Segítség, GYILKOS!

Próba: Ariel Atom

2009.10.15. 06:55

Tudtam, hogy elképesztően könnyű és gyors. Tudtam, hogy úgy gyorsul, mint egy durva motor és úgy fordul, mint egy igazi versenyautó. Ültem már durva motoron és vezettem már versenyautót, az Atom mégis úgy kiakasztotta az alsó állkapcsomat, hogy azóta sem sikerült visszahegeszteni.

hirdetés
erste leasing gf

Olyan élményben volt részem, melyhez még csak hasonlót sem tapasztaltam soha. Az Atom egy röpke félóra alatt annyi adrenalint öntött az agyamba, hogy még a nagy Hunter S. Thompson is sárgult volna az irigységtől, ha látja, milyen állapotban vagyok. De ne szaladjunk így előre.

Ha van, aki még nem tudná, mi az az Atom, kattintson erre a linkre. Ha valaki még ahhoz is lusta, hogy Csikós zseniális cikkét – melyre a link mutat – elolvassa, elmondanám a legfontosabb tényeket. A brit Ariel Atom, melyet egy provinciális brit műhelyben raknak össze brit munkások a saját kis brit kezükkel, nagyjából 500 kilót nyom, kompresszoros Honda-motorja viszont 300 lóerős.

Hogy mindenki pontosan értse, miről is van szó, képzeljünk el egy kilencszáz lóerős Subaru Imprezát. Na, nagyjából úgy gyorsul az Atom. Az elképzelt Subaruval persze nem jutottunk sokkal közelebb az Atom igazi énjéhez, hiszen sem ajtaja, sem kasztnija, sem szélvédője nincs, és utcai autóinkkal ellentétben olyan lapos, mint egy kitaposott sportcipő. Vagyis hiába sejtettük meg, mennyire gyors, továbbra sincs elképzelésünk arról, milyen lehet vezetni.

Talán sikerül egy kicsit közelebb hoznom a kedves olvasót az igazi, hamisítatlan Atom-élményhez, ha elmesélem, hogyan ismerkedtem meg vele. Miközben fotózgattam, a tulajdonos elmesélt egy-két sztorit az autóval kapcsolatban, melyek közül a legérdekesebb számomra az volt, hogy ő, mielőtt kimerészkedett az Atommal a forgalomba, először jó ezer kilométert autózott vele a kiskunlacházi reptér végtelen kifutópályáin, hogy hozzászokjon, és még ezer tesztkilométer után sem volt túl magabiztos a forgalomban.

Azt is elmondta, hogy egy autóversenyző barátja szerint az Atom sokkal gyorsabb, mint az a formaautó, amivel ő versenyez. Egy magabiztos és gyakorlott drifter pedig pár kör megtétele után úgy pörgött a kocsival, mint a búgócsiga, sőt, ki is csúszott a susnyásba, pedig neki aztán tényleg nincsen gondja azzal, ha az autó keresztbe csúszik, gondolhatják. De az Atom, az más. Teljesen más.

Ezen a ponton ki-ki mellénytől függően mondhatja, hogy hűha, vagy elmosolyodhat magában, gondolván, hogy ezek a srácok biztos nyomik, és ő tuti megülné az Atomot, nem lehet az olyan durva. Nos, aki hűházott, elégedett lehet magával, nagyjából helyén van az értékítélete – ebben a témában legalábbis. Aki megvetően mosolygott, menjen, és próbálja ki mihamarabb az Atomot, nyilvánvalóan szüksége van egy-két leckére alázatból.

Mondanom sem kell, hogy én a második csoportba tartozom. Nem néztem helyből hülyének mindenkit, aki esik-kel az Atommal, de vezettem én már Maseratitól a Ferrariig, Corvette-től a Porschéig sokféle gyors autót anélkül, hogy gondban lettem volna, el nem tudtam képzelni, hogy az Atom annyival durvább legyen, mint az említett 4-500 lovas szörnyek. Kivagyiság, bizonyítási vágy azonban nincs bennem, a kincstári tesztautókat sem szokásom tönkretenni, a saját tulajdonban lévőkkel meg egyenesen kesztyűs kézzel bánok. Még szerencse, csak ezért nem törtem össze a kocsit.

Beültem tehát az Atomba és jól beszíjaztam magam a négypontos övvel. Most beszélhetnék arról, hogy milyen a műszerfal meg az üléspozíció, de sajnos nem emlékszem az égvilágon semmire. Ami ezután következett, az életem egyik legszürreálisabb élménye, amit ott és akkor fel sem fogtam, kizárólag érzések maradtak meg abból a masszából, ami a Kiskunlacházán megtett néhány kör eredményeként került az agyamba.

A motor már járt, adtam egy kis gázfröccsöt csak a feeling kedvéért, még mielőtt egyesbe tettem volna. Arra számítottam, hogy a motor azonnal felpörög és, mint egy speedmotornál, valahonnan négyezer környékéről indul majd el visszafelé a mutató a fordulatszámmérőn, ehelyett azonban nem történt semmi. A mutató meg sem mozdult. Azt hihetnénk, hogy egy ilyen kihegyezett gépnél minden rezdülést azonnali reakció követ, és ez egyébként igaz is, de nem alapjáraton, álló helyzetben. A gázpedál itt még nem igazán érzékeny, már ahhoz is rendesen rá kell lépnünk, hogy elinduljunk.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58
Neked ajánlott