Teszt: Alfa Romeo Mito 1,6 MultiJet
Fiatnak nagy, Alfának kicsi
Egyébként az milyen már, hogy mérnöki tudományban egy családi kis egyterű Hyundai alázzon egy Alfát? Mert egy motor és az erőátvitel bizony nettó mérnöki teljesítmény és gyártási technológia eredménye, és ha az Alfa ma ennyit tud egy koreai (nem is) riválishoz képest, hát talán érdemes lenne lehúzni a rolót. Ennyire szélsőségesen menő-nem menő autót ugyanis igen nehéz finoman vezetni, úgy, hogy ne bakkecskézzünk, ne rángasson, egyszerűen finoman gyorsítsunk és lassítsunk. Ha már tölt a turbó, túl sok, ha még nem, túl kevés.
A kormány persze közvetlen és pontos, de egy pontos kormány jó futómű nélkül nem sokat ér. Én legalábbis nem nagyon próbálgattam vele gyorsan menni, elég volt egy kis fékezés a körforgalomban, hogy az ilyesmit a továbbiakban hanyagoljam.
A futóműben nincs sok érdekes, csak az orrnehézséget érezni még a benzines változaténál is erősebben. Érdekes csak a teljesen elfuserált rugózás és csillapítás. Lehet, hogy tükörsima versenypályára ez jó beállítás, de magyar aszfalton maga a pokol. Azt már nem is mondom, mennyire hangos, amikor a kerekek elkapnak egy-egy úthibát; néha egész ijesztő dobbanások hallatszanak be. Több kisebb úthibán Mitóval áthajtani pedig tényleg olyan, mint Zuzu Petals-szal beszélgetni.
Nagyobb kátyúknál rosszabb a helyzet, ott fel is üt a futómű, de akkorát, hogy az első két eset után meg is álltam megnézni, nem kaptam-e defektet. Ráadásul ezek a nagyobb kátyúk igazából nem voltak nagy kátyúk, azért is mentem beléjük, mert nem tűntek komolynak – nem is voltak azok. Csak a Mito futóműve viselkedik úgy, mint egy megátalkodott rémhírterjesztő.
A dizájnát már elemeztük eleget. Nekem alapvetően bejön ez a varjúarc, bátor megoldásnak tartom a keret nélküli ajtót és igényesnek, ahogy a rendszámtartót szépen rágyógyÍtották a lökhárítóra. Még az is imponál, hogy az Alfa formatervezői továbbra sem hajlandók tudomást venni arról, hogy a gépjárműveket világszerte forgalmi rendszámmal szokták felszerelni elöl-hátul, de ők ezzel láthatóan egyáltalán nem kalkulálnak. Jó nézett ki fehérben is, ráadásul a logója még mindig képes meglepetéseket okozni. Az indexes Tevan kolléga, aki amúgy kizárólag tömegközlekedési járművekért tud lelkesedni, meg elég matematikusos agya van, elkezdte silabizálni: MT nulla?
Belül egy kicsit csóváljuk a fejünket a sok műkevláron, ami nem néz ki rosszul, de inkább azt gyanítom, így nem reklamálhatjuk, hogy kopogós, hiszen az igazi kevlár is kemény. Nem értjük, miért kell bőr váltógombra egy látványosan műanyag hatású műfém pitykét ragasztani, továbbá vajon milyen céges szinten döntötték el, hogy márpedig a kesztyűtartó ajtajáról inkább lespórolják azt a két gumipogácsát, ami megakadályozná, hogy zörögjön, de alapvetően belül se rossz. Alfa.
A dugóban próbálgattam kicsit a szórakoztató-elektronikát. A telefont elég könnyen párosítani tudtam a bluetooth-szal, leszámítva, hogy háromszor adott új kódot, mert mozgó autónál nem működik. És ha egypercenként előbbre araszolunk 35 métert, az neki már mozgó autó, új engedélyezési eljárással. Egyre izgalmasabb is lett, le tudom-e zavarni a párosítást egyetlen lámpaváltásnyi idő alatt. Harmadjára sikerült.
Aztán persze rám tört a mohóság, és a piktogramos navigációt is ki akartam próbálni. Mennyi vicces helyzetet eredményezhet, ha egy furcsa angolságot megkövetelő szoftverrel kizárólag angolul tárgyalunk, és úgy mondjuk be a címet, hogy például Balmazújváros, Batthyány utca 42. A drága navi persze nem hagyta, hogy megszívassam, és valami USB behelyezését követelte.
A Mito tehát jó kis forma, de a legszebb Fiat nálam továbbra is a Grande Punto. Aminek csak a közös platform és az ár miatt van jelentősége. Mert mondtam már, mennyibe kerül tesztautónk? Nem mondom, hogy ne akarnék mindenkit megdöbbenteni, hiszen alap, hogy az Alfa drága, de ezen még én is kimeredtem. Reálisan nyilván emblémával együtt érne olyan 4-4,5 körül. Hát akkor biztos olyan 5,2-5,3 táján lesz, hogy már pont kicsit fájjon, de az embernek még ne kelljen visítania. Ezzel szemben na, mennyi?
Tesztautónk vételára 6,2 millió forint. Az 1,6-os JTDm Distinctive már a jobbik felszereltség, de hiába, ha összesen nagyjából egy automata klímát tartalmaz, 5,7 millióért. Erre jönnek olyan közérzetjavítók, mint xenonlámpa 182,5 ezerért, ami persze nem rendelhető fényszórómosó nélkül (42 ezer), multikormány 31,5 ezer, sötétedő visszapillantó 21, tempomat 52, blue&me navi 157, parkradar 79.
Bő egymillióval kevesebbért kapunk Grande Puntót a sokkal jobb benzines turbóval, nagyon fullos felszereltséggel, néhány tízezresért olyanra matricázva, amilyenre csak akarjuk. És úgy azért már lehet villantani a Puntóval is, aminek egyetlen optikai baja, hogy lassan négy éve van a placcon.
Ez az autó annyiért egyszerűen szürreális. Szerintem maguknak a vásárlóknak kéne leszoktatniuk a Fiatot arról, hogy Alfa címkével életérzést áruljon. Adjanak egy Punto Grandét valami eszelős színösszeállításban, egy jó erős benzinessel, és felejtsük el egymást.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...
A gyártó a meglévő készletéből vészeli át a következő hónapokat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
