A húsleves

2009.10.25. 07:55 Módosítva: 2009.10.25. 11:14

A helykínálaton, formaterven, futóművön túljutva jöhetnek az apróbb dolgok. Például a váltó – és mindjárt megyek megint Ultra Dermmel szájat öblögetni –, ami egészen kiváló. Flikk-flakk, kattan egyik fokozatból a másikba, könnyen mozdul, érezni minden sebességet. Az Astra F-ben még pocsék, pontatlan váltó volt. A G-nél próbálták precízebbé tenni, kevés sikerrel. A H-nál már majdnem használható volt, de hozzá nem adott a vezetés élményéhez. Ebben meg, végre-valahára igazi, japánosan kattanó pálca van. És ha hosszabb úton is mozog a kar, teszem azt, egy Hondáénál, Mazdáénál, akkor is: azoktól már csak kevés, a régi Opel-szerkezetektől viszont szakadék választja el ezt az újat.

A másik gyenge pont – elsősorban az olcsó Astra-kivitelekben – mindig is az ülés volt. Az Opel tervezői évtizedek óta valamiért úgy gondolják, hogy az ember háta az alsó tüdőcsúcsainak magasságában homorú. Talán még sose láttak embert, és téves volt az 1983-ban kidolgozott számítógépes modell? Erre sajnos nem tudom a választ.

Csak arra tudom, hogy az én személyes, önnön hátam, valamint igen sok kollégámé szintén: nem homorú. Ennek okán a szakmában eléggé egységes nézet alakult ki az alap-Opel-ülésekről: hosszú távon, pláne új korukban borzalmasak. Pár hete volt alattam egy nyolc mérfölddel átvett H-szériás bér-Astra 1600 kilométeren át, és még most is fáj, ha rágondolok arra a négy és fél napra, amit benne töltöttem. Ebben az I-szériában azonban az alapáras szék is egészen tűrhető. Ráadásul rendelhető sokféleképpen állítható és gerinctámaszozható ortopéd szék is, ami tényleg nagyon jó, van mindenféle nagyon úúúú, meg áááá tanúsítványa, bár egy darabig el kell vele bíbelődni, mire az ember jól beállítja.

Egyébként pigmeustól óriásig bárki elfér a kormány mögött, a volán és az ülés állíthatósága golfi, mit golfi, egyenesen volvo s80-i magasságokban van, de tényleg. Aki az új Astrát szűknek, avagy túlságosan nagynak érzi, az maradjon a kispoláknál, a Liebherr óriásdömpernél – véglettől függően. Az ergonómia, legalábbis a fő kezelőszerveket tekintve, kivételesen jó ebben a kocsiban. Persze a navi kaotikusabban működik a kelleténél, a rádió kezeléséhez sem árt, ha az embernek volt már előtte Opelje, máskülönben szörnyen idegen. De ezek, remélem, megtanulható dolgok, az alapgép korrekt.

Aztán vannak még az egyedi, ebben az autóméretben alig-alig, vagy egyáltalán nem ismert fogások. Például a számtalan fajta kévével világítani tudó, adaptív fényszórók, a speciális szellőzőrostélyok, amelyek egyik állásukban a levegőt különösen szórtan tudják befújni, valamint az Opel Eye rendszer, amelyet az Insigniából emeltek át (és a hozzá hasonló funkció például az E-Merci egyik kiemelt extrája is lett azóta) – amely kamerája segítségével felismeri a sebességkorlátozás elejét és végét jelentő, illetve az előzést tiltó táblákat, majd a műszeregységen jó anyósként informálja a vezetőt a figyelembe veendő szabályokról.

A legügyesebb extra azonban a biciklitartó. Ilyen persze sok autóhoz van, főleg kombikhoz, tetőre szerelhető keretrendszer formájában. Ez a csomagtartóból kilógó, kétbiciklis szállító sem teljesen újdonság, csak az általam vezetett tesztautók közül is fel tudok hozni egyet, amelyiken volt: Renault Grand Modus. Igen ám, de a Modusét össze kellett rakni, majd be kellett szerelni, ami kellő IKEÁ-s képzés nélkül nagyjából megvalósíthatatlan feladat. Az e különleges extrával felszerelt Astra I azért ügyesebb, mert szerelni nincs mit – a tartóállvány a pótkerék helyén lakik, fiókként bármikor előhúzható, visszatolható. Irattár-, könyvtár-szakos bölcsészek imádni fogják.

Játszótér nagyoknak és nagyoknak

Nekem, személy szerint nem is az új Astra bemutatása volt a legnagyobb élmény, hanem a keretprogram egyik fejezete. A dudenhofeni tesztpálya egy távoli sarkában kipakoltak nekünk nyolc darab öregebb Astra-kategóriás Opelt. Pontosabban hetet, mert az Astra F Caravanba senki sem akart beülni, az ott árválkodott egyedül, vezető nélkül, beindítatlanul, lehet, hogy nullkilométeres volt, sose tudjuk már meg...

Mi a motor-pressés kollégával egy kései, 1977-ben gyártott, fehér, lépcsős hátú C Kadettel kezdtük, majd abból egy D Kadettbe (az első elsőkerék-hajtásos), utána egy kupékarosszériás A Kadettbe ültünk át. Aztán nevezett kolléga nem bírt a feltörekvő mohósággal, és bevetette magát az újabbacska GSi-be, én viszont elvittem egy körre az automata váltós, erősebb motoros kupé Kadett B-t, vastagított bőrkormánnyal. Legjobban ez tetszett volna, ha nincs benne automata váltó, így viszont a C Kadett viszi a prímet. Sajnos A Kadettből csak az agyonhasznált, ha jól emlékszem, 38 ezer kilométert futott kupét vezettem. A limuzin A körül ugyanis akkora volt a tolongás, hogy soha nem kerültem volna oda. Hogy az menyit futott?

A végére már 1717 kilométert mutatott, tehát nem sokkal előtte fordulhatott át. Hogy miért nem adták azt inkább nekem...

És aztán jött a sajtóvacsora, kb. tíz kilométerre a szállodától, ahol laktunk. Veteránautókkal vittek oda. Admiralok, Diplomatok, Kapitänek, A-Commodore-ok – az oroszok mind elvitték a csemegéket előlünk. Sebaj, véreink közül néhányan felkapaszkodtak a csodálatosan újszerű, csőrös elejű Opel buszra. A maradék férgese? Azaz például én?

Én elkaptam egy nyolcvanas évek eleji Commodore-t, 2,5-öst, soros hatos motorral, automata váltóval, ambiciózus sofőrrel. Igen kiváló volt benne utazni. Barna plüss belső cikkcakkos mintákkal, sorhatos morajlás (ami sokkal szebb és gépszerűbb a V6-osokénál). Bár az autó nagyjából harminc éves lehetett, mégis királynak éreztem benne magamat, pedig Frankfurtban már lépten-nyomon Porsche Panamerákat, BMW 5-ös GT-ket látni.

Igazából mindenki elégedett volt az új Astrával, pedig a régi, GM-es időket idéző, nagyszámú csapatot vitt az Opel a bemutatóra, ha kellett volna, ellenzőből lett volna elég. De egy rossz hangot nem hallottam. Én lettem volna a legszkeptikusabb? Elképzelhető.

Nekem ugyanis nem tetszett a két, olcsóbbik motor. E kettő az 1,4-es, turbós benzines 140, és az 1,7-es turbódízel 100 lóerővel. Nagyon nem tetszettek. Az 1,4 Turbo egyszerűen csak egy gyenge motor, nehéz autóban, iszonyatosan hosszú áttételezésű váltóhoz/diffihez kapcsolva. Ember, hatodikban, háromezres fordulaton 157 km/h-t megy óra szerint! Alig pár évvel ezelőtt az ilyen benzines családi kompaktok nagyjából 105-109 között voltak hasonló fordulaton. Vicces. Emiatt aztán nyúlós is, mint a romlott rágógumi.

És ugyan az új Astra motortartó bakjai sokkal keményebbek a régiekénél, de amikor a kuplung viszonylag hirtelen megtapad – mert a kis benzinesben közel sem lineáris a működése – a motor erős rángatásba kezd, alaposan oda kell figyelni, ha az ember nem akarja megutáltatni magát az utasokkal.

Érdekes, de a 100 lóerős, 1,7 literes turbódízel sokkal engedékenyebb a büszkeség-benzinesnél. Finom a kuplung, nincs hirtelen tapadási pont, hétköznapi autósok sokkal könnyebben boldogulnak majd vele. Ezzel inkább a klasszikus, régi dízelekre jellemző bajok kerülnek elő. 1300-as fordulat alatt, 4000-es fordulat fölött csak szenved, de máskor sem igazán kellemes a hangja, leginkább az ezer harkály őrült kopácsolása visszhangzik a géptérben. Ilyen szűk fordulatszám-tartománnyal, ennyire zajos gépészettel pedig nem szokott örülni az, aki bőven négymillió fölött szándékozik kitenni az asztalra egy új Astráért. Emellett ez az 1,7-es is gyenge, talán csak az ára és a fogyasztása szól mellette.

A kétliteres dízelről sajnos lemaradtunk, amit annyira azért nem is sajnálok, mert nem hinném, hogy túl sokan akarnának majd hatalmas, iszákos motorral szerelt családi kompaktot venni minálunk. A negyedik, 1,6-os, turbós, 180 lóerős benzines lett volna az én világom, de azt csak nagyon keveset, a dudenhofeni próbapálya egyik belső, külön leválasztott körén próbálhattam ki. Erős, nem túl zajos, korrekt motor ez, egyetlen dolog szomorít el vele kapcsolatban: manapság tényleg raliautónyi teljesítmény kell ahhoz, hogy egy bármilyen családi verdát ügyesnek mondjunk.

Opel Astra I

Nem merem elkiabálni, de az Insignia és az új Astra kapcsán úgy tűnik – ha romokban volt is a háttérországa az elmúlt évben, az Opel mostanában mégis megtanult újra jó autót készíteni. Az új tulajdonos, a Magna, jó vásárt csinált, talán nem is tudja, mennyire. Egyvalamitől tartok csupán: az összes márka közül az Opelnél volt régen a legnagyobb a különbség a bemutatón előszériás tesztautóként szereplő, majd a hónapokkal később itthon megkapott, magyar rendszámos próbaautók között. Természetesen előbbiek javára. Ha ez nem így lesz, az Astrának már csak a kigördített piros szőnyegen kell majd végigsétálnia a királyig.

Ez a kocsi már tényleg nem húsleves, sokkal feljebb lépett. És hogy honnan jött a hokkaidói tökleves ötlete? A bemutatón, a búcsúebédnél ilyen volt a második fogás...

Az oldalról ajánljuk

Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

5 órája
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

március 8., 07:06
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
  • Olajdoktor

Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?

Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.

március 8., 09:55
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
  • Hírek

Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség

A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.

március 8., 11:37
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
  • Hírek

Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban

A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.

március 8., 08:37
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
  • Hírek

Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk

Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.

március 8., 15:44
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautó
  • Tesztek

Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.

13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?

március 8., 16:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
  • Hírek

Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot

Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.

március 8., 16:09
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

március 8., 16:35
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
  • Hírek

5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?

A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.

március 9., 07:04
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
  • Hírek

Már keresi a BYD a második Szeged helyét

A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.

március 8., 14:34
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
  • Közélet

A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes

Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!

március 8., 13:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10