Teszt: Alfa Romeo Mito 1,6 MultiJet

Fiatnak nagy, Alfának kicsi

2009.08.13. 07:14 Módosítva: 2009.08.13. 08:01

Egyébként az milyen már, hogy mérnöki tudományban egy családi kis egyterű Hyundai alázzon egy Alfát? Mert egy motor és az erőátvitel bizony nettó mérnöki teljesítmény és gyártási technológia eredménye, és ha az Alfa ma ennyit tud egy koreai (nem is) riválishoz képest, hát talán érdemes lenne lehúzni a rolót. Ennyire szélsőségesen menő-nem menő autót ugyanis igen nehéz finoman vezetni, úgy, hogy ne bakkecskézzünk, ne rángasson, egyszerűen finoman gyorsítsunk és lassítsunk. Ha már tölt a turbó, túl sok, ha még nem, túl kevés.

A kormány persze közvetlen és pontos, de egy pontos kormány jó futómű nélkül nem sokat ér. Én legalábbis nem nagyon próbálgattam vele gyorsan menni, elég volt egy kis fékezés a körforgalomban, hogy az ilyesmit a továbbiakban hanyagoljam.

A futóműben nincs sok érdekes, csak az orrnehézséget érezni még a benzines változaténál is erősebben. Érdekes csak a teljesen elfuserált rugózás és csillapítás. Lehet, hogy tükörsima versenypályára ez jó beállítás, de magyar aszfalton maga a pokol. Azt már nem is mondom, mennyire hangos, amikor a kerekek elkapnak egy-egy úthibát; néha egész ijesztő dobbanások hallatszanak be. Több kisebb úthibán Mitóval áthajtani pedig tényleg olyan, mint Zuzu Petals-szal beszélgetni.

Nagyobb kátyúknál rosszabb a helyzet, ott fel is üt a futómű, de akkorát, hogy az első két eset után meg is álltam megnézni, nem kaptam-e defektet. Ráadásul ezek a nagyobb kátyúk igazából nem voltak nagy kátyúk, azért is mentem beléjük, mert nem tűntek komolynak – nem is voltak azok. Csak a Mito futóműve viselkedik úgy, mint egy megátalkodott rémhírterjesztő.

A dizájnát már elemeztük eleget. Nekem alapvetően bejön ez a varjúarc, bátor megoldásnak tartom a keret nélküli ajtót és igényesnek, ahogy a rendszámtartót szépen rágyógyÍtották a lökhárítóra. Még az is imponál, hogy az Alfa formatervezői továbbra sem hajlandók tudomást venni arról, hogy a gépjárműveket világszerte forgalmi rendszámmal szokták felszerelni elöl-hátul, de ők ezzel láthatóan egyáltalán nem kalkulálnak. Jó nézett ki fehérben is, ráadásul a logója még mindig képes meglepetéseket okozni. Az indexes Tevan kolléga, aki amúgy kizárólag tömegközlekedési járművekért tud lelkesedni, meg elég matematikusos agya van, elkezdte silabizálni: MT nulla?

Belül egy kicsit csóváljuk a fejünket a sok műkevláron, ami nem néz ki rosszul, de inkább azt gyanítom, így nem reklamálhatjuk, hogy kopogós, hiszen az igazi kevlár is kemény. Nem értjük, miért kell bőr váltógombra egy látványosan műanyag hatású műfém pitykét ragasztani, továbbá vajon milyen céges szinten döntötték el, hogy márpedig a kesztyűtartó ajtajáról inkább lespórolják azt a két gumipogácsát, ami megakadályozná, hogy zörögjön, de alapvetően belül se rossz. Alfa.

A dugóban próbálgattam kicsit a szórakoztató-elektronikát. A telefont elég könnyen párosítani tudtam a bluetooth-szal, leszámítva, hogy háromszor adott új kódot, mert mozgó autónál nem működik. És ha egypercenként előbbre araszolunk 35 métert, az neki már mozgó autó, új engedélyezési eljárással. Egyre izgalmasabb is lett, le tudom-e zavarni a párosítást egyetlen lámpaváltásnyi idő alatt. Harmadjára sikerült.

Aztán persze rám tört a mohóság, és a piktogramos navigációt is ki akartam próbálni. Mennyi vicces helyzetet eredményezhet, ha egy furcsa angolságot megkövetelő szoftverrel kizárólag angolul tárgyalunk, és úgy mondjuk be a címet, hogy például Balmazújváros, Batthyány utca 42. A drága navi persze nem hagyta, hogy megszívassam, és valami USB behelyezését követelte.

A Mito tehát jó kis forma, de a legszebb Fiat nálam továbbra is a Grande Punto. Aminek csak a közös platform és az ár miatt van jelentősége. Mert mondtam már, mennyibe kerül tesztautónk? Nem mondom, hogy ne akarnék mindenkit megdöbbenteni, hiszen alap, hogy az Alfa drága, de ezen még én is kimeredtem. Reálisan nyilván emblémával együtt érne olyan 4-4,5 körül. Hát akkor biztos olyan 5,2-5,3 táján lesz, hogy már pont kicsit fájjon, de az embernek még ne kelljen visítania. Ezzel szemben na, mennyi?

Tesztautónk vételára 6,2 millió forint. Az 1,6-os JTDm Distinctive már a jobbik felszereltség, de hiába, ha összesen nagyjából egy automata klímát tartalmaz, 5,7 millióért. Erre jönnek olyan közérzetjavítók, mint xenonlámpa 182,5 ezerért, ami persze nem rendelhető fényszórómosó nélkül (42 ezer), multikormány 31,5 ezer, sötétedő visszapillantó 21, tempomat 52, blue&me navi 157, parkradar 79.

Szavazzon!

Bő egymillióval kevesebbért kapunk Grande Puntót a sokkal jobb benzines turbóval, nagyon fullos felszereltséggel, néhány tízezresért olyanra matricázva, amilyenre csak akarjuk. És úgy azért már lehet villantani a Puntóval is, aminek egyetlen optikai baja, hogy lassan négy éve van a placcon.

Ez az autó annyiért egyszerűen szürreális. Szerintem maguknak a vásárlóknak kéne leszoktatniuk a Fiatot arról, hogy Alfa címkével életérzést áruljon. Adjanak egy Punto Grandét valami eszelős színösszeállításban, egy jó erős benzinessel, és felejtsük el egymást.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...
  • Hírek

Júniusig nem emel árakat a Nissan Amerikában, de utána...

A gyártó a meglévő készletéből vészeli át a következő hónapokat.

1 órája
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06