Összehasonlító teszt: Kia Sorento 2004 – Mercedes ML
A kínai autó és a jövő zöldséges Mercije
Sokat cigiztek az autóban, de a Sorentóban még többet: a Mercinek a bőr miatt inkább kártyaszoba-jellege volt, a Kia szaga inkább egy észak-koreai punkzenekar próbahelyére emlékeztet, és bizony nagy hátrány egy újautó-szagú tesztautóhoz képest. A kormány csak tengelyirányban állítható – a kortárs Fabiában speciel már mindenfelé, de ez a koreai/japán iskola. És biztos a bagószag is benne van, de én ezt a Kiát most a Merci után sokkal hitványabbnak érzem, pedig 2004-ben még hosszan áradoztam róla, hogy nahát, szinte Audi. Hát, a szintén van a hangsúly.
A Kia csomagtartója látványosan kisebb, bár a Sorento csak két centivel rövidebb, tengelytávban már tíz centi a különbség. Ráadásul a hátsó tengely az merev, ami mindig a csomagtartóból veszi el a helyet, hiába írtak annak idején a sajtóanyagba multilink hátsó felfüggesztést.
A Sorento formája a megjelenés idején nagyon tetszett, igazából még mindig bejön, bár így már mintha kicsit az ML után mentek volna a tervezők. Viszont szép munkát végeztek, amit csak elrontani lehet: tesztünk óta az utcán is láttam több ilyen, fellépőkkel, gallyrácsokkal elcsúfított Sorentót. Nem tudom, miért nem néz ki jól, mert akár jól is nézhetne ki, de valamiért nem.
Ahogy kihajtunk a Sorentóval a kereskedésből, és átgurulunk a villamossíneken, pályafutásom egyik legdurvább csalódása ér: anyám, mi ez a szar?! Papp Tibi együttérzően bólogat, hogy hát igen, ilyen lehet egy kínai autó. 86 ezer kilométer alatt ennyire lepukkantak volna a lengéscsillapítók? Szörnyű. Borzalmas. Iszonyú. Ezzel kéne reklámozni a közösségi közlekedést: ennél még a legsittesebb busz is százszor finomabban fut.
Az egykori tesztautó szintén dízel volt, de legalább automata – ebben most kézi váltó van, egy bő golflabdányi műanyag bumszlival a végén. Nem kifejezetten rossz, de az érzet a legkevésbé sem jó. És minden kapcsoláskor az ismerős kuplét dalolja:
- Széthullok egyszer én is, kicsi tengerészem, inkább előbb, mint utóbb, sallalallala, du-du dú!
A rádiójában nincs RDS, tehát nem írja ki az állomás nevét, viszont annyi év után ismét rácsodálkozhatok, hogy a belső tükör fölött van digitális iránytű, ami a tengerszint feletti légnyomást is kijelzi, meg a napszemüvegtartó, ami zörög, de napszemüveg nem fér bele.
Annyira meggyűlöltük a Kiát a félórás próbakör alatt, hogy ekkor már biztosak voltunk benne, minden idők legrosszabb Mercedese is lazán verni fogja. Alighanem próféták vagyunk. Az ML első generációja esélyes a legszarabb Mercedes címre, bár persze ne feledkezzünk a Vaneóról, a dízel B-osztályról és a széthulló Vitókról, de az ML ott van a spiccen, ez tagadhatatlan.
Barátom, micsoda finom futás! A Sorento után igazi megváltás, pedig már óra szerint is plusz ötvenezer van benne, és Magyarországon amúgy se lehet elképzelni dízel Mercedest, amiben legalább egyszer valaki ne tekergette volna visszafelé a számlálót. Kezdem érteni XVI. Benedek pápát, aki még mindig az elődjének készített, ML Merci-alapokra épült pápamobilról osztja az áldást, és elutasította a VW ajánlatát, hogy majd csinálnak neki Touaregből.
Tudják mit? Hát nekem se kéne! Ebben van rugózás: igen, így kell átmenni egy úthibán! Bizony, az ML megítélése kizárólag attól függ, honnan nézzük. Ha egy jó Mercedesből, akkor egyértelműen elszomorító. Egy évekkel fiatalabb Sorentóból viszont maga az elveszett paradicsom. Kurva Mercedes: ez autó, akárhogy is!
Népítélet van bőven mindkettőről – a tulajdonosok a Kiával és a Mercedesszel is elégedettek. Van, aki nem hajlandó tudomásul venni, hogy a dízel az időzített bomba anyagi végromlás-változata, és sose lehet tudni, mikorra van beállítva a detonátor. És amikor egy Merciben megdöglik a porlasztócsúcs, ami 110 ezer forint, de egy öthengeresbe ugye öt kell, és ez még csak az anyagköltség egy része, a tulajdonos talán elgondolkozik, olcsóbb-e a kisebb fogyasztás.
Az ML-népítéletek azért döntő többségben pozitívak. A Sorentóról már kevésbé lelkes kórus dalol, sokféle műszaki problémára panaszkodnak, vagy hogy a szervizben kötelező bele az aranyáron mért Shell olaj, de a tipikus bejegyzés olyan, mint ez:
„A másik két lehetőség a Volvo XC90 és a Toyota Land Cruiser volt, de azok használtan is többe kerültek, mint ez újonnan, és semmivel sem nyújtanak többet.”
Na, és ez a nagy tévedés. Van, amikor érdemes lehet megnézni inkább valami használtat.
Kia Sorento Premium CRDi 2004.03. | Mercedes-Benz ML 270 CDI 2001.06. | |
Tengelytáv | 2710 mm | 2819 mm |
Hosszúság | 4567 mm | 4587 mm |
Szélesség | 1862 mm | 1834 mm |
Magasság | 1730 mm | 1775 mm |
Ürtartalom, teljesítmény | 2497 cm3, 170 LE | 2685 cm3, 164 LE |
Futott km |
83 480 km |
135 632 km |
Ár | 3 395 000 Ft | 3 785 000 Ft |
Nem nehéz a kérdés: mindketten az ML-t választanánk, ami nagy dicséret az autónak úgy, hogy egykori fő vonzereje, a presztízs már rég elpárolgott belőle. Végül is a Mercedesnek semmi lényeges baja, egyetlen kivételtől eltekintve, azt pedig maga a Mercedes embléma.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
