Szerelem: GMC Vandura 2500 - 1995

Jé, szoba! Jaj, gurul!

Szerelem: GMC Vandura 2500 - 1995

2009.07.30. 17:46 Módosítva: 2011.01.26. 17:47

Rajságon innen, szopóhoz közel

GMC Vandurát vezetni európai szemmel borzasztó. Európai szemmel, figyeljünk oda erre, hiszen tudjuk, hogy alkotóinak édes mindegy volt valami Európa, nem beszélve a piacról. A létraváz és a mázsás hátsó merev híd ugyan nem ismeretlen az itteni gyártók előtt sem, mégis, egy korabeli Transit vagy Mercedes Sprinter (na jó, az 95-ben friss volt még) kanyarvadász adrenalinbomba a GMC-hez képest. A Vandurát ugyanis nem vezetjük, kormányozzuk. Jó előre megfontoltan, végiggondolva az egész útvonalat, a jövőnket, hogy hová és hogyan szeretnénk eljutni. Mint mondjuk a Tokio Maru tankert.

Nem beszélve arról, hogy a beltéren végignézve valahogy nem tudjuk az 1995-ös számot mint gyártási évet elképzelni, csak csendben motyogjuk magunknak: kilencvenöt kilencvenöt kilencvenöt, de az ég egy adta világon semmi nem utal erre. És mégis, van ember, aki ezért pénzt adott új korában, ezen a kontinensen. Legalábbis a felépítmény feliratai erről tanúskodnak. Vajon ki lehetett az? Egy üzletszerű kéjelgésből profitáló leányotthon menedzsere? Egy vérbeli, elöl rövid-hátul hosszú Schalke 04-rajongó? Vagy valaki, aki tényleg úgy gondolta, hogy ez az amerikai...ööö...egyterű működni fog itt, a kicsiny Európában?

A facsavarok, barkácsbolti zsanérok, a deszkák és az érzés... Az érzés, hogy dekopírfűrésszel csókolta homlokon a múzsa a General Motors hétvégi csináld magad szakkörét. Lett belőle kredenc, szekrény, borítás és tető, csillár pontfényekkel! Mert kell, oda ez kell, pufi plüss, mint otthon, a tévé előtt, klíma és hely, hely, sok hely. A helyváltoztatási képesség abszolút másodlagos, minek is gondoljanak rá, ha jó esetben háromszor kell mozdítani a kormányon Los Angelestől Chicagóig és ebben már benne van két tekerés a ki-be parkoláskor. Minek is bonyolítani? Van egy teherautónk, ami csótányokat megszégyenítő mennyiségben árasztotta el Amerikát, egy igazi faék, mit faék, vaskocka! Csináljunk belőle buszt olcsón. All right, Tex, csapjunk a lecsóba!

Tagadhatatlan, vannak benne autóra emlékeztető dolgok, sőt, mi több, két igazi raj featúrával villanthatunk, hadd nézzen az egész gettó. Először is ugye az ikonikus Chevy small block, ami olyan szinten klasszikus, hogy száz év múlva farkasszemet néz majd Mona Lisával a Louvre-ban. Nem lehet megunni a hangját, a bősz röfögés olyan igazi, felajzott kan disznós. Amikor a gázpedálra lépünk, szanaszét hallatszik, hogy nem szarral gurítunk, a 200 lóerős V8 még ebben a tákolmányban is hozza a tőle elvárhatót, alanyi jogon jár hozzá a Scarface-szerű „na mi van csírák?” nézés. De a legjobb, amikor beindítjuk és felhörren. Aztán leállítjuk, csak hogy újra beindítsuk. Aztán megint és megint. Király, de indító-porcosodás miatt (Start-up erectionnek hívják ezt szakmai körökben) még nem vett senki autót.

A másik dolog, ami miatt a panel koronázatlan királykobrái leszünk, az a kormányváltó. Naná, hogy fallikus szimbólum ez is, de annak mega. Instant Burt Reynolds-, Paul Newman fíling, ahogy bepattanunk a Chevynkbe (na jó, GMC, de idehaza minden amcsi autó Chevy), és mélyen a helyi húsok szemébe nézve átbökjük a botot. Aye, eat this, bitch! Azt hiszik Mike Delfinót véletlenül mutatják, mikor végez a melóval és elhajt? Ne legyünk naivak. De még ez sem igazi érv a GMC mellett a Nagypolszkival szemben.

(Ó, jaj, kilépő output akart az lenni beviteli input helyett, elnézést, meghülyített a meleg.)

Nehéz érvet találni, de ha mindenáron indokolni akarjuk döntésünket, végső mentsvárként még mindig mondhatjuk: ez Amerika, kisöcsi. Nagy hang, nagy test, lazítás, stukker a műszerfal tetején, 66-os út meg ilyesmi. Mindezt a csöppnyi Magyarországon persze el lehet játszani, csak azt kell közben lenyelni, hogy a közlekedők harmada sittesnek, másik harmada kispöcsű hülyének tart, a maradék pedig irigykedik és fejben számolja, mennyi pénzt spórolt a dízel Fabiában, és vállon veregeti magát. Ezt a buszt kizárólag az amerikaiautó-mániások értékelik, olyanok, mint mostani tulajdonosa.

Bulinak persze jó buli, bevágni a haverokat a süppedősbe, hűteni a sört a hűtőben, menet közben NASCAR-t nézni a tévében, kifújni minden suzukis szeméből a csipát a piros lámpánál egy-egy gázfröccsel, ideig-óráig szabad rednecknek lenni. Azt már persze csak mi tudjuk majd, hogy a rajságunk függönye mögött valójában eltorzult arccal markoljuk a kormányt, 90 fölé nem gyorsítunk, és minden kereszteződésben imádkozunk, hogy mindkét sáv üres legyen. És hogy ki ne ugorjon elénk egy kóválygó szarvas az erdőben, mert a hirtelen kormánymozdulatra úgy tetőre rakjuk az egész hóbelevancot, hogy azért a filmgyár sokat fizetne, de most nem. Most csak a fingnyi pléhlemez meg a sok füstüveg roppan össze, a ránk szakadó létraváz pedig bevégzi a munkát. Megdöglött a ló.

De nehogy azt higgyék, ez a potenciális vásárlók közül bárkit is elriaszt. Fenéket! Bár már nem Vandurának hívják, hanem Savana a neve, 28 475 dollártól már kapható, és ha azt hiszik, bármi is változott 95 óta, tévednek. Mert minek? Jó ez a kövület így is, a GM meg csak süllyed, halkan, lassan...

Egyetért? Vitatkozna? Véleményét mondja el blogposztunkban.

GMC Vandura 2500

Az oldalról ajánljuk

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

44 perce
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14