna eszébe az autót nekizavarni a falnak, és elvárni, hogy kinyíljon az ajtó. Sőt, akkoriban az előre nyíló ajtókkal szemben az volt a fő érv, hogy frontális ütközéskor hajlamosabbak kinyílni, míg a hátra nyílók ilyenkor pont becsukódni akartak. Akkoriban arra sem volt szükség, hogy más autók se nézzenek be az ajtókon át az utastérbe. Ma viszont ez mindennél fontosabb.

 

Az új, nyár végére ígért Meriva nemzetközi sajtóbemutatója úgynevezett statikus rendezvény volt. Azaz nem lehetett vezetni, csak tapizni, nyitogatni, beülni és átvariálni. Vagyis a rendezvény hivatalosan egy statikus rugalmassági workshop volt, ami elég zavarosan hangzik. Viszont meglepően érdekes.

Ennyiszer még életemben nem halottam a flexibilitás szót, mint most, Rüsselsheimben. Az ipari csarnokban megtartott bemutatón először a marketingesek mesélték el, mennyit törték a fejüket, mi lehetne az új Meriva egyik fő ütőkártyája, még mielőtt a konkurencia a torkukra lépne. Már itt a C3 Picasso, jön a Kia Venga, eddig szinte csak a túlárazott Renault Modus volt az ellenség. Arra gondoltak, megtartják a régi tili-toli ülésrendszert, és megnézik, a típus vevői ezen kívül milyen újításnak örülnének.

És rájöttek a tutira, amit még Ön sem tudott, kedves olvasó: rengeteg bajunk van az ajtókkal.

A Merivát ugyanis főleg fiatal családok és az – úgymond – aktív életet élő idősebbek veszik, akiknek eleve fontosabb a hátsó ülés, mert sokszor visznek utast. Előbbieknek a gyerekkel való ki-beszállás, a gyerekülés bekötése, a cuccok bepakolása miatt nyűg a hagyományos hátsó ajtó, az időseknek pedig a beszállás közben a breakelés megy nehezebben. Erre pedig tökéletes gyógyír lenne egy hátrafelé nyíló ajtó.

Gyorsan készítettek is egy prototípust az előző Merivából, és megkezdték az emberkísérleteket. Az alanyok először szokatlannak találták, hogy mennyire egyszerű a beszállás (pláne, ha az ajtóoszlopra raktak egy kapaszkodót a néniknek, bácsiknak), de a rövid szokási időszak után már nagyon tetszett mindenkinek.

A hátranyíló ajtó még a tolóajtó felett is győzelmet aratott, amit több okból vetettek el. Például zajos a mozgatása, és a megvezető sínek miatt doboz formájúra kell csinálni az autó hátulját, ők meg nagyon dinamikus dizájnt akartak, lejtős tetővel. A tolóajtó hátrányai közé sorolták a többletsúlyt is, meg  hogy baleset esetén – a görgőpályák deformációja miatt – nehezebben nyithatók. Úgy látom, a katasztrofális törési eredményt produkáló Opel Sintra mély nyomott hagyott bennük.

Ja, és a tolóajtó drágább... Szóval, nem vagyok benne biztos, hogy pontosan ilyen sorrendben vették figyelembe az ellenérveket.

Persze vannak előnyei is a tolóajtónak, például szűk parkolóhelyen. Továbbá az egymással szemben nyíló ajtókkal is bőven akad megoldandó műszaki probléma. És most következett a bemutató legmeghökkentőbb szakasza, amire a fennállásom alatt nem sok példa akadt. Más márkák hasonló megoldásait mutogatták végig, és a szó sem volt általános szarozásról, csupán realista módon mutogatták, mik a különbségek. Mondjuk nehéz is lenne a Rolls-Royce Phantomot kritizálni, pláne, hogy bevallották: elbeszélgettek a BMW-s kollégákkal, milyen kínokra kell felkészülni a szekrényajtókkal.

Elsőként azonban a kétszárnyas ajtó illusztris képviselőjeként ott volt néhány veterán Opel (Kadett, Kapitän, Admiral) ahol elmutogatták, mi volt a fő gond ezekkel. Az akkoriban használt zárszerkezetek könnyen kinyíltak, ha nem csukták be rendesen. És ha ilyenkor a hátsó utas ösztönösen az ajtó után kapott - ami persze minél inkább kinyílt, annál inkább belekapott a menetszél. Ennek leginkább az lett a vége, hogy az ajtó is repült, meg az ember is. „Sajnos elvesztettünk így néhány Opel-tulajdonost” – mondta kalauzunk kis szomorúsággal.

Aztán kinyílt egy ajtó, és hipp-hopp, a mában teremtünk: ott állt egy Mazda RX-8 és egy Mini Clubman, mindkettő dupla ajtóval. Igaz, ezeknek nincs B-oszlopuk, és rendkívül rövid a hátsó ajtónyílásuk. Ezeknek az a rettenetes hátrányuk, hogy a hátsó ajtó nem nyitható az elsőtől függetlenül. Ami nem gond olyan típusoknál, amelyekbe szökőévenként egyszer ül be hátra valaki. De, mint már megtanultuk, a Merivát nem ilyen fából faragták.

Újabb helyiség következett, kis áhítat a brit autóiparnak: egy London Taxi és egy Rolls-Royce Phantom ácsorgott egymás mellett. Na, ezekről megtudtuk, hogy szinte ugyanolyan jók, mint az Opel ötüléses egyterűje. Hogy miért? Az ajtó hosszú, az ember szinte besétál – noha van B-oszlop is. (Bár a taxinál azt magyarázzák, hogy így az utas az ajtó kerülgetése nélkül tudott fizetni a sofőrnek, ma már ez nem szempont: amíg ki nem pengettük a cehhet, nem szállhatunk ki, be vagyunk zárva.) A Rolls-ban rendesen tolatni kell, hogy betottyanjunk a hatalmas kanapéra – kipróbáltam – míg a Merivában az ember csak leteszi a fenekét a székre, és kész.

Mit tettek, hogy mégse potyogjanak ki a Meriva hátsó utasai? Csak ezen 200 000 munkaórát melóztak. Lapozzon, és kiderül, mit!

Az oldalról ajánljuk

Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

2 órája
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25