Dugóban jön meg az étvágy

2009.11.20. 06:46

Adatlap Alfa Romeo 159 Distinctive 1750 TBi - 2009

  • 1742 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 200 LE @ 5000 rpm
  • 320 Nm @ 1400 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.7 másodperc
  • Végsebesség:
    235 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.8 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.0 l/100km
  • 9 030 000 Ft

Az Alfa talán a V6-oshoz hasonló menetteljesítményekből indul ki, amikor azt nyilatkozza, hogy az 1750-es száz kilóval könnyebb lett. Minél? Nos, ez az, ami nem tiszta, de adategyeztetés után kiderül, hogy a 3,2-esre gondol. Holott hivatalosan a 2,2-es lép le az 1750 miatt, annál pedig csak 70-80 kilóval könnyebb a frissített autó, felszereltségtől függően. Persze az sem kevés, pláne, hogy a kocsi alapjai maradtak. Meg egyébként is – akár utoléri menetteljesítményben az új 1750 TBi a 3,2-est, akár nem, egy négyhengeres, akárhány turbós és kompresszoros motor presztízsértéke soha nem ér fel egy szívó hatoséval. Tudják, ott van a hang...

De gépészeti, autózási szempontból nézve az 1750-es a legjobb, legkellemesebb, legalfább motor a 159-es kínálatában. Megdöbbentően más autóvá teszi a 159-est. Ebben persze a súlytakarékosságnak, a lineárisabbra hangolt kormányzásnak, a finomabbra reszelgetett rugózásnak is szerepe van, nem vitás, de akkor is, a motor szupernóvaként fénylik a 159-es elejében.

Elképesztően, finoman gépszerű. Beindítás után van egy kis finom vibrálása, kis purrogása, éppen csak annyi, hogy érzékszerveink felkészüljenek – buli lesz! Elég vele egyesben megmoccanni, és máris érezzük: ez valami egészen más, mint korábban. Az 1750 menni akar. Nagyon. Minden fordulaton, minden gázpedál-állás mellett. Az eddigi 159-motorok inkább aludtak volna, szívük szerint minden gázpedál-lenyomás után kivettek volna egy hét szabadságot, ne zrikálják már őket állandóan.

Az 1750 legendája

Az Alfa Romeo először 1929-ben használta ezt a megnevezést a 6C 1750 nevű modellen. Négy évig készült egy vezértengelyes kivitel is, de a kínálat gerincét az akkor űrtechnikának minősülő két vezértengelyes, 1752 köbcentiméterből 52-95 lóerő között teljesítő autók adták limuzin, kabrió, roadster karosszériákkal. A Gran Sport kivitelek 1930-tól kompresszort kaptak, ezek 85-102 lóerőt tudtak, utóbbiak rögzített hengerfejjel (Testa Fissa). Ezek a kocsik számtalan túra-, hegyi- és pályaversenyen első helyeket szereztek, s megteremtették az 1750 név legendáját.

Az 1750 megjelölés legközelebb 1967-ben bukkant fel Alfa Romeón, konkrétan a Giulia Coupén, népszerűbben a Bertonén. A 114 lóerős, megnövelt lökethosszú motor a korábbi 1600-as mellé zárkózott fel a kínálatban. Bár nem lett sokkal erősebb, a korabeli tesztelők kiemelték egyenletes nyomatékleadását, finom működését, óriási tartalékait.

Ugyanezt a motort betették az akkor még csak egyéves 1600 Duettóba is – tudják, Dustin Hoffman autójába a „Diploma előtt”-ből. Csakhogy hiába a közös kasztni, a jellegzetes csónakfar, a zamatosabb 1750-essel új nevet kapott az altípus: 1750 Veloce.

Még egy év, és megjelent a Giulia fölé pozicionált, annál simább vonalú, 114 lóerős Berlina szedán. Bár a maga korában a kivételesen kényelmes, extrém jó úttartású, élvezetes 1750 Berlinát nagyra értékelték, a modellsorozat 1976-os megszűnése után filléres, félretett autóvá vált, mára szinte nem is maradt belőle.

Mindhárom fent említett, hatvanas évek végi típusban később megjelent a még nagyobb lökettérfogatú és teljesítményű 2000-es motor is. Ám aki jártas a témában, az tudja, hogy az egész széria legsikerültebb mérete az 1750 volt – ezt keresse, aki veterán Alfa Romeo vásárlásán töri a fejét.

Kipróbáltam, 900-tól húz. Hihetetlen, hiszen turbó. És szárnyal 5000-ig, de ott hirtelen elfárad, 5300 fölött igencsak vége, hiába, méretezési tartományán túl a turbó gátat vet a pörgésnek. Közben pedig bármikor rá lehet rúgni a gázra, és spontán csigolyaroppantás a válasz. Nagyon jó.

És csendes is. Nem Lexus-stílusban, nem is BMW-finomsággal, de van benne valami németes célszerűség. Mindig hallani a motor jelenlétét, de ez olyan duruzsolás, amiből jobb lenne több. Ilyenkor illik utálnunk az EU-normákat, nem amikor a háromhengeres Skoda Fabiára százhúsz decibeles tehéntőgy-kéményt ácsolunk, kompenzálásképpen azért, hogy használtan sem tudtuk megvenni a négyhengeres, 75 lóerőst, mert minden csepp benzin számít. A 159-esből a zseniális 1750 ordít egy kicsivel üresebb rendszer után.

Egyébként az egész autón azt érezni, hogy beérett. Nemcsak a korábbiaknál összemérhetetlenül jobb motorral, kisebb tömeggel sikerült. A kormány is él az ember kezében, visszajelez, de nem zavaróan, már-már hátsókerekes finomságra tör. Én speciel a barnás, recés fémbetétet is imádtam a közepében, olyan megtapogatni, mintha a kocsi masszívnak tűnő belseje alól előkandikálna az alapokat adó öntöttvas. Pedig csak illúzió, hiszen vékony, felragasztott fémlemezről van szó, de a trükk működik.

És kezes, jól fordul, érezni kanyarban, mit tesz, a hátul térlengőkaros, elöl macphersonos futómű szuper, csak a legrázósabb felületeken mászik el a fara. A váltót is szerettem, nem is emlékeztem, hogy ennyire fémes, nehéz, pontos szerkezetet kapcsolgat az ember egy 159-esben. A belső sem akar szupermodern lenni, inkább klasszikus formákból és elemekből építkezik, hibátlan ízléssel – vélem, lassan öregszik majd. Kicsit javult a rugózás is: éppen csak annyira, hogy az eddigi idegesítően keményből még együttélhetően keménnyé változzon.

De tény, a 159-es abba az elegáns középkategóriás-autó vonalba illeszkedik, mint a Citroen C5, a Renault Laguna, vagy az Opel Insignia. Ugyanis az Alfa is nagy kívül, de belül igen passzentos. Én a 187 centimmel (nem fetrengek) elférek magam mögött, de a fejem a plafont éri, a térdem az első ülés támlájába nyomódik kissé.

De alapvetően minden csodás, három év után most végre életre kelt a típus. Tíz évvel ezelőtt ilyennek képzeltem egy majdani, 21. század eleji Alfa Romeót. Most végre olyan kocsi lett, amire büszkén mondhatom – az én Giuliám szelleme él benne tovább. Lélegzetelállítóan szép, ügyes, csomó tárolórekesz, kampó, háló van a csomagtartójában, az ülések ledöntése egy mozdulattal megy, háromzónás a klíma, Poltrona Frau a bőrbelső, rejtett világítás vet fényt a cipőnkre, fémlemezes a küszöbdíszítés, meg ott a műszerfalon a turbónyomás-mérő. Luxusautó ez, ha szűk is.

És közel egymillióval olcsóbb a nála húsz lóerővel gyengébb, neki megfelelő BMW 320-as Touringnál, és a kettő közül ő viszi tovább a régi BMW-s hatásvadászatot – a műszerfal a vezetőre kanyarodik, ami jó, remélem hallod ezt, Chris Bangle. Érzetre kicsi köztük a különbség, még az elsőkerék-hajtás sem húz éles határvonalat közéjük. No meg a forma – míg a BMW alakját szerintem elcseszte Chris Bangle, az Alfánál mesterien használta a cerkát Giorgetto Giugiaro.

Csak a fogyasztást nem értettem. Az Alfa Romeo azt kommunikálja az 1750-esről, hogy olyan nyolc liter környékén elkavar vegyes üzemben. Nekem ennél egy literrel több is csak úgy sikerült, hogy araszoltam az országúton, a talpam és a gázpedál között vincseszterfejnyi légpárna lebegett.

Viszont megéltem a másik végletet is, amiről senki nem ír – egyik reggel korábban kellett beérnem a szokásosnál, és iszonyatos dugóba cseppentem a Kacsóh Pongrác úti felüljáró környékén. Bő húsz perc volt, mire átverekedtem rajta magamat, s mire a Domus áruházhoz értem, 17,9 l/100 km-t mutatott a fedélzeti számítógép. Jaj, ennyit nem keresek – legszívesebben otthagytam volna az autót a padkán. Aztán kicsit lazult a tömeg az Árpád-hídon, 14,9-cel zártam a délelőtti futamot. Később láttam 20,9 l/100 km-t is a fedélzeti R2D2-n.

Később, kicsit nyugisabban, szinte üres utcákon azért sikerült a 12,5, meg, mint említettem, megvolt a tíz alatt is még később. De az adatok akkor is rémisztők. Nem egészen 1,8 liternyi, szupermodern motor bő tizenhárom liter benzint kérjen (13,4-re jött ki az átlagom)? Persze lehet, hogy a Fiat-szervizben hozzányúltak a tesztautóhoz, hogy jobban menjen, de akkor meg nem kellett volna, mert ez az étvágy akkora, ami beszédtéma. Borzalom.

Szavazzon!

Hova megy el ennyi benzin? Talán óriási, gyűjtős katalizátordob van az autó alatt, amelyben éjszakai olajevők laknak, és etetni kell őket? Nem valószínű, mert hallgatóztam kicsit, és semmi nyámmogás, szörcsölés, büfi. A kipufogón azonban ilyen mennyiség nem mehet ki színtelen gáz formájában. Hova tűnik a benzin? Soha nem értem meg.

Nincs leves légy nélkül, pláne ha az a leves egy olasz autó. Imádtam a 159 SW 1750 TBi-t, ilyennek kell lennie ma egy Alfának, hajtogattam csak egyre, és úgy éreztem, hogy a kocsiért kért kilencmillió filléres tétel az élményhez, a használhatósághoz mérten. Aztán rápillantottam a fogyasztásmérőre, és elment a kedvem az élettől. Ennyit nem keresek, talán még a főnökeim se. Maradok én az öreg dízel Mercinél, ezt a pár alfás napot pedig kedves emlékként kezelem majd.

Totalcar értékelés - Alfa Romeo 159 Distinctive 1750 TBi - 2009

8
TC

A motor, a váltó, a futómű szuper, a formától még három év után is eláll a lélegzet. Az Alfa 159, pláne ezzel a motorral az érzelmekre hat. De szűk, a rugózása az újrahangolás után sem igazán komfortos, a fogyasztása dugóban pedig brutális.

Népítélet - Alfa Romeo 159

7,9
Nép
7.1
8.5
7.5
8.8
8

Az oldalról ajánljuk

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

tegnap, 16:47
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02