Hozzám beszélsz?
Autobianchi A112 Abarth - 1985
A motor, az a kis fogfúrógép, borzalmas egy barom. Nyomórudas létére 4000-es fordulat fölött kel életre, és olyan vehemenciával forog 7000 fölé, hogy az ember azt hinné, próbapadon van, nem autóban. Ilyenkor mintha Bud Spencer és Paudits Béla egyszerre sikítanának, miközben egy nagy zsák M10-es anyát rángatnak ide-oda. A gázreakció semmihez nem hasonlítható, még a fordulatszámmérő mutatója is megkésve reagál, annyira azonnali és hirtelen minden.
A vicc az, hogy ennek a motornak ez nem gyilkolás, régi – és belevaló – tulajdonosok jelentik, hogy százezreket kibír a kis nyomórudas ebben az üzemben. Hihetetlen, de ilyenkor értjük meg, miért tartják olyan nagyra az olaszok ezt a minden kisautót megjárt blokkot (Fiat 600, 850, 850 Coupé és Sport Coupé, 127, Uno, Panda, Cinquecento, Abarth 850 TC, 1000 TC, 1000 OT, Seat 127, Ibiza, Malaga, Polski-Fiat 127p, Autobianchi és Lancia A112). Évtizedeken át ez a motor vezette a megbízhatósági statisztikákat, egy kilencvenes évekbeli adat szerint Olaszországban az ilyen motorral szerelt autókhoz kellett a legkevesebbet kiszállnia a sárga angyalnak motorhiba miatt. És ebbe a külföldi kocsikat is beleértették.
Odabent borzalmas a zaj, kizárólag üvöltve lehet kommunikálni, feltéve, ha bárkinek van kedve beszélgetni imádkozás közben. Utasnak lenni rossz, hiszen neki fogalma sincs arról, hogy sofőrként mennyire tökéletesen tisztában vagyunk az autó határaival, milyen ultraprecíz a kormány, kezes és kiszámítható a futómű (pedig hátul csak egy szem laprugónk van keresztben, meg két háromszög-lengőkarunk), és valójában mennyivel többre képes még az autó. Kell-e mondani, hogy szerte a világban üvöltve imádják a hegyi felfutók nézői, a ralisok és tulajdonosaik?
A csúszás, gumiradírozás, gázrugdosás az első körforgalom után a bőrünk alá szívódik, a kicsi, törékeny doboz adta permanens életveszély-érzet és a teljesen stabil futómű adta paradox kettősség akkora adrenalinhullámzásba taszít, hogy pillanatok alatt elfeledjük a plasztik-autók minden talmi, hamis élményét. Ez-az-igazi. Ellentétben a szeretni való kicsi olasz autók többségével, ez nem csak gyorsnak érződik, hanem az is. Amit száznak érzünk (na jó, valójában kétszáznak) az annyi, sőt, a százötven is annyi (mondjuk négyszázegy) és akkor még nem szúrtuk az ötöst. Hiába várjuk, hogy apró darabjaira hulljon minden, józan eszünk utolsó gondolata az, hogy – de hát ezt nem bírhatja, ebből baj lesz...
Nem kell aggódni, bírja. Amíg fel nem tekeredünk a szalagkorlátra, addig nincs baj. Bármennyire is tiporják, a motor bírja, az olajhűtőnek hála az olaj sem melegszik, a vízhőfokmérő áll, mint a cövek, az autó szereti. Valójában az ember az, aki feladja.
És tudják miért? Mert mára már elvárjuk egy ilyen autótól, hogy csendben, nyugodtan és kényelmesen közlekedjünk, ha kell, hogy zenét is hallgathatunk, ha akarunk, és baj esetén segítsen minket a menetbiztonsági elektronika, a temérdek légzsák és a tervezett gyűrődőzónák. Az élmény ugyan megvan, de tompán, dunyha alól kapjuk. Az A112 pedig ömlesztett, hangos és nagyon intenzív. Ezt pedig csak hobbi szinten bírjuk ma már. Néha kell, de akkor nagyon.
Éppen ezért kéne mindenkinek most felvésnie a fontos teendők táblájára: ki kell próbálnom egy jó A112 Abarth-ot.
Csak hogy legyen viszonyítási alap, mint kettőnknek Csikóssal, a szürke januári hidegben, amikor a felhős ég ellenére pár órára kisütött a nap. Csak nekünk.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
