Egy rendes autós újságíró mindig szolgálatban van. Amikor néhány hete a Nike Félmaratont futottam, a Szabadság-hídon megszólított egy korombeli srác: érdekelne-e tesztelés céljából az 1965-ös, tehát első szériás Porsche 911-ese.
Most lett kész augusztus 20-án, nagyjából tökéletes. Viccelsz?! – ziháltam a Vámház téren, minden Porsche rettenetesen érdekel, bár álmomban se gondoltam volna, hogy ilyen hamar leáshatok a legenda gyökeréig.
Szeretem a Porschékat. A farmotort és a mögötte álló szélsőségesen konzervatív autóbuzi építési szemléletet, meg magát a gépet, ami a világ egyik legfontosabb gépészeti képződménye, a German engineering csúcsteljesítménye. Lehetne is persze vitatkozni legalább öt sörön át, hogy tényleg, mi a német autógyártás csúcsa – én a Porsche 911-es mellett érvelnék. Nekem nem kéne, mert valahogy nagyon nem én vagyok. Olyat például Porschéban még soha nem éreztem, mint amikor először beültem Zsolti '67-es Galaxie-jába, hogy azannyát, ez az, igen, ez így velem egyszerűen stimmel, de csodálni attól még szoktam a Porschékat.
Vannak autók, amik annyira érdekesek, hogy az ember kíváncsi az elődeikre, a 911-es meg 40 év alatt olyan keveset változott, mint az autóiparban talán semmi más. De vajon mennyi porscheséget találok egy négy évtizedes autóban? Meglesz az a hihetetlenül közvetlen, élénk kormányzás, a jellegzetes, hátulról jövő pürrögő hathengeres boxerdohogás, a hétköznapokon is élhető, ugyanakkor gyorsan menésben felülmúlhatatlan karakter? Az újkori Porschék, 911-esek és Boxsterek egyszerre hordozzák egy lapos kavics merevségét és egy frissen köszörült séfkés precizitását, de vajon mi volt meg ezekből 1965-ben?
Tesztautónk különlegessége, hogy teljes körűen felújították, gyakorlatilag újjáépítették az utolsó csavarig, gyári alkatrészekkel. Az alap, illetve nevezzük nevén, a rom kétmillió forint volt, aztán Balázs párhavonta megjelent a felújítást, illetve újjáépítést végző csepeli műhelyben. Most, augusztus 20-án lett kész, a negyedéves negyedmilliókkal végül kilencmillió forint lett a számla, amin eléggé megrémültem, de akkor még csak lefelé tartottunk a garázsba.
Aztán megláttam, és nem sokalltam, csak azt mondtam, uh. Az ember szájából kiesik a rágó. Beléptünk a garázsba, és ott állt a zöld, makulátlan, gyári állapotú, illetve szívesebben mondanék szalonállapotot, szóval a 911-es. Nem bírok belőle kitérni, nagyon durva, még itt a sápadt neonfényben is. Nem ragozom, azért vannak a képek.
Kétféleképpen lehet veteránautózni. Ha jó az alany, meg lehet tartani az eredeti, patinás állapotot, én is így tartom a Cougart.
Ez a Porsche már alaposan le volt pukkanva, úgyhogy megkapta a szalonállapotot. Vajon miféle emberek vehettek ilyet 1965-ben? Voltak már akkor brókerek? Sikeres plasztikai sebészek? Aranyifjak? Vén perverzek? James Deanek? Minden ajtó tökéletesen nyílik-csukódik, a fényezés jellegzetes, '60-as évekbeli élénkzöld – nem vágom fejből a Porsche színkártyát, de természetesen gyári árnyalat. Metál akkor még nem volt, úgyhogy ez csak egy szép, cellulitisz és szilikon-kipattogzás nélküli teli akril. A lökhárítók, kilincsek, hűtőrács valószínűleg szintén újak, Balázs egyébként részletekkel nem tud szolgálni, mert ő, mint tökéletes megrendelő csak a pénzt hordta a csepeli műhelybe, időnként választott valami kárpitot, vagy egyéb opcionális alkatrészt, de alapjában csak fizetett és türelmesen várt.
Mielőtt kiállna a garázsból, nem bírok magammal, behajolok: még régiautó-illat sincs! Csak az új kárpitok, meg az új nem is tudom mik: atyámuram, időgép, 1965, Zuffenhausen! Minden makulátlan, és nagyon sok minden új. A kormány egyáltalán nem tűnik régi darabnak, a műszerfal azóta sokat változott, de a számlapok, színek, a puszta acél és festett felületek aránya, meg a tipográfia nagyon hasonló. Egy mai porschés nyilván olyan meghatottsággal ül be egy ilyenbe, mintha hosszú kutatás után végre megtalálta volna az üknagypapa sírját.
Közben megérkezett Zsiga barátom, aki fél évig nézegette a neten a Cougar hirdetését, amit végül én vettem meg. Ekkor elkezdett Oldsmobile Toronado hirdetéseket nézegetni, de azt mondtam, nehogy már kettőnknek két amerikai izomautónk legyen: vegyen inkább régi 911-est. Ugye?
Úgyhogy elkezdett 911-eseket nézegetni, elsősorban a 70-es évekből. Teltek-múltak a hetek, meglett egy egész jó darab, még én is leinformáltam: több porschés ismerte a konkrét autót, és mind azt mondta: igen, meg kell venni, nagyon korrekt műszaki és tökéletes esztétikai állapotban van. Zsiga persze még aludt rá vagy negyvenet, és a családi nyaralás alkalmával jutott el odáig, hogy oké, akkor ez kell.
Már majdnem telefonált, de az utolsó pillanatban úgy döntött, túl gizda volna azzal nyitni, hogy szombatig Portugáliában vagyok, de aztán kéne az autó, úgyhogy csak a reptérről hazafelé csörgött az eladóra. És nahát, de érdekes, már ezer éve árulja a Porschét, de épp most, tíz perccel ezelőtt adta el. A megoldás még őt is meglepte: ötlete támadt, elvitte a Porschét Balatonfüredre, és kiállította a parti sétányra egy ELADÓ táblával. És néhány óra alatt eladta.
Aminek persze Zsiga cseppet sem örült, és bánatában már elkezdett Boxster-hirdetéseket nézegetni, mert már fejben látta magát, amint az asszonnyal szépen lekabrióznak a Comói-tóhoz, én meg próbálom visszarángatni a földre, hogy oké, a Boxster nagyszerű autó, én is imádom, de mennyivel ratyibb már, mint egy szép veterán? Úgyhogy elhívtam Zsigát, legalább valaki a csapatban ért a fotózáshoz is.
Az 1963-ban bemutatott 911-es Porschét németül Neunelfernek hívják
Az első széria formatervben és műszakilag is nagyon hasonlított a VW Bogárra: farmotor, ráadásul boxer, és léghűtés – a 911 volt a világ legsikeresebb, egyben legtovább gyártott léghűtéses autója: 1998-ig tartott a léghűtés, akkor jött be a csipáslámpás 996-os 911-es.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
