Pista bácsit kollektíven utálja az öregotthon lakóközössége. 87 éves, kicsit süket, néha-néha meghajtja a szemes bab és telefingja a társalgót. A tévészobában mindig verekszik, mert aljas módon autóversenyre kapcsol, ráadásul rossz hallása miatt hangosan bömbölteti a letűnt kor zenéjét, és kabalaként hordott 42-es csillagvillás kulcsával emelgeti a nővérkék szoknyáját.
Néhanapján meglátogatják ükunokái, ilyenkor hologram-képeket és videókat néz velük, vagy gyümölcsöt szednek (amiből természetesen kellő bűz kíséretében pálinkát főz a konyhasarokban), és ha nagy ritkán megkérdezik tőle, hogy Pista papa, mi volt 2009-ben, akkor csak azt mondja: bizony, jártam egy hadihajón. Aztán gondolkodik egy kicsit: ja, volt ott egy autó is, a Punto Evo.
Persze Pista nem lesz olyan mázlista, hogy ilyen szép kort érjen meg, de ahhoz elég őszinte, hogy leírja, amit minden kollégája, sőt mi több, a Fiat mesteri marketing-gépezete gondol, de ki nem mond: a Punto Evót csak így lehetett bemutatni. Egy 244 méteres gyilkológépezet fedélzetén.
Persze a Cavour repülőgép-anyahajó hatása nem maradt el, a máskor szanaszét mászkáló, nagyhangú újságíró-siserahad is olyan jámbor volt, hogy a nyúl is taszigálta őket. De ne rohanjunk előre, íme az autó.
Az autó, ami annyira fontos az olaszok számára, hogy maga Lorenzo Sistino, a Fiat márka vezérigazgatója vitte végig az egész bemutatót. Ez jelent valamit, hiszen legjobb esetben is egy-egy jól képzett marketingfőnök vagy főmérnök áll a pulpitusra. Hogy ekkora hal puhítsa a fejeket, ritkaságszámba megy.
Persze ennek is megvan az oka. A Punto húzómodell. Családfáját egészen a 600-asig vezették vissza (600-127-Uno), és Punto néven ezidáig több mint 7 millió fogyott belőle. Igazi globális típus, meghatározó bevételi forrás. A Fiat konszernnek jól jött ki a lépés mostanság, a tavalyi január-augusztusi időszakkal összevetve konkurensei között (VW, Ford, PSA, Renault) egyedüliként ért el 1,1 százalékos növekedést az eladásokban idén.
Ez köszönhető az olcsó, tömegekben fogyó Pandának, valamint az 500-asnak és a MiTo-nak, amiket visznek, mint a cukrot. Épp ez a sikerhullám – na meg persze a vetélytársak friss modelljei – indokolták, hogy az eddig Grande Puntóként ismert típus is kapjon egy gyorsítótablettát, hadd pörögjön.
A 2005-ben bemutatott Grande elérte modellciklusának felét, ideje a ráncfelvarrásnak. Ez a gyártó számára költséghatékony és gyors megoldás, hogy a laikusok újként tekintsenek a típusra. A Grande jelző megszűnt, helyét az Evo (ugye nem kell leírnom, minek a megfelelője?) vette át. Eltűnt a jellegzetes orr is, mostantól egy horizontálisan tagolt, mosolygó arc néz ránk.
A családinak beállított (Dynamic, Emotion) illetve a sportos, fiatal generációnak szánt (Fun, Sport) verziók utalnak a felszereltségi szintekre. Talán egyedüliként a világon nem kedveltem meg, hogy egy kis Fiat Maseratit játszik, így ez az átszabott front jobban tetszik, de el kell ismernem, hogy a komfort verziók fényes, fekete műanyag betétje és motorháztetőre pakolt széles krómcsíkja nem akasztotta ki a szépség-mérőmet. A sport verzió matt fekete lökhárítója és diszkrét szürke betétje azonban határozottan tetszett. A világosszürke fényezéssel és szép, 17 colos felnikkel enyhe streetracer hangulatot áraszt, a háromajtós karosszériában benne van a kis Fiatokra jellemző izgágaság, mégsem tudok segíteni magamon: szép-szép, de egy Punto II Sporting még mindig szebb.
Hálátlan módon persze hozzá kell tennem, hogy városi koccanás esetén jókora darab lesz csereérett az autó elejéből, de ez olasz, a forma fontos, a funkció másodlagos, így szeretjük.
A sziluett változatlan, egyedül a hátsó nézet alakult át kicsit. Újak lettek a fényszórók, immáron C-betűt formáznak a helyzetjelzők, a modellnév középre, a csomagteret is nyitó nagy logó alá került. Ezek tán a leginkább észrevehető változások, a modernizálásra fordított 220 millió euró zöme nem látszik. Pedig ott van.
Nagy hangsúlyt fektettek a zajszigetelésre, a tető új anyagokat, míg a szélvédő speciális, zajszigetelő réteget kapott. A futómű szilentjeit is lecserélték, a beltéri kárpitok zöme is jobb hangelnyelő képességekkel rendelkezik.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
